נשיא ונצואלה צ'אבס קורא "לשרוף לספקולנטים את הידיים"

מקורות בבנקים גולדמן זאקס וברקליס מגדירים את המכירות כניסיון שווא לייצב את המטבע המקומי באמצעות השוק השחור במדינה ■ צ'אבס אמר לפני שבועיים שבכוונתו לחזק את הבוליבר ביותר מ-30%

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, מוכר דולרים מיתרות המט"ח של הבנק המרכזי לראשונה מזה שש שנים. מקורות בבנקים גולדמן זאקס וברקליס מגדירים את המכירות כניסיון שווא לייצב את המטבע המקומי, הבוליבר, באמצעות השוק השחור במדינה.

הבנק המרכזי, שקיבל מצ'אבס הוראות "לשרוף לספקולנטים את הידיים", מסר אתמול שהוא מכר 179 מיליון דולר מאז 13 בינואר. אלו היו המכירות הפומביות הראשונות של דולרים מאז הגבלות המסחר במט"ח בשנת 2003 שיצרו את השוק השחור בונצואלה.

צ'אבס אמר לפני שבועיים שבכוונתו לחזק את הבוליבר ביותר מ-30% במסחר הלא-רשמי, שבו נסחר המטבע ב-6.2 לדולר, כדי לרסן את האינפלציה לאחר שהוא פיחת את השער הרשמי ב-50%, ל-4.3 לדולר. התוכנית הזו נכשלה מאחר שההלאמות של צ'אבס, יחד עם תפיסות הקרקעות, גורמים לתושבים להוציא כסף מן המדינה. יותר מ-93 מיליארד דולר ברחו מוונצואלה מאז 2005, לפי נתוני הבנק המרכזי שלה.

אנליסטים טוענים כי הבעיה של ונצואלה אינה מהסוג שאפשר לפתור על ידי השלכה של יתרות מט"ח עליה. התושבים "משלמים פרמיות אדירות כדי לחלץ את נכסיהם מהמדינה, מחוץ להישג היד של הממשלה, כדי שהיא לא תוכל להחרים אותם". במצב כזה, כל ההון עלול לנטוש.

צ'אבס הלאים את תעשיות הנפט, המלט, הפלדה והחשמל, ותפס מטעי אורז של חברת קרגייל וסופרמרקטים של רשת היפרמרקדו אקזיטו הצרפתית-קולומביאנית, כדי להפוך את ונצואלה לכלכלה סוציאליסטית בניהול המדינה. ונצואלה ניצבת בפני בוררות בינלאומית של תביעות חברות כמו אקסון וסימקס, יצרנית המלט הגדולה ביבשת אמריקה, לגבי נכסים שלהן שהולאמו.

חברות ותושבים בוונצואלה, ספקית הנפט הרביעית בגודלה לארה"ב, פונים לשוק השחור כדי לרכוש דולרים כאשר הם לא מקבלים אישור מהרשויות לעשות זאת בשער הרשמי.

הביקוש לדולרים בשוק הלא מוסדר עלה בבת אחת בשנה שעברה לאחר הממשלה הודיעה שהיא תפחית ב-38% את היצע הדולרים בשער החליפין הרשמי כדי לחסוך יתרות מט"ח בעקבות צניחת מחירי הנפט ב-54% ב-2008. להערכת כלכלנים בקרקאס, חברות פרטיות רכשו ב-2009 כ-30% מהייבוא שלהן בדולרים שהן רכשו בשוק השחור.