כלכלת ארה"ב צמחה ב-5.7% ברבעון הרביעי - שיא של 6 שנים

(עדכון) אנליסטים חזו תוצאה של 4.5% בלבד ■ מדד מנהלי הרכש (PMI) של אזור שיקגו לחודש ינואר עלה ל-61.5 מ-58.7 נקודות בדצמבר - יותר מהתחזיות ■ הצריכה הפרטית גדלה ב-2%

ברבעון הרביעי של 2008, הכלכלה האמריקנית התרחבה, זה הרבעון השני ברציפות ובקצב המהיר ביותר מאז סוף 2003. שוק הדיור, שקריסתו שימשה טריגר למיתון, מראה סימני התאוששות, התפוקה התעשייתית עולה וחלה האטה בקצב הפיטורים, אם כי חברות עדיין מסרבות לשכור עובדים.

התמ"ג של ארה"ב צמח בקצב של 5.7% - הרבה יותר מהתחזיות. לפי תומסון רויטרס, אנליסטים צפו שהממשל יודיע כי התמ"ג ברבעון הרביעי עלה ב-4.5% בלבד. יש שהגדילו לעשות, וצפו צמיחה של 6% - קרוב לתוצאה שהתקבלה.

נזכיר כי ברבעון השלישי של 2009 התמ"ג צמח ב-2.2%. על אף נתוני הצמיחה הבריאים במהלך המחצית השנייה של 2009, הכלכלה האמריקנית התכווצה ב-2.4% בשנת 2009 - ההתכווצות המשמעותית ביותר מאז 1946, אז התמ"ג צנח ב-10.9%.

רונן מנחם, מנהל חטיבת ההשקעות בבנק מזרחי טפחות, מציין כי "אין להתעלם ממספר נקודות מטרידות, שבעטיין מוקדם לקבוע כי התפנית החיובית אכן בת קיימא".

ראשית, משקי הבית בארה"ב מהווים את מחולל הביקושים החשוב ביותר במשק. ברביע הרביעי, על אף גידול מרשים בהכנסה המצרפית הפנויה, גדלה ההוצאה לצריכה פרטית ב- 2% בלבד. במקום זאת, גדל שיעור החיסכון והסתכם ב 4.6%. "דומה שהצרכן האמריקני לא בטוח שההתאוששות הכלכלית בת קיימא ומוסיף לחסוך ליום סגריר. לחליפין, אפשר שמדובר בשינוי בסיסי יותר בדפוס ההתנהגות שלו, כך שגם בשנים הבאות יוציא פחות ויחסוך יותר, נתון שיכביד על קצב ההתאוששות בתוצר האמריקני ברביעים הבאים".

"שנית, כשתצטרפנה העלאות הריבית לקלחת, הכדאיות לחסוך תגדל במישרין ותנועות הון לתוך ארה"ב, שתלווינה את התהליך, תבאנה להתחזקות בשער הדולר בעולם, כך שייצוא הסחורות והשירותים מארה"ב יהפוך תחרותי פחות, הייבוא יהפוך כדאי יותר והשניים יטילו מגבלה נוספת על התוצר".

"שלישית, מגזר הדיור הדאוב מתקשה להתרומם. ההשקעה בנכסים קבועים בבנייה למגורים אכן עלתה, אך זו הייתה עלייה נמוכה בהרבה מהעלייה שנרשמה ברביע השלישי, כשצריך לזכור שקדמה לשניים ירידה דו ספרתית שנמשכה 13 רביעים רצופים קודם לכן! מגזר זה נמצא, לפיכך, אך ורק בראשית דרכו".

הצריכה הפרטית גדלה בקצב שנתי של 2%, לעומת גידול של 2.9% ברבעון השלישי, עת יושמה תוכנית "מזומן תמורת גרוטאה" (cash for clunkers) של הממשל שהזניקה את מכירות כלי הרכב.

ההשקעות העסקיות צמחו בקצב שנתי של 2.9% - העלייה הראשונה מאז אביב 2008. ההשקעות בציוד ותוכנה טיפסו ב-13.3%, אך ההשקעה במבנים ירדה ב-15.4%. ההשקעות בבתים למגורים עלו ב-5.7% - העלייה השנייה ברציפות לאחר 14 ירידות רצופות. יצוא הטובין לחו"ל גדל בקצב שנתי של 28.1% - התוצאה הטובה ביותר מזה 30 שנה. ההוצאות הממשלתיות ירדו ב-0.2%.

נציין כי ברבעון הרביעי, מקורה של שני שליש מהצמיחה היה בשרשרת המלאים. שיקום המלאים מעלה את התפוקה לא רק אצל היצרנים אלא גם את של הספקים שלהם. בסופו של דבר הממשלה תיסוג מתוכניות התמרוץ וגם שיקום המלאים יסתיים, אלא אם הביקוש יתאושש. אם מתעלמים משרשרת המלאים, הרי שהתמ"ג צמח בקצב שנתי של 2.2% בלבד.

על אף נתוני הצמיחה המעודדים, אנליסטים רבים סבורים שהצמיחה עלולה להאט, או אפילו לעצור, בחודשים הבאים. זאת, בשל גורמים שעזרו לכלכלה לצמוח ברבעון הרביעי, אך לא יהיו נוכחים ברבעונים הבאים. המדובר בעיקר בתוכנית התמרוץ הממשלתית ובהגברת התפוקה בידי חברות, שנועדה לשקם את המלאים שהידלדלו במהלך המיתון.

עוד בזירת המאקרו

ב-16:45 פורסם מדד מנהלי הרכש (PMI) של אזור שיקגו לחודש ינואר שעלה ל-61.5 מ-58.7 נקודות בדצמבר. אנליסטים חזו ירידה לרמה של 57.4 נקודות. כל קריאה מעל 50 מסמנת התרחבות של המגזר היצרני. זמן קצר לאחר מכן פורסם מדד אמון הצרכנים של רויטרס/אוניברסיטת מישיגן, נתונים מתוקנים, לחודש ינואר שעלה ל-74.4 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מזה שנתייים. הצפי היה ל-73 נקודות.