האירו והדולר בדרך לשוויון

הסיכון העיקרי להמשך התאוששות כלכלת העולם טמון בכלכלת הגוש האירופי

עיני העולם נשואות בדאגה לסין ובעיית האשראי שהתפתחה בה, נתוני הצמיחה המרשימים שהתפרסמו בסוף השבוע בארה"ב רחוקים מלבשר שמעצמת הקפיטליזם חזרה לעצמה, אולם הסכנה המוחשית ביותר לעצירת ההתאוששות הגלובאלית נעוצה במצב כלכלת גוש היורו.

לא לחינם טוענים כלכלנים כי גוש היורו עומד בפני סכנת פירוק. מצד אחד זו נראית פרשנות קיצונית, אפוקליפטית משהו, אולם מצד שני, כמעט בכל היבט אותו נבחן ניתן לראות את עומק הבעיה.

בהיבט הפיננסי - מערכת הבנקאות באירופה העניקה אשראי בהיקף כ-20 טריליון דולר. 7 טריליון מתוכם מוגדרים היום כ"נכסים רעילים"- אשראי שהוענק לעסקים ונכסים במדינות מזרח אירופה, בגוש ומחוצה לו.

ככל שחולף הזמן צצות ועולות על פני השטח הבעיות שאותן ניסו בגוש להסתיר מעיני העולם. גרעונן של ממשלות כגון יוון, איטליה, אירלנד וספרד גבוה משמעותית ממה שהוסכם באמנות ודירוג האשראי שלהן יורד.

בהיבט הכלכלי - שיעורי אבטלה שאינם פוחתים ומתקרבים ל 20% במדינות ספרד, פורטוגל, איטליה ויוון. בקרב האוכלוסייה הצעירה המספרים מדאיגים אף יותר. חזון האיחוד האירופי דיבר על פתיחת גבולות, מתוך אמונה שתהיה זרימה של עובדים בין המדינות השונות, ממדינות בהן האבטלה גבוהה במיוחד למדינות בהן ממדי האבטלה סבירים.

בפועל נכשל חזון זה כישלון חרוץ והיחידים שמקיימים את החזון למרבה האירוניה הם מהגרי העבודה שרבים מהם אינם חוקיים.

בנוסף נפער פער גדול מאד בין כלכלות יציבות יחסית כמו גרמניה והולנד לבין המדינות האחרות. במקום ליהנות מהיתרונות אותן ראתה גרמניה בעת הקמת הגוש כגון שווקים חדשים היא מוצאת את עצמה נוטלת על כתפיה את עולן של המדינות החלשות בגוש.

בהיבט הפוליטי - החזון הפוליטי ראה אחידות בין השותפות. בפועל, עשור לאחר הקמת הגוש מדינות מעדיפות לשמור על מידה רבה של עצמאות בתחומים רבים. המשבר רק הקצין את התופעה.

בהיבט החברתי עליית כוחו של האיסלאם, בעיית מהגרי העבודה, בעיקר הלא חוקיים, בשילוב עם שיעורי האבטלה הגבוהים בקרב האוכלוסייה הצעירה, הם לא אחרת מאשר פצצה חברתית מתקתקת.

כמובן שמציאות זו באה לידי ביטוי בשוק המט"ח בכל העולם. אם בוחנים בפרספקטיבה רחבה של שנים הרי שהדולר נחלש ומתחזק במחזורים שאורכם 5-7 שנים. מחזור התחזקות הדולר החל כבר לפני שנתיים משפל בשער 1.6 דולר ליורו. בשנה שעברה נרשם שינוי במגמה והדולר שוב נחלש ל-1.51, אולם מכאן ואילך התחדשה ההתחזקות - ולאחרונה נשמעות הערכות לגבי חזרה לנקודת השוויון או לכל הפחות לנקודת ההשקה 1.17. זה לא יקרה מחר. התהליך ארוך ולאורך המגמה, יירשמו בה גם תיקונים, אולם הכיוון ברור.

המשמעות לגבי השוק שלנו היא שכל עוד נשמרים כללי המשחק כפי שזה התנהל השנה, הספקולנטים ממשיכים למכור, בנק ישראל ממשיך בטקטיקת הרכישות והאוצר עומד מן הצד, אני מציע ליצואני גוש היורו להתגונן היטב.

  • יוסי פרנק- יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
    Rika40@012.net.il
    אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.