רוזנהויז: "החלטנו לא להסכים לעסקאות הטיעון שהוצעו לנו"

(עדכון) - בעקבות חשיפת "גלובס", הוגש כתב אישום נגד אפי רוזנהויז ■ רשות ההגבלים חושדת כי שופרסל ובכיריה לא קיימו את התנאים במסגרת המיזוג עם קלאבמרקט ■ מתכוונת לבקש מאסר בפועל לרוזנהויז

רשות ההגבלים העסקיים הגישה כתב אישום נגד מנכ"ל שופרסל , אפי רוזנהויז, סמנכ"ל הסחר, אלי גידור, ושופרסל, בגין הפרת תנאי מיזוג וניסיון להסדר כובל.

על-פי כתב האישום, לא קיימו שופרסל ומנהליה הבכירים את התנאים שהושתו על שופרסל במסגרת מיזוג שופרסל-קלאבמרקט וכן ניסו לעשות הסדר כובל. כל זאת, במטרה להפחית את התחרות בין שופרסל לבין מתחריה. הפרטים המהווים היום בסיס לכתב האישום, נחשפו בשעתו ב"גלובס".

כתב האישום מציין כי בדצמבר 2008 פורסמו בעיתונות מודעות מבצע של הריבוע הכחול לרגל חג החנוכה. במסגרת המבצע הוצעו למכירה בסניפי 'מגה' ו'מגה בעיר' מוצרים זהים ו/או דומים למוצרים שהוצעו למכירה במודעות מבצע של שופרסל שפורסמו באותו היום ממש. במסגרת מבצע הריבוע הכחול הוצעו המוצרים למכירה במחירים נמוכים מהמחירים שהוצעו במסגרת מבצע שופרסל.

עוד נכתב בכתב האישום, כי בעקבות פרסום מבצע הריבוע הכחול, החליטו רוזנהויז וגידור, ליצור קשר עם הספקים אשר מוצריהם נמכרו במקביל בשני המבצעים, על-מנת להביא לכך שאותם ספקים יפעלו להפסקת מבצע הריבוע הכחול.

על פי כתב האישום, יצר רוזנהויז קשר טלפוני עם מנהלי חברות שמוצריהן נמכרו במקביל בשני המבצעים. על פי כתב האישום, "במסגרת שיחות הטלפון שוחח רוזנהויז, בין היתר, עם קפלן - מנכ"ל קבוצת אסם, לסין - מנכ"ל שטראוס ישראל, וינשטין - מנכ"ל תה ויסוצקי ישראל ותמיר - מנכ"ל קבוצת ישראל בחברה המרכזית לייצור משקאות קלים. בשיחות עם כל אחד מהספקים הביע רוזנהויז כעס על הספק על כך שמוצריו הוצעו למכירה במחירי מבצע מגה וניסה להגיע עמו להבנה שיפעל להפסקת מבצע מגה".

עוד נאמר בכתב האישום כי רוזנהויז וגידור החליטו כי שופרסל תפסיק לרכוש מוצרים מסוימים של אותם ספקים שמוצריהם נמכרו במקביל בשני המבצעים. על פי החלטתם של רוזנהויז וגידור הופסקה, בין היתר, רכישת קפה 'רד מאג', מים מינרליים 'נביעות' ומשקאות 'אייס T'. בכתב האישום מצוין כי "הוצאת המוצרים מגיוון נעשתה נוכח העובדה שהספקים לא פעלו להפסקת מבצע מגה ועל-מנת לגרום לספקים לפעול למניעת מבצעים דומים בעתיד".

רשות ההגבלים מתכוונת לבקש מאסר בפועל לרוזנהויז. הרשות ציינה זאת בשולי כתב האישום.

רונית קן: "רואים בחומרה הפרה של תנאים"

כתב האישום כולל פרשה נוספת, המתייחסת להחלטה של גידור לפיה שופרסל תחדל לעבוד עם אחד מספקיה - רזיט שיווק בע"מ. על פי כתב האישום, החלטה זו של גידור התקבלה בשל כך שרזיט החלה לספק למותג הפרטי של מגה מוצרים אותם סיפקה עד לאותו מועד למותג הפרטי של שופרסל.

המעשים המתוארים בכתב האישום מהווים הפרת תנאי המיזוג שהושתו על שופרסל במסגרת מיזוג שופרסל-קלאבמרקט וכן ניסיון לעשיית הסדרים כובלים.

ההחלטה על הגשת כתב האישום התקבלה בעקבות חקירה מקיפה, שהחלה לפני כשנה ונוהלה על ידי מחלקת החקירות של הרשות. במסגרת החקירה נחקרו מנהלי חברות מובילות במשק ונתפשו מסמכים רבים, במשרדי חברת שופרסל ובאתרים נוספים. לפני כחצי שנה נערך לרוזנהויז שימוע, במסגרתו הועלו טיעוניהם של שופרסל ומנהליה מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום נגדם. בימים האחרונים, הגיעו ברשות למסקנה כי אין בטענות כדי לשנות את הכוונה להגיש כתב אישום.

כתב האישום הוגש על-ידי עו"ד נעמי אוראל-סיון, ראש צוות במחלקה המשפטית ברשות ההגבלים העסקיים.

הממונה על הגבלים עיסקיים, רונית קן, אמרה כי "אנו רואים בחומרה הפרה של תנאים אשר ניתנו לחברה אגב אישור מיזוג. מטרתם של תנאים כאלה היא למנוע פגיעה בתחרות והפרתם תוביל להליכי אכיפה".

כזכור, בשנת 2005 במסגרת מיזוג שופרסל-קלאבמרקט, רכשה שופרסל את רשת קלאבמרקט הכושלת לאור התמוטטותה הפיננסית ובהתבסס על "דוקטרינת הפירמה הכושלת". המיזוג אושר בכפוף לתנאים מגבילים שנועדו, בין היתר, למתן את הפגיעה בתחרות ובצרכנים ולאפשר לתחרות להתאושש מקריסת קלאבמרקט ורכישתה על ידי שופרסל.

רוזנהויז מגיב

אפי רוזנהויז נשיא ומנכ"ל שופרסל אמר: "צר לי על החלטת רשות ההגבלים העסקיים. אלי גידור ואנוכי החלטנו שלא להסכים לעסקאות טיעון שהוצעו לנו. אף שנראה כאילו העונש שבצידן לכאורה "קל" הן חייבו מאיתנו הודאה באשמה. החלטנו ללכת לבית המשפט ושם להוכיח את חפותנו".