באיחוד האירופי מודאגים: דורשים לפקח על צמצום החוב של יוון

הנציבות האירופית: למרחב האירו יש די כלים לטפל באתגר ולפתור את הבעיה התקציבית של יוון ■ הנציבות האירופית הוציאה מכלל חשבון חילוץ של יוון על ידי קרן המטבע הבינלאומית

הנציבות האירופית חשפה את התוכנית הקיצונית ביותר שלה עד כה לבקרה על המצב הפיסקלי ועל מדיניותה הכלכלית של מדינה חברה. הנציבות הוציאה מכלל חשבון חילוץ אפשרי של יוון על-ידי קרן המטבע הבינלאומית, והביעה תמיכה באמצעי החירום שנקטה אתונה כדי למנוע מכלכלת יוון "ליפול לתהום".

בעקבות הודעת ראש ממשלת יוון, יורגוס פפנדריאו, משלשום (ג') על קיצוצי הוצאה מרחיקי לכת, הגיב היום חואקין אלמוניה, הנציב היוצא לעניינים מוניטריים וכלכליים בנציבות, באומרו שיוון תחויב במשטר נוקשה של דו"חות רבעוניים של התקדמות לקראת משמעת תקציבית.

בקרה תקדימית

אלמוניה אמר עוד, כי הנציבות תשמור לעצמה את הזכות לדרוש פעולות נוספות במידת הצורך. "זו הפעם הראשונה שבה אנו יוצרים מערכת קבועה-למחצה של בקרה וניטור אינטנסיבית כזו".

הוא הדגיש כי מרחב האירו מסוגל להתמודד עם מצבה של יוון מבלי שהדבר יאיים על המטבע האירופי האחיד. לטענתו, החשש מהתנפחות החוב הלאומי, מהגירעון התקציבי היווני, והחששות בשוקי ההון שיוון לא תעמוד בפירעון חובותיה, אינם מצריכים חילוץ של הקרן. "אני משוכנע לחלוטין שלאיחוד האירופי ולאיחוד הכלכלי והמוניטרי (מרחב האירו) יש די כלים לטפל באתגר ולפתור את הבעיה".

ההכרזה על סיוע אפשרי של האיחוד האירופי לממשלת יוון, יחד עם פיקוח צמוד על התוכנית היוונית לצמצום החובות, הרגיעה במידת מה את השווקים וחיזקה את האירו, בעיצומו של המבחן הקשה ביותר שלו ב-11 שנות קיומו. המטבע האירופי נחלש ב-8% בשלושת החודשים האחרונים, אך התחזק בשלושת הימים האחרונים.

אלמוניה הצביע על אמנת ליסבון, ספר החוקים של האיחוד האירופי, שמכילה גם אופציה שטרם נוסתה לפיקוח מדוקדק על תוכנית הצנע היוונית. הגירעון התקציבי היווני קרוב ל-13% תמ"ג, יותר מפי ארבעה מהתקרה שנקבעה למדינות מרחב האירו.

לדווח מדי רבעון

תוכניתו של פפנדריאו אמורה לגלח 4 נקודות אחוז ממנו כבר השנה. ראש ממשלת יוון יחויב לדווח לבריסל באמצע מארס על כל פרטי תוכניתו, ולחזור לדווח במאי ולאחר מכן מדי רבעון. אמנת ליסבון מאפשרת לממשלות באיחוד "להמליץ" על מדיניות תקציבית לממשלה אירופית, אם המדיניות הכלכלית של מדינה חברה "עלולה לפגוע בתפקוד התקין של האיחוד הכלכלי והמוניטרי".

אלמוניה גילה גם שהנציבות האירופית קיבלה "החלטה פוליטית" ליזום חקיקה שתעניק לאירוסטט, הלשכה הסטטיסטית של האיחוד, סמכויות התערבות בביקורת נתונים של ממשלות אירופיות.