70% מהרפובליקנים: להעמיד את ברק אובמה לדין בסנאט

כמעט 70% מהרפובליקנים תומכים בהעמדתו לדין בסנאט כדי להרחיקו מהנשיאות, או מתקשים להחליט (אם כי השאלה לא ייחסה לו שום עבירה) ■ 36% מהרפובליקנים מאמינים שאובמה נולד מחוץ לארה"ב ולכן אינו זכאי להיות נשיא

נשיא ארה"ב, ברק אובמה הכניס להילוך גבוה את הקמפיין של ממשלו נגד סרבנות המחוקקים הרפובליקניים בשני בתי הקונגרס, שהימנעותם משיתוף פעולה עם הבית הלבן השקיעה בבוץ את רוב יוזמות הממשל. לא רק יוזמת הרפורמות בשירותי הבריאות עלתה על שרטון; גם למאמץ לאכוף רגולציות חדשות על המגזר הפיננסי צפוי מוות איטי.

בעצרת עם בניו-המפשיר, השבוע, הכריז אובמה, כי הרפובליקנים אינם "יכולים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", גם לצאת נגד תכניות הממשל להשקיע מיליארדים בהתנעה מחדש של המשק, וגם ליטול אשראי לעצמם כאשר פרוייקט ספציפי באזור הבחירה שלהם, שממומן מכספי האוצר, עושה חיל.

"אין מטה קסמים שיעלים בין לילה בעיות כלכליות שצמחו במשך השנים", אמר אובמה. "...לא רצתי לנשיאות כדי לדחות פיתרון בעיות... אך איני יכול לעשות זאת לבדי וגם הדמוקרטים אינם יכולים לעשות זאת לבדם". כדבריו, קשה לגבש שת"פ דו-מפלגתי כאשר האופוזיציה הרפובליקנית מתארת את התכנית לרפורמות בשירותי הרפואה כ"מזימה בולשביקית".

אבל בעייתו של אובמה היא, שלמחוקקים הרפבוליקניים בקונגרס יש אינטרס מובנה להתרחק מהנשיא ולא להיתפס כמשתפי פעולה עם ממשלו. לא לחינם מכנים עתה דמוקרטים רבים, וגם אנליסטים עצמאיים, את המפלגה הרפובליקנית כ"מפלגה שאומרת 'לא' לכל דבר", גם לרעיונות שבעבר הלא רחוק יצאו מסדנאותיה שלה. מבחינת המיעוט הרפובליקני בשני בתי הקונגרס זו טקטיקת הישרדות.

סקר חדש מוכיח, שנתח משמעותי מהבוחרים הרפובליקניים רואים באובמה נשיא לא לגיטימי, שראוי להרחיקו, וכל מחוקק רפובליקני שמצביע בעד יזמה של הבית הלבן מוכתם מיד בסטיגמה של משת"פ עם האויב.

הסקר, שנערך ע"י האתר הליברלי "דיילי קוס", במדגם של 2000 נשאלים שהגדירו עצמם כרפבליקנים, מצביע על "הפרנויה שלא תיאמן" שאופפת עתה את המפלגה הרפובליקנית ואת הלחץ האדיר שמופעל על מחוקקים לנוע לצד הימני של הסרגל הפוליטי, כדברי אנליסט שניתח את ממצאיו. כמה מהממצאים:

■ 39% מהרפובליקנים מאמינים, שצריך לפתוח בהליכי אימפיצ'מנט נגד אובמה, כלומר להעמידו לדין לפני הסנט ולהדיחו אם ימצא אשם, אף על פי שהשאלה לא ייחסה לנשיא שום עבירה. 29% לא יכלו להכריע האם יש לנקוט צעד כזה נגד אובמה. רק 32% מהרפובליקנים אמרו כי אין לפתוח בהליך כזה נגד הנשיא.

■ 36% מהרפובליקנים מאמינים שאובמה נולד מחוץ לארה"ב (ולכן אינו זכאי להיות נשיא). 22% אמרו שאינם בטוחים היכן נולד ו-42% הסכימו שהוא יליד ארה"ב.

■ 31% מהרפובליקנים מאמינים שאובמה הוא "גזען ששונא אנשים לבנים" (ציטוט שנלקח מפוקס ניוז), 33% לא יכלו להחליט האם קביעה זו נכונה ו-36% אמרו שהנשיא אינו גזען.

■ 63% מהרפובליקנים חושבים שאובמה הוא סוציאליסט, 16% אינם בטוחים ו-21% מסכימים שאינו סוציאליסט.

■ 24% מהנשאלים אומרים שאובמה שואף ש"הטרוריסטים ינצחו", 33% אינם בטוחים ו-43% הסכימו שהוא אינו שואף לניצחון הטרור.

■ 23% מהרפובליקנים מאמינים שהמדינה שבה הם חיים צריכה לפרוש מארה"ב, 19% לא היו בטוחים, 58% רוצים שמדינתם תוסיף להיות חלק מארה"ב.

■ ועוד צימוק: 53% מהרפובליקנים מאמינים שלשרה פיילין יש יותר כישורים להיות נשיא מאשר אובמה.

הממצאים האלה הם הסיבה לכך שרפובליקנים בקונגרס אינם יכולים להרשות לעצמם לשתף פעולה עם הדמוקרטים במלאכת החקיקה, אומרים אנליסטים. המשך הקריירה שלהם על גבעת הקפיטול תלוי במצביעים שבשבילם אובמה, ובמשתמע דמוקרטים, הם אויבי ארה"ב.