תוכנית נתניהו: השקעה של 51 מיליארד שקל בתחבורה עד 2030

נתניהו יציג לממשלה את תוכנית התחבורה ואת חזונו: רק שליש מהישראלים יתגוררו במרכז, הכנסה של 12 אלף שקל בחודש ■ המטרה: לקצר את המרחק מהפריפריה למרכז לשעה עד שעתיים, לגרום להגירה של תושבים מהמרכז לפריפריה ולהוזיל את מחירי הדירות

כיצד תיראה מפת התשתיות של ישראל בשנת 2030? לפי תוכנית התחבורה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועצו הכלכלי אורי יוגב, תהיה הגירה מהמרכז לפריפריה, השכר יאוזן והפערים בין מרכז הארץ לפריפריה יצמטצמו מהותית. כיצד יושגו היעדים השאפתניים הללו? באמצעות תוכנית התחבורה החדשה שעלותה עשרות מיליארדי שקלים, אשר תוצג מחר (ב') לממשלה.

40% מאוכלוסיית ישראל - 3 מיליון תושבים - מתגוררים במרכז הארץ. זאת, לעומת 1.2 מיליון תושבים בצפון ומיליון תושבים בדרום. גם ניתוח הפעילות הכלכלית מראה כי המונח "מדינת ת"א" לא תלוש כלל וכלל מהמציאות: 57% מהמפעלים ו-50% מהמשרות במשק מרוכזים במרכז. ההכנסה לעובד במרכז עומדת על 5,530 שקל בחודש, כאשר בצפון משתכרים 43% פחות מהמרכז ובדרום - 37% פחות.

לפי החזון של נתניהו, המוצג בתוכנית, בשנת 2030 אמורה ההתפלגות להיות שונה לגמרי. שליש מתושבי ישראל יחיו במרכז (3.3 מיליון תושבים), 21% בצפון (2.1 מיליון איש) ו-20% בדרום (2 מיליון ישראלים). התוכנית מציגה גם יעד שאפתני למדי: הכנסה חודשית של 12 אלף שקל לעובד - הן במרכז, הן בדרום והן בצפון.

נתניהו, שהצהיר בשנה האחרונה פעמים רבות על כוונתו לצמצם את המרחק בין המרכז לפריפריה באמצעות פריסת תשתיות רכבת, מה שאמור להוזיל גם את מחירי הדירות, אמר אף לאחרונה כי "המרחק מכל מקום בארץ לת"א אמור להיות שעה עד שעתיים לכל היותר", לעומת עד 4 שעות היום. בתוכנית התחבורה שתוצג לממשלה נשתל גם המשפט של בנימין זאב הרצל: "לא הנוסעים הם אשר מולידים את הרכבת, נהפוך הוא - הרכבת מולידה את הנוסעים".

תוכנית התחבורה כוללת לא רק מסילות רכבת, אלא גם סלילת כבישים מרכזיים והפעלת צירי רוחב ברחבי המדינה. בסך הכל מתכננת הממשלה להשקיע סכום עתק של 51 מיליארד שקל בתוכנית, 16 מליארד שקל בפרויקטים שתבצע חברת כביש חוצה ישראל ו-10 מליארד שקל שיוזרמו לרכבת ישראל צורך רכישת רכבות וחשמול.

התכנית מעוררת התנגדות חריפה מצד משרד האוצר בראשות אגף התקציבים הטוען כי התכנית איננה כלכלית. במשרד ראש הממשלה ציינו במהלך חצי השנה האחרונה נערכו שורת דיונים עם נציגי האוצר.