פשרה בייצוגית: טרה תוזיל את משקה YOU למשך חודש וחצי

זאת בשל הטעיית צרכנים בנוגע למרכיב האומגה 3 במוצר במהלך פסח 2007 ■ שווי ההטבה: כ-200 אלף שקל

פשרה במסגרת בקשת אישור לתביעה ייצוגית הושגה לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לפיה טרה תוזיל את מחירי משקה YOU (יוגורט בתוספת פרי) למשך חודש וחצי בשל הטעיית צרכנים במהלך פסח 2007. שווי ההטבה הוא כ-200 אלף שקל.

לפני 3 שנים הוספה אומגה 3 למוצרי YOU ושונתה אריזת המוצר, כך שעל הבקבוק צויין בהבלטה: "בתוספת אומגה 3". תוספת הרכיב הובלטה גם בטבלת הערכים התזונתיים של המשקה. מטעמי כשרות, לקראת פסח 2007 הוסר רכיב האומגה 3, אך הפרסום על האריזה נותר בעינו - דבר אשר לטענת התובעים גרם להטעיה.

התובעים נהגו לצרוך באופן קבוע את משקה היוגורט. לאחר שגמע את המשקה במהלך פסח, הבחין התובע בכיתוב קטן ומטושטש שהודפס בסמוך לתאריך התפוגה על גבי האריזה, ובו צויין: "ללא אומגה 3". בעקבות כך הוא פנה לטרה במטרה לבדוק את פשר הבלבול בהצהרות על גבי אריזת המוצר, ובתוך כך דרש פיצוי של 1,000 שקל עבור הטעיה זו.

טרה השיבה כי רק תוסף האומגה 3 לא זכה להכשר המתאים לפסח, ולכן זמנית יוצר המשקה בלעדיו, וכי בתום החג ישוב למדפים המשקה כולל אומגה 3. כ-4 ימים לאחר חג הפסח, כך צויין בתביעה, עדיין שווק המשקה ללא אומגה 3.

התובע הגיש תביעה כספית ובקשה להכרה כתביעה ייצוגית נגד טרה, ש"לא עמדה בהתחייבותה לחדול משיווק המוצר ללא אומגה 3 בתום החג".

לטענת התובעים, תוספת האומגה 3 למשקה באה לידי ביטוי גם כפרמיה במחיר המוצר: 15 אגורות למשקה המכיל 250 מ"ל ו-50 אגורות ולמשקה המכיל 750 מ"ל, אלא שבתקופה בה נמכר המשקה ללא הרכיב, המחיר נותר בעינו. בטרה נימקו את עליית המחיר בעלויות הפרסום של המיתוג המחודש.

טרה להגנתה ציינה כי אין יסוד להטעיה, וכי בכדי שלא לפגוע בצרכני המוצר, המשיכה לשווקו בפסח אולם נאלצה להסיר את רכיב האומגה 3 לקבלת אישור כשרות. לשם כך טענה טרה כי הוסיפה כיתוב מיוחד על גבי אריזות המוצר, ובמקום שבו מרבית הצרכנים מעיינים - בסמוך לתאריך התפוגה. שינוי אריזת המוצר היה מהלך בלתי אפשרי, הסבירה טרה, בשל עלויות כספיות ניכרות. הדרך שבה יידעה את הצרכנים על השינוי במוצר הוגדרה על-ידה כ"גישה מקובלת", שאף יושמה בעבר על-ידי יצרניות אחרות.

השופטת ענת ברון קבעה כי טרה פעלה שלא כדין כששיווקה את המוצר כשהוא עלול להטעות את הצרכנים, אולם סברה כי פשרה תהווה פיתרון הוגן. את הנזק לצרכנים הגדיר בית המשפט כ"מצומצם".

הפשרה כוללת הנחה שתפורסם בנקודות המכירה ותינתן לכלל הציבור במשך 45 יום: בקבוק ה-250 מ"ל יוזל ב-30 אגורות (מ-3.62 שקל ל-3.32 שקל), ובקבוק ה-750 מ"ל יוזל ב-90 אגורות (מ-9.53 שקל ל-8.63 שקל). הנחה זו תיכנס לתוקף בעוד כ-3 חודשים.

בנוסף קבעה השופטת כי טרה תשלם לצרכנים העירניים 83,000 שקל וסכום זהה לעורך דינם. (א 001624/07 בש"א 8767/07).