חברת החשמל במו"מ עם EMG לאספקת גז טבעי נוסף בהיקף 2.5 מיליארד דולר

לפי הערכות, היקף הגז שחברת החשמל מעוניינת לרכוש בשנה הוא מיליארד עד 1.5 מיליארד מ"ק (BCM) ■ חברת חשמל מעוניינת בהסכם ל-15 שנה עם אופציה ל-5 שנים נוספות ■ אמפל של יוסי מימן מחזיקה 12.5% מ-EMG

חברת החשמל תפתח בקרוב במו"מ רשמי עם חברת EMG, ספקית הגז המצרי, לאספקת כמות נוספת של גז טבעי בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד דולר. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים התקיימו מגעים ראשוניים בין הצדדים. לפי הערכות, היקף כמות הגז הנוספת שחברת החשמל מעוניינת לרכוש הוא מיליארד עד 1.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז בשנה.

ל"גלובס" נודע כי חברת חשמל מעוניינת בהסכם לתקופה של 15 שנה עם אופציה לחמש שנים נוספות. לפי הערכות, הכמות הנוספת מיועדת לענות על הגידול הצפוי בצריכת הגז של חברת החשמל, עם כניסתן לפעילות של שבע יחידות ייצור חדשות עד שנת 2014 במסגרת תוכנית החירום.

בחודש שעבר סיכמה חברת חשמל עם השותפות בקידוח תמר על רכישת כמות שנתית שלא תפחת מ-2.7 BCM למשך 15 שנה בעסקה שהיקפה הכולל הוערך ב-9.5 מיליארד דולר. כמות הגז מתמר דומה בגודלה לכמות הגז שחברת החשמל צורכת כיום ממאגר ים תטיס המתרוקן מול חופי אשקלון.

בקבוצת מרחב, השותפה הישראלית ב-EMG, סירבו להתייחס לנושא. גורמים במשק החשמל אמרו כי הפנייה לספקית הגז המצרית עולה בקנה אחד עם מדיניות חברת החשמל לפצל את אספקת הגז בין כמה גורמים כדי להקטין את כוח המיקוח של ספקי הגז.

חברת אמפל שבשליטת יוסי מימן, המחזיקה ב-12.5% ממניות EMG, הודיעה הבוקר כי חברת החשמל אישרה סופית את הסכם הגז המעודכן שנחתם עמה בספטמבר 2009, לאספקת כמות כוללת של 42 מיליארד מ"ק למשך 15 שנה עם אופציה לחמש שנים נוספות. מחיר הגז בהסכם המעודכן התייקר ביותר מ-50% - ממחיר של כ-2.75 דולר למיליון BTU (יחידת חום) בהסכם המקורי מ-2005 ל-4 עד 4.5 דולר בהסכם החדש. שווי ההסכם המתוקן נאמד ב-6 מיליארד דולר ועם חתימתו מגיע סך חוזי אספקת הגז של EMG ל-10 מיליארד דולר.

תשובת חברת החשמל: "חברת החשמל לא דנה בתוכניותיה לרכש גז באמצעי התקשורת".