דנקנר קונה מניות קרדיט סוויס בירידות; כור מופסדת על הנייר 1.1 מיליארד שקל

קרדיט סוויס נפלה בכמעט 30% מאז אוקטובר האחרון ■ לא רק בעלי המניות נפגעו, אלא גם מחזיקי אג"ח ט': לא יקבלו תשלום מיוחד של 10% החודש ■ כור תרשום רווחים בגין 2 הרבעונים האחרונים

איש העסקים נוחי דנקנר, שגזר רווחי עתק של כ-3.2 מיליארד שקל על רכישת ומכירת מניות קרדיט סוויס מזה כמעט שנתיים, מנצל את גל הירידות הנוכחי בשווקים כדי לרכוש עוד מניות של הבנק בירידות. באישון לילה הודיעה כור בדיווח לבורסה, כי רכשה כ-2.5 מיליון מניות מניות נוספות של הבנק השווייצרי מאז ה-24 בינואר והיא מחזיקה כעת ב-35.39 מיליון מניות, קרי 2.98% מהבנק.

ההשקעה הכוללת של כור בקרדיט סוויס עומדת כעת על 6.42 מיליארד שקל והיא קרובה לניצול מלוא היקף ההשקעה שאושר על ידי דירקטוריון החברה (7 מיליארד שקל). ההשקעה בקרדיט סוויס מהווה כעת כ-50% מהשווי הנכסי הנקי (NAV) של החזקות כור. מהדיווח הנוכחי של כור לבורסה בולטים 2 דברים: הרווחים בגין ההשקעה בקרדיט סוויס מצטמקים, וההפסד על הנייר תופח.

כור תרשום רווח נקי של 150 מיליון שקל בדו"חות הכספיים לרבעון הרביעי של 2008 ורווח נוסף - צנוע הרבה יותר - של 14 מיליון שקל. בעקבות הירידות במניית קרדיט סוויס בשבועות האחרונים, הרווחים של כור על הנייר הפכו להפסדים: כור מופסדת כעת על הנייר ב-1.1 מיליארד שקל.

את הדיווח לבורסה חתמה כור בהצהרה שמלווה אותה מאז החלה את ההשקעה בקרדיט סוויס, הצהרה שמאותתת על כוונת החברה לקנות מניות נוספות בעתיד: "בכוונת החברה להמשיך בביצוע ההשקעה, תוך ניצול הזדמנויות רכישה ומכירה, בשים לב למצב השווקים ולהערכות החברה מעת לעת, ומתוך מגמה להיות בעלת מניות משמעותית בקרדיט סוויס".

מאז השיא האחרון שנרשם באוקטובר האחרון, נפלה מניית קרדיט סוויס בכ-28%. גל הירידות הנוכחי בשווקים, שהוצת בשל משבר החובות של יוון, פורטוגל וספרד, הביא את המניה לירידה של כ-11% מאז ה-2 בפברואר.

אך הריקושטים שסופגים משקיעי כור מהירידות במניית קרדיט סוויס לא מסתיימים בהפסדים על הנייר או בירידות במניית כור עצמה, שאת הקורלציה בינה ובין קרדיט סוויס מכירים המשקיעים זה מכבר. לא רק בעלי המניות של כור נפגעו, אלא גם מחזיקי אג"ח ט' , הלא היא הסדרה הצמודה למניות קרדיט סוויס שהנפיקה כור באוגוסט האחרון.

כור גייסה באוגוסט 644 מיליון שקל בהנפקת אג"ח ט', הנפקה שנועדה להגדיל את מסגרת האשראי להשקעה שלה בקרדיט סוויס. הרעיון היה פשוט למדי וקוסם למשקיעים שראו את כור גוזרת רווחי עתק על ההשקעה בקרדיט סוויס: כור הציעה להם ריבית קבועה של 6.7% על האג"ח, כאשר בפברואר 2010 המשקיעים היו אמורים לקבל תשלום של 10% משיעור עליית שער מניית קרדיט סוויס בוול סטריט החל מה-9 באוגוסט ועד לקביעת שער הנעילה הממוצע שלה נכון ל-9 בפברואר. הלילה הודיעה כור, כי מכיוון ששער מניית קרדיט סוויס נמוך משערה בעת הנפקת האג"ח, המשקיעים לא יקבלו את תוספת ה-10% האמורה.

אין זו הפעם הראשונה שכור מופסדת על הנייר בקרדיט סוויס. בעבר היא הגיעה להפסד מקסימלי על הנייר של כ-1.5 מיליארד שקל בשל הירידות בשוקי המניות, אולם ברבות הזמן התאוששו השווקים והפסד זה הפך לרווח גדול פי שניים, שכידוע כבר מומש.