אוצר במזבלה

אג"ח הזבל ביצעו קפיצה חסר תקדים ב-2009, אך גם כעת הן עדיין מהוות הזדמנות

תמחור איגרות החוב היום מרמז על כך שכמעט ולא קיים סיכון לפשיטת רגל של חברות או הגעה לחדלות פירעון. זהו מצב שונה לחלוטין ממה שראינו רק לפני שנה. כשהשווקים הפיננסים מתפקדים בצורה נורמלית יותר, משקיעים רעבים לתשואות רואים את הפוטנציאל הגדול דווקא באג"ח זבל, אפילו אחרי הרווחים יוצאי הדופן שהניב האפיק הזה ב-2009.

מרווח התשואה בין תשואות האג"ח של החברות המדורגות לאג"ח הממשלתיות נגע בחודש שעבר בשפל של יותר משנתיים. המרווח בין אג"ח זבל לאג"ח ממשלתיות עומד כעת על כ-6.98%, וזוהי ירידה ניכרת מרמת השיא של 21.82% בדצמבר 2008.

הירידה הזו היא הסיבה המרכזית לכך שאפיק אג"ח הזבל נהנה מביצועים יוצאי דופן אשתקד. לפי חברת מחקר הקרנות ליפר, קרנות נאמנות המתמחות באפיק הזה עלו ב-46.4% בממוצע ב-2009. לעומת זאת, תיקים שמכילים אג"ח בדירוגים גבוהים יותר של A, הניבו תשואה צנועה בהרבה של כ-15%.

ועדיין, גם כיום מרווח התשואה נחשב מעט גבוה מהממוצע ההיסטורי שקרוב לכ-5%, והוא מרמז על כך שלמחירי אג"ח הזבל עדיין יש מקום לעלות. "בהשוואה למוצרי אג"ח אחרים, ובמובן מסוים גם למניות, אג"ח זבל עדיין נמצאות במקום בו הן יכולות להניב תשואות אטרקטיביות למדי", אומר מארק דרביאנו, שמנהל את קרן אג"ח הזבל של פדראייטד אינסטיטושיונאל (סימול: FIHBX).

תנאים משופרים

העזרה הגדולה ביותר לחברות שמעוניינות להנפיק את החוב שלהן היא שהשווקים הפיננסים עכשיו פתוחים ונזילים יותר, מה שמאפשר מחזור חובות, אם יש צורך בכך. כמו כן, האפיק צפוי לקבל דחיפה משינויים שגרתיים בהיצע ובביקוש: לחברות יש פחות חוב למחזר השנה, בעוד המשקיעים מתעניינים יותר בנכסים מסוכנים, עם תשואות שמנות יותר.

על פי מודי'ס, החברות בארה"ב מחזיקות חוב בסך 21 מיליארד דולר שמגיע לפרעון ב-2010. "כל עוד הכלכלה נשארת במסלול ההתאוששות, השוק צריך להישאר פתוח, וחברות יוכלו למצוא קהילת השקעות פתוחה למחזור חוב לטווח קצר", אומר שון סליין, מנהל תיקים בדוויט אסט מנג'מנט, שמנהל כ-800 מיליון דולר בנכסים.

לדבריו, כיום "המשקיעים גם מוכנים להוריד את הדרישות שלהם" לגבי רמת ההגנה שהאג"ח צריכה להציע.

בטווח הארוך יותר, טוענים במודי'ס, שיעור הדיפולט עבור חברות בדירוגים ספקולטיביים צפוי היה לרדת ל-3.3% בדצמבר, ירידה לעומת השיא של 15.4% בנובמבר 2009.

גם במקרה שכבר מתרחשת פשיטת רגל, משקיעי האג"ח נמצאים בעמדה עדיפה על בעלי המניות בסדר הנושים. הם בדרך כלל מצליחים להחזיר לעצמם 45 סנט על כל דולר שהושקע, אבל האג"ח נסחרות כעת מתחת לרמות הללו, מכיוון שמשקיעים מקווים שיצליחו להשיג יותר מאשר המחיר הנוכחי, אם החברה תפשוט רגל.

אפילו המשקיעים שנתקלו בדגלים האדומים שהציבו תעשיות כמו הרכב ומוצרי המותרות כבר לא מתייחסים לחוב במחירי מצוקה. לפי מודי'ס התשואה עבור השקעות בדירוג ספקולטיבי ירדה ל-9.5% בסוף 2009, זאת לעומת 19.4% שנה קודם לכן. בסוכנות הדירוג מעריכים גם שהתשואות עשויות לרדת ל-8.7% השנה, ככל שיתקדמו הערכות המחירים.

מפזרים סיכונים

השקעות רבות באג"ח זבל בודדות של חברות ספציפיות, טומנות בחובן סיכון גבוה, כך שמשקיעים עשויים להעדיף קרנות נאמנות או קרנות סל (ETFs) שמפזרות את הסיכון ומרככות את המכה שעלולה להיגרם מכך שאחת החברות בהן משקיעים תגיע לפשיטת רגל.

פרט להשוואה בין קרנות הנאמנות השונות בקטגוריה, חשוב מאוד לבחון איך הקרן מתפקדת בזמנים בהם אג"ח זבל יוצאות מהאופנה, אומר טום רוזין, אנליסט בכיר בליפר. לדבריו, תנודות גדולות בתוך האפיק מגדילות את החשיבות במציאת מנהל עם ניסיון של לפחות שלוש עד חמש שנים.

חלק מקרנות הסל הפופלאריות בתחום ההשקעות בדירוגים הספקולטיביים הן iShares iBoxx $ High Yield Corporate Bond (סימול: HYG) ו- SPDR Barclays Capital High Yield Bond ETF (סימול: JNK). למרות שהיא קטנה יותר, ניתן לשקול גם את PowerShares High Yield Corporate Bond Portfolio (סימול: PHB).

בחברת המחקר מורנינגסטאר, האנליסטים מעדיפים את קרן Eaton Vance Income Fund (סימול: EVIBX) מבוסטון ואת Fidelity High Income (סימול: SPHIX), אותה הם מגדירים כאגרסיבית יותר. שתי פייבוריטיות נוספות, Pimco High Yield (סימול: PHYDX) ו- Vanguard High-Yield Corporate (סימול: VWEHX), נחשבות כאלו שיש להן תיקים איכותיים יותר עם אסטרטגיה מתונה יותר מבין קבוצת הקרנות שלהם. בחירה חמישית, T. Rowe Price High-Yield (סימול: PRHYX) נחשבת לבחירה שבאמצע הדרך.

"אג"ח זבל עדיין נראות טוב, במיוחד עם הצפי לירידה בשיעור הדיפולט של 4%", כתבו מנהלי קרנות בחברת אביבה אדוויזורס בינואר האחרון. "אנחנו גם צופים שהצייד אחר תשואות מחוץ לאג"ח הממשלתיות יתגבר, כשהתשואות הדלות שמציעות האחרונות וההיצע הממשלתי בעתיד גורמים למשקיעים להתעניין יותר ויותר בריביות נושאות סיכון".

כל הזכויות שמורות ל-marketwatch.com 2010