מי הבחין בסליקה המפוקפקת

האם היה זה כשל מתמשך של בקרת סיכונים, או שאנשי כאל פשוט עצמו את העיניים

ענקי הסליקה ויזה ומאסטרקארד מתייחסים ברצינות לאיסורים הבסיסיים שלהם בסליקה באינטרנט: בית עסק יעסוק אך ורק בתחום עליו הצהיר ובגינו הוא מקבל שירות וקוד סליקה; בית העסק יפעל אך ורק עם שם וקוד סליקה אחד; זהירות מיוחדת יש לנהוג בסליקת הימורים, פורנוו "תוספי מזון" (שם קוד למרשמים רפואיים וויאגרה).

אלה תחומים מסוכנים ועתירי רמאים, והם אסורים בחוק במדינות רבות. אם כרטיס אשראי הוצא במדינה האוסרת סליקה כזו ואם בית העסק ו/או השרת של חברת הביניים לשירותי סליקה נמצא במדינה האוסרת פורנו, הימורים ו"תוספי מזון" - אסור לחברות הסליקה לעצום עיניים ועליהן לדחות כל עסקה כזו.

החמור מכל: הכנסות מעסקאות אסורות כאלה לחברות כרטיסי אשראי ולבנקים, עלולות להיחשב כהלבנת הון. זו הסיבה שבעל השליטה בדיסקונט, אדגר ברונפמן, עקב אישית אחרי הפרשה וניווט את תהליך ניקוי האורוות המתרחש בכאל. ברונפמן סוחב צלקת מפרשת הלבנת ההון של דיסקונט ניו יורק.

בכל חברת סליקה יש מחלקת בקרת סיכונים מקצועית, שיכולה לחשוף בקלות חריגות מהכללים הפשוטים של ויזה ומאסטרקארד.

מה שנחשף בתחקיר "גלובס", ובעקבותיו בבדיקות שערכו ויזה ומאסטרקארד, היה החשש, שבכאל ובחברה הבת כאל אינטרנשיונל עצמו עיניים לרווחה. מדובר על שתי שיטות עיקריות לעקיפת ההוראות של ענקי הסליקה.

"עסקאות ארנק" - למשל, בית עסק שמשתמש בקוד של סוחר די.וי.די, אבל למעשה הוא עוסק בסליקת הימורים באינטרנט. בכאל היה דו"ח ובו חשד לעסקאות אסורות כאלה בהיקף של 250 מיליון שקל בחודש אחד.

MULTIPLE MID - זו עקיפה אופיינית יותר לענף "תוספי מזון", ענף שבו הרבה גברים נבוכים מבטלים עסקאות ויאגרה, וכמות ביטולי העסקאות עוברת מעל הסף שענקי הסליקה מתירים. תרגיל העקיפה פשוט: אותו בית עסק נרשם תחת שמות שונים והוא מפעיל מנגנוני סליקה אחדים, מה שמאפשר לו לווסת את אחוז ביטולי העסקאות כדי לחמוק מהמגבלות.

השאלה הגדולה היא, האם בכאל היה רק כשל מתמשך של בקרת סיכונים, או, כפי שחושדים ענקי הסליקה - עצימת עיניים.