סטורנקסט: בינואר 2010 נרשם שפל חדש במחירי המזון

‎‎ברוב התחומים רמת המחירים היתה נמוכה אפילו מהשפל שנרשם בספטמבר 2009 בעקבות המבצעים האגרסיביים ברשתות בתקופת החגים

‎‎שנת 2010 מסתמנת כבר כשנה שבה מלחמת המחירים בין רשתות השיווק לא עומדת להיחלש. לפי ניתוח מיוחד של סטורנקסט, בינואר 2010 החריפה מגמת ירידת המחירים לצרכן, ואלה רשמו שפל חדש. ברוב התחומים רמת המחירים היתה נמוכה אפילו מהשפל שנרשם בספטמבר 2009, בעקבות המבצעים האגרסיביים ברשתות בתקופת החגים.

‏יצויין כי הירידה במחירים בינואר הנה המשך של מגמת ירידת המחירים שהחלה בנובמבר 2008 ונמשכה לאורך כל שנת 2009. ‏

חודש ינואר 2010 התאפיין במבצעים אגרסיביים ברשתות השיווק, המעידים במידת מה, על ציפיות פסימיות של הקמעונאים מהשוק השנה. המבצעים האגרסיביים מבטאים רצון לפתוח את השנה עם מכירות גבוהות ולפצות, אולי, על השחיקה הכללית הצפויה במכירות בהמשך.

‏עם זאת, למרות שנת המיתון, שנת 2009 בכללותה נחתמה עם גידול של 2% בכלל מכר מוצרי הצריכה השוטפת (‏FMCG‏) שהסתכם ב-37 מיליארד שקל. נתון זה סותר נתון קודם של סטורנקסט, שהעיד על ירידה של כ-1% במכר, אולם התיקון נובע מהרחבת כיסוי המערכת של החברה ולכן הוא מדויק יותר.‏ ‏

לפי מדד סטורנקסט, בממוצע, רמת המחירים בכלל שוק מוצרי הצריכה השוטפת (‏FMCG‏) חזרה בינואר השנה לרמת המחירים שהייתה בנובמבר 2007. ‏‏

בחלוקה לענפים, נראה שרמת המחירים במזון רשמה בינואר 2010 שפל של שנתיים. למרות ירידת המחיר המתמשכת, ענף המזון - המהווה 76% מכלל המכר בשוק, רשם ב-2009 צמיחה כספית של 1.9%. ‏

ענף המשקאות רשם בינואר 2010 את השפל שהוא רשם בספטמבר 2009, על רקע המבצעים לחגים. עם זאת, חשוב לומר כי קודם לכן רמת מחירים נמוכה כזאת לא נרשמה מאז דצמבר 2007.

יצוין, כי מכר המשקאות - המהווה 11% מכלל המכר בשוק - רשם צמיחה של 1.2%.

‏רמת המחירים בתחום טיפוח הפרט והבית רשמה בינואר 2010 שפל של שלוש שנים לפחות. באופן מפתיע, דווקא ענף זה רשם את הצמיחה הכספית הכללית הגבוהה ביותר שעמדה על 2.9% בתחום טיפוח הפרט ו-3.4% בתחום טיפוח הבית. על פניו נראה, כי הזירה התחרותית הקשה דווקא בקטגוריות אלה, לצד התפתחות המותג הפרטי בענף זה, הביאו את הענף לשפל חדש.

‏ככלל, נראה כי הקמעונאים הצליחו לשמר את רמת המכירות בשוק ואף להגדיל אותה במעט, רק הודות למבצעים האגרסיביים ושחיקה ברווחיות, נתונים שפעלו היטב לטובת הצרכן.

‎‎יצוין, כי שמונה מתוך עשר הקטגוריות המובילות את המכר בשוק, חתמו את 2009 עם עלייה ריאלית (כמותית) במכירות. עם זאת, בחלק מהמקרים, העלייה הכמותית במכירות לא באה לידי ביטוי בעלייה כספית במכירות, בשל שחיקה במחיר.

‏הקטגוריות שבהן נרשמה שחיקה במחיר הן חלב, יוגורט, דגנים, ביצים ומשקאות קולה.

הקטגוריות שבהן נרשמה עלייה במחיר הן החטיפים, קוטג', מעדנים וגבינות לבנות. ‏

קטגוריית החלב עלתה כמותית ב-2.7% אך צמחה כספית ב-0.6% בלבד. למרות צמיחה כמותית של 12% במכר היוגורט, הצמיחה הכספית עמדה על 7.7% בלבד.

דווקא קטגוריית החטיפים, שהיא הקטגוריה השלישית במכר, שהיה מי שציפה שתיפגע, רשמה צמיחה כספית של 2.6%, הגבוהה מהצמיחה הכמותית והמעידה, כאמור, על עליית מחיר.

קטגוריית הסלטים הארוזים רשמה על רמת המחירים הממוצעת וצמחה כמותית וכספית בשיעור של כ-0.9%.

הקטגוריה החמישית בגודלה בשוק - הדגנים - רשמה אף היא צמיחה כמותית הכפולה מהצמיחה הכספית בשל ירידת המחיר. נראה שקטגוריית הדגנים סבלה במיוחד מחדירה גדולה יותר של המותג הפרטי לקטגוריה.

שחיקת מחיר נראתה גם במכירות הביצים שעלו כמותית ב-12%, במקביל לעלייה כספית של 4.4% בלבד. הקוטג' צמח כמותית ב-11% וכספית ב-13%.

‎‎מחיר הקפה נסק למעלה, מחיר הסוכריות הקשות צנח‏ ‏

‎‎המשקאות הפונקציונליים והקפה רשמו את הצמיחה הריאלית (כמותית) הגבוהה ביותר שעמדה על 54.6%. אחריהם, דגים קפואים בוואקום ותה קר עם צמיחה של כ-15%. ירקות שטופים וחתוכים רשמו צמיחה של 14.5%, עדות למעבר למוצרי נוחות ובריאות, ואילו הביצים עם צמיחה של 12.2%.

בעשר הקטגוריות הצומחות ביותר נמצא גם לחם מיוחד ארוז (11.8%), קוטג' (11.2%), גבינות צהובות במשקל (10.9%), תוספי עוגה (10.9%) ושימורי טונה (10.8%).

‏במקביל, הסוכריות הקשות רשמו את הצניחה ריאלית (כמותית) הגדולה ביותר במכירות שעמדה על 18.6%. צניחה נרשמה גם בתחום המים המועשרים (17.2%--), ‏עוף קפוא (11.4%--), גבינות במרקם שמנת (9.6%--), מוצרי בשר על האש (9.5%--), לחם קל ארוז (8.8%--), נקטר (8%--), פיצות קפואות (7.5%--), תבשילים ותערובות (6.6%--) ובורקס קפוא (6%--). ‏