נתוני התמ"ג של ארה"ב עודכנו מעלה לקצב שנתי של 5.9%

הקונצנסוס היה ל-5.7% - ללא שינוי מההערכה הראשונית ■ מחזור המלאים תרם 3.88% לצמיחה ■ לא הכל ורוד: ההשקעות של הסקטור העסקי והצריכה הפרטית עודכנו מטה

הכלכלה האמריקנית צמחה ברבעון הרביעי של 2009 בקצב מעט מהיר יותר מההערכות הקודמות; נתוני התמ"ג עודכנו מעלה לקצב צמיחה שנתי של 5.9% - מעל קונצנסוס האנליסטים שחזו כי לא יחול שינוי בנתונים המעודכנים. עם זאת, לא הכל ורוד: מחזור המלאים תרם לתמ"ג 3.88%, וההשקעות של הסקטור העסקי והצריכה הפרטית עודכנו מטה.

כמעט שני שלישי מהשינויים בתמ"ג של הרבעון הרביעי נבעו ממחזור המלאים. העסקים האמריקנים צמצמו בתחילת השנה את מלאי הסחורה שלהם בקצב המהיר ביותר מזה מספר עשורים.

על אף שהתמ"ג צמח בקצב המהיר ביותר מזה 6 שנים, הביקושים למוצרים היו נמוכים יותר ועודכנו לגידול שנתי של 1.9%. להוציא מוצרי יצוא, הצריכה של טובין בארה"ב צמחה ב-2.2% ברבעון הרביעי לגידול שנתי של 1.6% בלבד. נתוני הצמיחה במחצית השנייה היו אומנם בריאים, אך עדיין מדובר בשנה הקשה ביותר מאז 1946, אז התכווץ התמ"ג ב-10.9%. בסיכום שנת 2009 התמ"ג התכווץ ב-2.4% בהשוואה ל-2008.

ברבעון השלישי התמ"ג של ארה"ב צמח ב-2.2%. ברבעון השני של 2009 התמ"ג התרחב ב-0.7% וברבעון הראשון הוא התכווץ ב-6.4%.

בשנת 2009 ההשקעות של הסקטור העסקי ירדו בשיעור החד ביותר מאז 1942 והיבוא ירד בשיעור החד ביותר מאז 1946.

"הבעיות של הכלכלה האמריקנית עודן אקוטיות ודורשות טיפול חרף השיפור באינדיקטורים כלכליים שונים. בעיית האבטלה יכולה להיות הרסנית. יש לזכור שבארה"ב יש כ-5 מיליון מובטלים רשומים ועוד מיליונים רבים, בעיקר מהגרים לא חוקיים, שאינם מועסקים. מדובר בנתון דרמטי הצפוי להשפיע על הכלכלה והחברה בארה"ב", אמר ל"גלובס" אורי גלאי מנכ"ל סיגמא בית השקעות.

"בעייה נוספת היא בעיית הנדל"ן שהשפעתה על הכלכלה מהותית. איני רואה סבירות לשיפור בתחום זה בתקופה הקרובה למעט באזורי הביקוש המובילים. שוק הנדל"ן במרכז ארה"ב ימשיך להיות בבעיה עוד זמן רב".

"דבר נוסף שישפיע על קצב יציאת הכלכלה מהמיתון הוא אופי הצריכה של האזרח האמריקני. האזרח האמריקני שינה במהלך המשבר האחרון את אופי הצריכה שלו ועבר מאופי צרכני לאופי חסכני. כל עוד לא תהיה חזרה לאופי צרכני תתקשה הכלכלה לשוב לרמות הצמיחה של לפני המשבר וקצב היציאה מהמיתון יהיה איטי. הריבית הנמוכה תוביל בסופו של דבר לצמצום החיסכון והגברת הצריכה אולם יעברו חודשים רבים עד שנראה את ההשפעה", הוסיף גלאי.