ישראל מכשירה דור של מדעני גרעין

תוכנית לימודים צפויה להיפתח באוניברסיטת בן-גוריון ■ ברקע עומדת יוזמת חברת החשמל להקים כור גרעיני לייצור חשמל בנגב

ישראל תכשיר דור חדש של מדעני גרעין, על רקע יוזמת חברת החשמל להקים כור גרעיני ליצירת חשמל. ל"גלובס" נודע כי השבוע ייחתם הסכם שיאפשר פתיחת תוכנית ללימודי הנדסה גרעינית באוניברסיטת בן גוריון בנגב. התוכנית תהיה בחסות חברת החשמל והקריה למחקר גרעיני בדימונה, שיממנו את הלימודים ויספקו מרצים ותכנים מקצועיים. התוכנית תיארך ארבע שנים ובמסגרתה יוכשרו כמה עשרות מהנדסי גרעין מדי שנה. ההכשרה מתוכננת לכלול גם תקופת התמחות באחד הכורים הגרעיניים הקיימים, בדימונה ובנחל שורק.

ברקע היוזמה עומדת כוונת חברת החשמל להחיות את התוכנית הישנה להקים כור גרעיני לייצור חשמל באזור שבטה בנגב. כפי שחשף "גלובס", החברה מתכננת לבנות את הכור בסביבות 2020 ובצדו תחנת כוח סולארית בהספק של 1,000-1,200 מגה ואט שתהיה הגדולה מסוגה בעולם. שתי התחנות אמורות להיבנות במקום תחנה פחמית נוספת (פרויקט E) שחברת החשמל תיכננה לבנות לאחר הקמת התחנה הפחמית באשקלון.

פתיחת התוכנית החדשה אמורה להכשיר דור של מדעני גרעין שיעבדו בתחנה העתידית. התשתית המקצועית של ישראל בתחום זה הידלדלה מאוד בשנים האחרונות לאחר שמגמת לימודי הגרעין בטכניון נסגרה. לדברי גורמים העוסקים בתחום, המקצוע איבד בשנים האחרונות מזוהרו והסטודנטים מעדיפים מקצועות הנחשבים מכניסים יותר.

המכשול העיקרי בדרך ליישום התוכנית להקמת כור גרעיני לייצור חשמל הוא העובדה שישראל לא חתמה על האמנה לאיסור הפצת נשק גרעיני (NPT). משום כך, אינה רשאית לקבל כורים גרעיניים מ"המדף" מהחברות המערביות המייצרות ומספקות כורים אלה. עם זאת, לאחרונה מסתמנת אפשרות שישראל תוכל לעקוף את המגבלה, זאת בהסתמך על הסכם תקדימי שהושג בין ארה"ב להודו, שאף היא אינה חתומה על ה-NPT.