ייצוגית: עיריית רעננה גובה ארנונה הגבוהה ב-5.5% מהמותר

העותרים: "עפ"י חוק, העלאה חריגה זו מותנית באישור שרי הפנים והאוצר, אולם העירייה טרם קיבלה את האישור - וספק רב אם תקבל" ■ העירייה: "ככל שאישור השרים לא יינתן בסופו של דבר, נשיב את כל סכומי היתר שנגבו"

תביעה ייצוגית נגד עיריית רעננה: הבוקר (ב') הגישו תושבי העיר לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לתביעה ייצוגית נגד העירייה בטענה כי העלתה את גובה הארנונה לשנת 2010 בשיעור חריג של 5.5% - הרבה מעל שיעור העדכון השנתי הכללי שעומד על 1.63%.

התביעה הוגשה על-ידי תושבי העיר רויטל ועמית ברוך, בעלי דירת מגורים ברעננה, המייצגים את תושבי רעננה. לטענת התובעים, המיוצגים על-ידי עוה"ד עדי מוסקוביץ ושלומי אבני ממשרד פלג כהן דויטש מוסקוביץ, בפועל, מתחילת השנה גובה עיריית רעננה ארנונה בשיעור של 7.22%.

"למרות שהעירייה מודה כי העלאת הארנונה מעל שיעור העדכון השנתי של 1.63% מותנית באישור שרי הפנים והאוצר, היא הוסיפה לתעריפים 5.5% עוד לפני שהשרים אישרו זאת", אומרים התובעים. "על-פי חוק, העלאה חריגה זו מותנית באישור שרי הפנים והאוצר, אולם העירייה טרם קיבלה את אישור השרים - וספק גדול אם תקבל".

לטענת העותרים, העירייה לא שלחה הודעה כנדרש בחוק על ההתייקרות החריגה באופן המעמיד בספק את האישור, אם יינתן. העירייה אף דורשת הודעה בכתב ממי שאינו רוצה לשלם תוספת, "תוך שהיא מאיימת לחייב אותו בריבית פיגורים גבוהה של 9.38% בשנה אם יינתן אישור השרים, לרבות בגין התקופה שבה אין תוקף לחיוב".

לפי הבקשה לאישור התובענה ייצוגית, העותרים תובעים בשם תושבי רעננה 2.5 מיליון שקל, שהם 5.5% משישית (תשלום דו-חודשי אחד, למרות שיש המשלמים את הארנונה השנתית מראש) מסכום הארנונה השנתית, המסתכמת בכ-250 מיליון שקל.

עורכי הדין מדגישים כי תובענה זו עשויה להוות תקדים עבור רשויות מקומיות נוספות הגובות ארנונה מעבר למותר.

בתגובה נמסר מעיריית רעננה כי "אין כל חולק כי העלאת הארנונה בשיעור של 5.5% מעל שיעור העדכון המתחייב על-פי חוק טעונה את אישור שרי הפנים והאוצר. עיריית רעננה העבירה לשרים בקשתה לאישור ההעלאה וממתינה לאישורם. למותר לציין כי ככל שאישור השרים לא יינתן בסופו של דבר ועד סיום 2010, תשיב העירייה את כל סכומי היתר שגבתה, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית על-פי חוק".

בעיריית רעננה מציינים כי העירייה מאפשרת "לכל המחזיקים בנכסים בעיר שלא לשלם בשלב זה את תוספת העדכון עד לקבלת האישור, תוך הבהרה כי אם יעשו כן, יחויבו בעתיד לשלם את מלוא העדכון על כל סכום הארנונה לשנת 2010 - נכון ל-1 בינואר 2010 בתוספת הפרשי הצמדה וריבית כחוק, מיד לאחר שיתקבל אישור השרים".