משרדי הממשלה יחויבו להשתמש בחומרי בנייה ממוחזרים

כך בהתאם להוראת החשב הכללי, וזאת בהתקשרויות של המשרדים ובמכרזי תשתית גדולים שעורכת המדינה

משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה מקדמים מיחזור פסולת בניין: בהתאם להוראת החשב הכללי שפורסמה היום (ד'), יחויבו משרדי הממשלה להשתמש בחומרי בנייה ממוחזרים בהתקשרויותיהם ובמכרזי תשתית גדולים שעורכת המדינה.

הוראת החשב הכללי, שוקי אורן, גובשה על בסיס המלצות צוות בראשותו, המשותף לאגף החשב הכללי ולמשרד להגנת הסביבה, אשר קבע כללים לשימוש בחומרי בנייה ממוחזרים בהתקשרויות ממשלתיות.

הוראת החשב הכללי כוללת, בין היתר, את ההנחיות הבאות: בהתקשרויות של משרדי ממשלה לצורך הקמת תשתיות, הכוללות שימוש בחומרי מחצבה כחומר מילוי ואשר ניתן להשתמש בהן בחומר בנייה ממוחזר, תחול חובת שימוש בחומר בנייה ממוחזר ב-20% לפחות מחומר המילוי.

במכרזי תשתית בעלי היקף נרחב, כגון פרויקטי PPP, בתחומי הבינוי, ההתפלה, התחבורה וכו', או במכרזים רלוונטיים נוספים, שסכומם עולה על 100 מיליון שקל, ייכללו הדרישות הבאות בקריטריונים לבחירת ההצעה הזוכה וכן יקבע לכל אחת מהן משקל יחסי: שימוש נוסף בחומרים ממוחזרים מעבר ל-20% ומיחזור פסולת הבניין באתר הבנייה, או פינוייה לאתר מחזור מוסדר.

אורן ציין כי יישום ההוראה בהתקשרויות משרדי הממשלה, תביא לפיתוחו של שוק מיחזור פסולת בניין בישראל ותעודד גם את המגזר הפרטי לפעול באופן דומה. "אני רואה חשיבות רבה בקידום מדיניות ידידותית לסביבה ולשימוש בכלים העומדים לרשותנו בהתקשרויות הממשלה ליישום מדיניות זאת. צעד זה משתלב עם צעדים נוספים שמקדם אגף החשב הכללי בתחום זה, ובכלל זה הקמת תחנות כוח סולאריות ופרסום מכרז להתייעלות אנרגטית של משרדי הממשלה".

כמות פסולת הבניין הנוצרת בישראל כיום מוערכת ב-3-4 מליון טונות בשנה. לאתרי סילוק פסולת מוסדרים מגיעים רק כ-2 מיליון טונות פסולת בנייה בשנה (כ-50%), עקב מספרם המצומצם של האתרים המוסדרים, ריחוקם של האתרים ממרכזי ייצור הפסולת וחוסר פיקוח מספק ברשויות המקומיות על כמויות פסולת הבנייה הנוצרות בתחומן. כתוצאה מכך, מגיעה הפסולת לאתרים פיראטיים או מושלכת בשטחים פתוחים, בשדות ובצידי דרכים, מה שמביא לזיהום הקרקע ומי התהום, לפגיעה במאזן האקולוגי ובבעלי חיים ועוד.

למיחזור פסולת הבניין ערך כלכלי גבוה ברמה הלאומית. ערך כלכלי זה בא לידי ביטוי, בין היתר, בצמצום ההשפעות החיצוניות והישירות הנובע מהפחתת פסולת הבניין המושלכת בשטחים הפתוחים, הפחתת נפחי הפסולת המובאת להטמנה ומהפחתת ניצול משאבי הטבע המוגבלים (מחצבות ומכרות).