האם חקירה משטרתית סמויה מנעה מפישר למסור לאריסון מידע על הדחת דנקנר?

(עדכון) - דני דנקנר נחקר במשטרה על עבירות לכאורה של "טוהר המידות" ■ נבדק קשר עם RP קפיטל ברכישת בנק טורקי ■ צבי זיו, מנכ"ל בנה"פ לשעבר, זומן להעיד ■ אתר News1: דנקנר חשוד במתן אשראי בעשרות מיליוני שקלים תוך סיכון כספי הבנק ■ דנקנר: "קורא לכבד את החקירה"

משטרת ישראל הודיעה היום (ד'), כי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 חוקרת בימים האחרונים באזהרה את דני דנקנר בקשר לתפקידו כדירקטור וכיו"ר דירקטוריון בנק הפועלים בשנים 2005-2009, לאור חשדות לכאורה לביצוע עבירות פליליות מתחום טוהר המידות. החקירה מלווה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, זומן למתן עדות במסגרת חקירת הפרשה.

רשות ניירות ערך לא מוכנה להכחיש או לאשר האם יש קשר בין חקירת יאח"ה לחקירת הרשות בנוגע לחשדות למסחר במידע פנים במניית בנק הפועלים, בו מעורבים לכאורה גם ניר ברונשטיין, לשעבר מנכ"ל פועלים שוקי הון, ובת-שבע שבח, ששימשה אז כמנהלת השקעות בפסגות. נזכיר כי במהלך החקירה עלה החשד כי ברונשטיין קיבל את המידע מדנקנר. הפרשה נחקרה על-ידי מחלקת החקירות והמודיעין של רשות ניירות ערך, בראשות זוהר גושן, והועברה בנובמבר לפרקליטות.

עם זאת, להערכת גורמים בשוק, חקירת יאח"ה אינה קשורה בפרשת ניר ברונשטיין ועופר אייזנברג.

לפי האתר News1 של העיתונאי יואב יצחק, דנקנר חשוד לכאורה בניצול מעמדו לרעה ומתן אשראי בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח לפחות תוך סיכון כספי הבנק. עוד לפי יואב יצחק, החקירה בוצעה תחת איפול כבד. קדמה לחקירתו האישית חקירה סמויה שנמשכה כמה חודשים. ככל הידוע, נחקר דנקנר באשר למעורבות במתן אשראי ללקוחות מקורבים. החקירה מסועפת, וקודם לזימונו האישי של דנקנר לעדות - באזהרה (כחשוד), נחקרו כמה אנשי עסקים ומקורבים. דנקנר מיוצג על-ידי עורך הדין יורם ראב"ד, שהוא גם ידידו האישי.

לפי הערכות, ייתכן כי החקירה הסמויה שניהלה המשטרה מנעה מנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, למסור לשרי אריסון את כל המידע על הדחת דנקנר.

דנקנר מכהן כיום כמנכ"ל אריסון השקעות של שרי אריסון. דוברת קבוצת אריסון, מיכל גורביץ', מסרה בתגובה: "דני דנקנר נמצא בעבודה באופן רגיל".

דני דנקנר מסר בתגובה: "מטעמים מובנים, אין בכוונתי להתייחס בשלב זה לפרסומים שונים בנושא. אני קורא לכבד את החקירה ולאפשר לבצעה ללא כל התערבות. יש לי אמון מלא ברשויות, ואני משתף עימן פעולה באופן מלא. כולי תקווה כי העניין יובהר עד תם ויבוא על סיומו בהקדם האפשרי".

בנק ישראל מסר בתגובה: "הפיקוח על הבנקים מבקש להבהיר כי יש לו אמון בבנק הפועלים, וכי הוא עוקב אחר ההתפתחויות בנושא".

הקשר עם RP קפיטל

הודעת דובר המשטרה על חקירת דני דנקנר היתה לאקונית, אך על-פי ההערכות המשטרה בחנה את קשריו של דנקנר עם קרן ההשקעות ‏RP‏ קפיטל.

RP‏ קפיטל היא קבוצת השקעות שהוקמה ב-2005 בלונדון, ומתמקדת בהשקעות בשווקים מתעוררים. על מקימיה נמנים 3 מיוצאי בנק ההשקעות מריל לינץ', ובראשם הישראלי רפי ברבר, ששימש בעברו במריל לינץ' כסגן יו"ר חטיבת המימון הבינלאומית. שותפו לקרן עד לאחרונה היה איש העסקים הצ'כי פיטר קלנר.

הקשר בין דנקנר לקרן נוצר דרך אלרן השקעות, החברה שנשלטת בידי בני משפחתו של דני, גדי ודורי. אלרן השקעות, דרך חברת-הבת שלה אלרן נדל"ן, היתה שותפתה של הקרן בחברת הנדל"ן אטלס נכסים, עד שמכרה לה את אחזקותיה במארס 2008. השותפות הזו נמתחת גם לרומניה, שם השתיים מחזיקות במשותף בחברת הלוויין המקומית ‏Boom‏.

הקשר אותו חוקרת ככל הנראה המשטרה נוגע לעסקה במסגרתה רכש בנק הפועלים בשנת 2005 את השליטה בבנק פוזיטיף הטורקי. בנק הפועלים רכש על-פי ההסכם 57.55% ממניות הבנק הטורקי, כאשר במקביל אליו קרן ‏RP Explorer Master‏ היתה אמורה לרכוש 7.45% ממניותיו. במסגרת ההסכם בין הצדדים נקבע מנגנון פיצוי למקרה שהקרן לא תוכל לבצע את השקעתה בבנק הטורקי, שכן לא תקבל את ההיתר להצטרף לגרעין השליטה בבנק. כמו כן ניתנה לקרן אופציה לרכוש 7.45% ממניות הבנק הטורקי מידי בנק הפועלים.

הקרן לא נכנסה בסופו של דבר להשקעה בבנק הטורקי, וב-2008 הועלתה הצעה בדירקטוריון בנק הפועלים לחתום על הסכם לפיו תוותר ‏RP‏ על האופציה לרכישת מניות פוזיטיף מידי בנק הפועלים, ומנגד תפוצה ב-25 מיליון דולר. החקירה בוחנת ככל הנראה האם ההחלטה לפצות את קרן ‏RP‏ במסגרת דירקטוריון החברה נעשתה בדרך כשרה, ומה היתה מידת מעורבותו של דנקנר באישורה, בצל יחסי הקרן עם החברה שבשליטת קרובי משפחתו.

שתיקה רועמת בבנק ישראל

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "החקירה שבה מדובר אינה מתנהלת נגד הבנק. הבנק ממשיך להתנהל בהתאם לתוכניות הרגילות, ואין בחקירה כדי להפריע לפעילותו, והוא מקווה שהחקירה תסתיים בהקדם".

דנקנר הודח בשנה שעבר מתפקידו כיו"ר בנק הפועלים בהתערבות המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. בנק ישראל לא מסר פרטים באשר להדחה, והיום מסרבים בבנק להגיב לחקירת דנקנר על-ידי המשטרה.

שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, ניהלה מאבק פומבי נגד בנק ישראל בסוגיית הדחת דנקנר, ואף הגישה תלונה בעניין למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. אריסון והנגיד סטנלי פישר אף נפגשו ביוני 2009 לדון בסוגיה, פגישה אותה כינה מקור יודע דבר כ"מאוד לא נעימה".