פשרה בייצוגית: שטראוס ותנובה יפצו את הצרכנים ב-6 מיליון שקל

בתביעה הייצוגית נטען להטעיית צרכנים באשר ליעילותם של המוצרים אקטימל ואקטיביה ■ עם זאת, מומחה מטעם ביהמ"ש קבע כי ההיגדים על גבי המוצרים הפרוביוטיים מבוססים היטב על מחקרים מדעיים, ואין בהם הטעיה

תנובה ושטראוס יפצו את הצרכנים בכ-6 מיליון שקל - כך נקבע בהסכם פשרה שאושר השבוע בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בעקבות תביעה ייצוגית נגד החברות המתייחסת לאמינותם של מוצרים כמו אקטימל ויופלה המועשרים בחיידקים פרוביוטיים.

בנוסף נקבע כי על גבי המוצרים יצויין כי לא מדובר בתרופה. לצד זאת קבע בית המשפט כי התועלת שבמוצרים פרוביוטיים כמו אקטימל ואקטיביה מוכחת ומבוססת היטב על מחקרים מדעיים.

בתביעה, שהוגשה על סך 1.5 מיליארד שקל, נטען כי קיימת הטעיה בטענה שהמוצרים הפרוביוטיים מסייעים לזירוז ולהסדרת מערכת העיכול ותורמים לחיזוק ההגנה הטבעית של הגוף.

התובענה נסמכה על חוות-דעת רפואית, לפיה על מנת להשיג את ההשפעה הטיפולית המובטחת יש לצרוך כמות גדולה ביותר ליום ממוצרים אלה - כשצריכה רגילה היא חסרת משמעות רפואית.

בית המשפט פסק כאמור כי יש להדגיש כי אין מדובר בתרופה. עם זאת, המומחה מטעמו, פרופ' יהודה שיינפלד מתל-השומר, קבע כי "אין בהיגדים (המופיעים על המוצרים) משום הטעיית הציבור", וכי ההיגדים על גבי המוצרים מבוססים היטב על מחקרים מדעיים.

כפיצוי נקבע כי תנובה ושטראוס יספקו במהלך השנתיים הקרובות מוצרים לעמותות העוסקות בעזרה לנזקקים, ויעניקו למשך תקופות קצובות הנחה על המוצרים הפרוביוטיים.

ההסכם קובע חלוקה יחסית בין החברות בהתאם לנתח השוק שלהן במכירות מוצרים פרוביוטיים.

משטראוס נמסר: "אנו שמחים על הקביעה החד-משמעית של בית המשפט כי התועלת שבאקטימל ובאקטיביה הוכחה היטב על-ידי מחקרים מדעיים. כדי להסיר מעל סדר היום תביעה שהוערכה על-ידי התובעים ב-1.5 מיליארד שקל, אשר עלויות ניהולה גבוהות ביותר, הסכימה שטראוס במסגרת הסדר הפשרה לתת הטבות לציבור - תרומות ומוצרי אקטימל ואקטיביה חינם לנזקקים - בשווי המוערך בכ-5 מיליון שקל. שטראוס שמחה על אישור בית המשפט והמומחה שמונה מטעמו על התועלות הבריאותיות המוכחות שבמוצריה הפרוביוטיים".

מתנובה לא נמסרה תגובה.