גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: וולוו C30 - פריט לאספנים

מתיחת הפנים שעברה וולוו C30 החדשה חידדה את העיצוב הייחודי שלה וסימנה אותה כפריט לאספנים בהתהוות ■ אומנם מתחת לכסות החיצונית נגלית מכונית עם שליטה והיגוי מדויקים יותר, אך עדיין לא מדובר במכונית ספורטיבית של ממש

בשלהי שנות ה-90 נמצאה תעשיית הרכב העולמית בעיצומה של קדחת מיזוגים ורכישות. ענקי הרכב האמריקניים, שבקופתם נצברו רווחים של מיליארדים, היו באותה תקופה שיכורי-כוח ותאבי-כיבושים.

ממרומי מגדלי השן של דטרויט נראתה להם תעשיית הרכב העולמית כמו לוח ענק של משחק מונופול, שהדרך היחידה לנצח בו - כך הם סברו - הייתה על-ידי רכישה של עוד ועוד חברות רכב, בטרם יגיעו אליהן המתחרים. כדאיות כלכלית לא הייתה חלק מהמשחק.

הלך רוח זה הוביל את פורד, יצרנית הרכב הרווחיות ביותר בעולם באותם ימים, לשלם בפברואר 1999 סכום דמיוני של 6.45 מיליארד דולר - שווה ערך לכל הרווח השנתי של הקבוצה - עבור חטיבת הרכב של קונצרן וולוו.

למרות שהיצרנית השוודית בעלת המסורת הארוכה מעולם לא הצליחה לחרוג מהמעמד של "יצרנית בוטיק", פורד ייעדה לה חשיבות מרכזית בתוכנית-האב הגלובלית שלה, במסגרתה שאפה להקים חטיבת יוקרה ובתוכה "קולקציית מותגים" שכללה גם את לנדרובר, יגואר ואסטון מרטין.

11 שנה חלפו מאז, ומהחלום הגלובלי נותרו רק שרידים עשנים. יצרני הרכב האמריקניים, שנמצאים בקרב הישרדות מתמשך, מתפרקים כיום מנכסיהם הגלובליים. המותגים שהרכיבו את "חטיבת היוקרה" של פורד מעולם לא כיסו את עלותם ונמכרו בנזיד עדשים.

השריד האחרון של אותה חטיבה הוא וולוו, שנושאת עליה שלט "למכירה" מזה כשנתיים, ועשויה להימכר בקרוב ליצרנית סינית בשליש ממה שפורד שילמה עליה בזמנו.

הוויקינגים הגאים של וולוו, מצדם, מתעלמים במופגן מאנשי העסקים המלוכסנים שמחטטים בעומק סודותיהם, וממשיכים בתוכנית הדגמים שלהם עפ"י המתוכנן. כחלק מתהליך זה השיקה החברה בארונה גם את וולוו C30 המחודשת.

יותר חיסכון מתחכום

לפני שלוש שנים הושקה C30 כמפגן כוח של חברה שופעת ביטחון עצמי. היא מיזגה בין עיצוב סקנדינבי עדכני לקווים מסורתיים-היסטוריים של וולוו, ולא התביישה לשבור לשם כך כמה "חוקי ברזל" בעולם עיצוב הרכב.

העיצוב הייחודי מצליח למשוך את תשומת הלב ברחוב גם שלוש שנים מאוחר יותר, ומתיחת הפנים רק החליקה ועידנה כמה מהקווים החדים והמאסיביים בחרטום, מבלי לפגוע בפרופיל הייחודי או בחלק האחורי המרתק שמהווה מגנט לסקרנים.

השינויים שבוצעו בתא הנוסעים מזעריים. התא עדיין מכיל את סמלי עיצוב הפנים הייחודיים של וולוו, כמו קונסול מרכזי דקיק שמרחף באוויר, אך הוא כבר אינו נראה חדשני ומקורי כבעבר. לוח המחוונים, למשל, מזמין עדכון דחוף של גרפיקת השעונים, ומראה ה"רטרו" של צג המידע הדיגיטלי הקטן שבמרכזו משדר יותר "חיסכון" מ"תחכום".

גם איכות חומרי הדיפון שייכת לטריטוריה של פורד, אך הגימור טוב והריפוד הדו-גוני של המושבים בגרסה החדשה מוסיף לאווירה.

אין לנו תלונות לגבי הנדסת האנוש, שהייתה ונותרה מצוינת, וגם לא לגבי המרחב הפנימי. למרות המראה "הדחוס" מבחוץ, המושב האחורי מספק מרווח מכובד לכתפיים, לרגליים ולראש של שני נוסעים מבוגרים, ואפילו הכניסה אליו סבירה מבעד לדלתות הצד הרחבות.

את תא המטען של השוודית הקטנה אפשר להגדיר כ"חצי פטריוטי". הוא יקלוט ללא קושי שקיות גדושות בפריטי אופנה מ-H&M, אך מי שיצא לשופינג באיקאה יצטרך לשלוח את רוב הפריטים עם מוביל. הפתח הצר והמוזר מאחור לא מאפשר העמסה של פריטים רחבים.

מנוע ללא אישיות

החידוש המרכזי בדגם 2010 שנחת בישראל נמצא בחרטום. זהו מנוע 2 ליטר חדש ומודרני מבית היוצר של פורד, שמשודך - בראשונה בוולוו - לתיבת הילוכים ממוכנת בעלת מצמד כפול נוסח DSG של פולקסווגן.

תיבה מתוחכמת ומסקרנת זו עתידה להופיע בשנים הקרובות בשורה ארוכה של דגמים "ישראליים" חשובים של קבוצת פורד, כמו וולוו S60 החדשה, פורד פוקוס, פורד מונדיאו ואחרים.

המפגש הראשון איתה היה חיובי בהחלט. התיבה מספקת תגובות מהירות ורהוטות לפקודות הורדת הילוכים, עוברת בצורה חלקה בין שש מהירויות ולא מתנגדת לשליטה ידנית. העלאת הילוכים תחת האצה אומנם יוצרת אפקט של עלייה לא פרופורציונלית בסיבובי המנוע, נוסח תיבת CVT רציפה, אבל בשורה התחתונה זו תיבה ידידותית מאוד ולעתים אפילו נעימה יותר מ-DSG של פולקסווגן.

עדות ליעילות תיבה זו מספקים נתוניה הטכניים, שמלמדים על ביצועי האצה זהים כמעט לאלה של הגרסה הידנית ועל צריכת דלק סבירה בהחלט.

על המנוע עצמו אין הרבה מה להגיד. הוא שקט וחלק במידה ראויה, מייצר הספק מכובד של 145 כ"ס, ולמרות שאין לו "אישיות" כמו מנוע הטורבו T5 של וולוו, הוא מעניק תחושה של מרץ ופוטנציאל.

מתחת לכסות החיצונית עמלו מהנדסי וולוו/פורד להקציע ולהשחיז את השלדה, שמבוססת במקור על הפורד פוקוס. C30 אכן מרגישה חדה וספורטיבית יותר מבעבר, עם שליטה הדוקה יותר בתנועות המרכב והיגוי מדויק יחסית, שמתרגם את פקודות הנהג נאמנה. היא עדיין לא מספקת תחושה של מכונית קומפקטית חמה נוסח גולף GTI, ב.מ.וו 1 ושות', אך היא תענה על הדרישות הדינמיות של רוב הלקוחות הטיפוסיים.

נוחות הנסיעה סבירה, אבל ללא הפינוק המסורתי לחוט השדרה שוולוו מתמחה בו. C30 המשודרגת מגהצת היטב כבישים מהירים וכבישים עירוניים סבירים, אך נוטה לטלטל את יושביה על מהמורות עירוניות נפוצות. זה לא נורא אם אתה צעיר אופנתי בדרך להופעת רוק, אבל קצת פחות אטרקטיבי אם אתה לקוח מסורתי של וולוו שזה עתה העניק לעצמו מתנה אופנתית לכבוד תחילת העשור השישי לחייו.

וולוו C30 היא פריט לאספנים בהתהוות. יש לה עיצוב ייחודי שזועק למרחוק "וולוו"; יש לה יצרן שעתידו כחברה עצמאית כלל לא ברור; והיא תמשיך להיות מראה נדיר על כבישי הארץ. בשנה שעברה, למשל, נמכרו ממנה לא יותר מ-17 יחידות ועוד עשרות בודדות בשנה שלפני כן, ובמחיר של 179 אלף שקל לדגם ה-2 ליטר היא לא צפויה לגזול הרבה לקוחות מגולף ומ-A3 ששולטות בפלח שלה. בקיצור, השקעה טובה לעתיד.

אינפו: וולוו C30

מתחרות

אאודי A3

אאודי A3

ב-197 אלף שקל, 20 אלף יותר מ-C30, אפשר לרכוש בארץ את גרסת 3 הדלתות של אאודי A3, עם מנוע 1.8 ליטר טורבו בהספק 160 כ"ס ותיבה אוטומטית. למתחרה של אאודי אין נוכחות כביש כמו לוולוו ותא הנוסעים שלה מעט צפוף יותר, אך היא סחירה מאוד, איכותית מאוד וזריזה יותר בתאוצה ל-100 ובמהירות הסופית. המסתפקים במועט יכולים לקבל ב-174 אלף את מנוע 1.6 ליטר העצל, עם 102 כ"ס

ב.מ.וו 1

ב.מ.וו 1

מחירה הרשמי של ב.מ.וו 1 בגרסת 3 הדלתות הבסיסית עומד על 194 אלף שקל, אך באחרונה היא הוצעה בהנחות של עשרות אלפי שקלים. במחיר זה מקבלים שם מותג יוקרתי ושלדת הנעה אחורית ייחודית בפלח, עם יכולת דינמית גבוהה מאוד. המנוע הבסיסי מסתפק ב-136 כ"ס בלבד, אך בסיוע תיבה אוטומטית מצוינת הוא משיג ביצועים דומים מאוד לאלה של הוולוו

אלפא ג'ולייטה

אלפא ג'ולייטה

בעוד זמן לא רב תגיע אלינו עוד מכונית קומפקט-פרימיום ספורטיבית עם נוכחות, ג'ולייטה החדשה. מידותיה החיצוניות דומות לאלה של C30 והיא מציעה עיצוב בעל נוכחות, תא נוסעים מתוחכם והרבה טכנולוגיות מתקדמות. תיבה אוטומטית, עם מצמד כפול נוסח DSG, תוצע בינתיים רק עם מנוע 2 ליטר בנזין בהספק 170 כ"ס. המחיר, יש לקוות, יהיה פחות מ-200 אלף שקל

עוד כתבות

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ מאותת: חברות מזון ייאלצו לחשוף רווחיות של מוצרים

ויסוצקי, אסם, שטראוס, קימברלי קלארק, סוגת, יוניליוור, סנו והחברה המרכזית למשקאות קלים עתרו לבית המשפט העליון במטרה להימנע מחשיפת נתוניהן ● מסתמן כי העתירות יידחו, והרכב השופטים קבע: למפקח על המחירים יש סמכות לדרוש את הנתונים

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היורש, הכלכלה המקומית וההשלכות על הנפט: איראן נערכת ליום שאחרי ראיסי

התרסקות המסוק שהובילה למותו של נשיא איראן אברהים ראיסי הכניסה את המדינה לטלטלה ● מי שיתפוס את מקומו עד לקיום בחירות חדשות הוא סגנו, מוחמד מוחבר, שנהנה מקרבה למנהיג העליון חמינאי ● כיצד תושפע הפקת הנפט ומה הסיכויים של הנשיא הבא לחלץ את איראן מהמשבר הכלכלי הגדול שלה?

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הפתיעה אפילו את עצמה: דוחות טובים לוויקס


מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • וויקס עקפה את הציפיות הן בהכנסות והן ברווח; מעדכנת את התחזיות כלפי מעלה • מדור חדש

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה