השווקים הערניים

מי הן המדינות שכלכלותיהן התאוששו מהר מכולן ממכת המשבר הפיננסי העולמי

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות

לפני כשנה, ב-9 במרץ 2009, הסתיים המשבר בשווקים הפיננסיים, החלו עליות שערים חזקות, הדפרסיה התפוגגה באחת והאופוריה השתלטה על כל חלקה טובה. על עליות השערים הדו ספרתית, אם לא תלת ספרתיות, שנרשמו מאז בשוקי המניות ברחבי העולם (מי יותר ומי פחות) כבר נכתב רבות.

בטור זה אני מבקש להפנות את תשומת הלב לעליונות המוחלטת שהציגו השווקים המתעוררים בתקופת היציאה מהמשבר.

לצורך כך בחנתי את השינוי במניות הגלובאליות בשנה האחרונה, בחלוקה לפי סקטורים.

נוהגים לסווג סקטורים לפי מידת הדפנסיביות שלהם:

הסקטורים שירותי בריאות, תקשורת, ותעשיית מוצרי מזון בסיסיים, נחשבים לדפנסיביים. הביקוש למוצרים והשירותים הללו קשיח ואינו נוטה להשתנות בתקופות שפל וגאות.

מנגד, סקטורים כגון תעשייה וחומרי גלם בצד הייצור, או מוצרי צריכה בני קיימא בצד הביקוש, רגישים למחזורי העסקים והביקוש המופנה אליהם נתון למצבי רוח בתקופות כאלו.

והנה, מתברר כי בשווקים המתעוררים, לא הייתה הבחנה בין הסקטורים השונים. חוץ מסקטור הפיננסים, שם ניצחה אירופה, בכל שאר הסקטורים נרשמו העליות הגבוהות ביותר דווקא בשווקים הללו.

רונן מנחם שווקים מתעוררים
 רונן מנחם שווקים מתעוררים

זו תופעה חדשה ומרעננת, משום שבמשברים קודמים אחרו השווקים המתעוררים להתאושש, כי לקח זמן עד שהתיאבון לסיכון גבוה חזר למשקיעים.

הסקטורים עצמם לא נהפכו מסוכנים פחות:

לדוגמא, בסקטור שירותי התקשורת, הנחשב דפנסיבי, ההפרש בין האזור עם העליות הגבוהות ביותר (שווקים מתעוררים) לאזור עם העליות הנמוכות ביותר (גוש האירו) היה 21.5% בלבד.

מנגד, בסקטור מוצרי הצריכה בני קיימא, הנחשב מחזורי מאוד, היה ההפרש בין האזור המצליח ביותר לאזור החלש ביותר (שוב שווקים מתעוררים מול גוש האירו) 91%.

אולם, השקעה בשווקים המתעוררים הייתה דרך מוצלחת ליהנות הן מעלייה מחזורית בסקטורים מסוכנים, והן מיציבות של סקטורים דפנסיביים, במקרה של התחדשות הירידות.

לא בכדי זוכים השווקים המתעוררים להצלחה. הנתונים הכלכליים שלהם, המדיניות המוניטארית והפיסיקאלית, יתרות מטבע החוץ ומצב החובות השתפרו ללא הכר. ברובם גם יש תהליכים מבניים כמו עלייה ברמת החיים ואורבניזציה, המחזקים את הביקושים המקומיים ומפחיתים את התלות בייצוא.

זה חשוב דווקא כעת, כשמשקיעים זרים קונים את המטבעות שלהם, בחיפוש אחר תשואות גבוהות, וכך גורמים להם להתחזק.

וכך, העליות הגבוהות בשווקים המתעוררים מוצדקות כלכלית והעובדה שהן מתפרשות כמעט על כל הסקטורים מקנה להם מימד של יציבות והמשכיות - במבט קדימה.