עבדים עדיין

איך לצלוח את פסח בלי שנצטרך אחריו הלוואה כדי לכסות את האירוח, המתנות והחופשות

ההכנות לפסח בעיצומן, ואיתן גדלות גם ההוצאות לקראת החג - מבגדים, דרך מתנות ועד ציוד לאירוח בליל הסדר. לא מעט משפחות מנצלות את ההזדמנות לערוך גם שיפוצים, וכל אלה ביחד הופכים למסכת הוצאות של אלפי שקלים למשפחה. איך עוברים את החג בלי חור בתקציב?

כמו הרבה דברים אצלנו, הפעולות הכלכליות שלנו לא מתנהלות במרחב הלוגי אלא במרחב האמוציונלי. זה כבר הפך להרגל משפחתי שכשפסח מתקרב מדגדג לנו באצבעות, אנחנו מרגישים את זה פיזית. זה כנראה ההסבר להרגל הישראלי להתחיל עם ניקיון לפסח ולסיים עם שיפוץ כללי.

אני מציע לספק את ההתמכרות בלי ליפול לבור. לפני שהעקצוץ מתחיל, כדאי לשבת עם בן הזוג ולהחליט שעושים משהו קטן (לדוגמה, קנייה של רהיט קטן או צביעה של הסלון) במסגרת התקציב הנתון, כך שכשהטירוף מגיע - נהיה מוכנים. מלחמה מלאה תיגמר בכישלון, ולכן עדיף לספק את הצורך הפסיכולוגי הזה בהחלטות מבוקרות מראש.

איך לצמצם עלויות אירוח?

נניח שהצלחנו להתגבר על היצר ולא הוצאנו הון עתק על שיפוצים. שני המכשולים הבאים העומדים בפנינו הם האירוח בחג וקניית המתנות. ההוצאה של משפחה בת 4 נפשות לאירוח, כולל מתנות, יכולה לנוע בין 1,500 ל-3,000 שקל. מובן שכשמדברים על אירוח של 20 וגם 30 אנשים - ההוצאה גדלה במאות ואפילו אלפי שקלים.

הנה מספר עצות שיכולות לסייע לצמצם את ההוצאות האלה:

* לחלק את הנטל: הדבר החשוב ביותר לגבי האירוח הוא להחליט שזה בסדר להגדיר ברמה החברתית-משפחתית שכל אחד מביא משהו, ואז עלויות האירוח יורדות משמעותית. לא נשכח את זה שזו "שותפות גורל", כך שכל פעם האירוח נופל על מישהו אחר, אז אפשר להחליט מראש שבמקום הוצאה אחת גדולה, כל אחד בכל חג ייקח חלק קטן בנטל הגדול.

* עיצוב שולחן יצירתי: לגבי טיפוח ועיצוב בערב החג, אפשר להשתמש בקצת אצטרובלים שצובעים אותם במקום לקנות ואזות וזרי פרחים. זה תלוי בהשקעה וביצירתיות. אפשר לעשות חגיגות מדהימות שכולם יתפעלו מה,ן וזה עולה בדיוק הזמן שלוקח להכין. אפשר גם להפוך את זה לחגיגה משפחתית, לטייל עם הילדים ולאסוף עלים ואביזרים קישוטיים אחרים, ולהכין לכל אורח זר פרחים קטן.

* מתנה יצירתית ואישית: בכל חג מתחיל הריטואל מה לקנות, ותמיד בסוף מביאים מתנה שלא משנה אם היא שימושית או רלוונטית, העיקר שעלתה מאות שקלים. זה לא חייב להיות כך, מה שחשוב באמת זה תשומת-הלב, והיא מושגת הרבה יותר דרך יצירה פשוטה ודרך השקעה של טיפת מחשבה על האדם.

לדוגמה, אם יודעים שהילד מאד אוהב שחקן כדורגל מסוים, אפשר להשקיע ולחכות לפני אימון של הקבוצה ולצלם את השחקן מברך את הילד לפני החג. כל זה מסתכם בנסיעה של 30 שקל לאצטדיון ועוד שקל על הדיסק, וזו מתנה מצוינת.

מניסיוני אני יכול להגיד לכם שמתנת החג הכי מרגשת שקיבלתי בשנים האחרונות היא מתנה שנתן לי הגנן בגן של הילדים שלי - ציור ממוסגר עם הקדשה שציירו ילדיי בגן.

חופשה? רק לא בפסח

השנה יש גשר של שבת בין החג הראשון לשני, מה שמפתה הרבה מאד אנשים לנצל את החג לחופשה. אין רעיון גרוע יותר מלנסוע לחופשה בדיוק בחג, המחירים כפולים ומשולשים בזמן החג. אחד הדברים המדהימים שאני רואה הוא שאנשים מופתעים שהחג מגיע, ואז שבועיים לפני מחפשים מקום לנופש בדיוק כאשר המחירים בשיאם.

נכון שיש את הפיתרון של ה"דקה ה-90", שמאפשר להשיג מחירים טובים, אבל לאלה מאיתנו בעלי המשפחות לא תמיד יש פריבילגיה לחכות לרגע האחרון, כי צריך להיערך ולדעת מראש מה עושים אם לא רוצים בסוף "להיתקע" ללא תכניות. מי שלא יכול להרוויח מהדקה התשעים, אתה יכול רק להפסיד.

לכן, אם חייבים לצאת לחופשה בחגים, אין זמן אחר ואי-אפשר לדחות את הנסיעה לתאריכים אחרים - אני ממליץ על חופשה ביתית.

יום אחד לטייל בחורשה וביום אחר לישון בשטח. את זה הילדים אוהבים הכי הרבה. אם רוצים לתכנן חופשה מחוץ לבית, צריך להתחיל לתכנן יום אחרי החג (את השנה הבאה) או חצי שנה לפני. בקיצור, צריך להיערך מראש וצריך יצירתיות.

בשורה התחתונה, המכנה המשותף לכל המכשולים שמזמנים לנו החגים הוא שמי שמשקיע זמן ומחשבה לא שוקע כספית. אז גם לא צריך אחרי החג לקחת הלוואות כדי לכסות את הבור.

אם מכמתים את הזמן שמשקיעים במחשבה וביצירתיות, הרי שהרווח הוא כפול - בילינו בכיף עם הילדים וחסכנו כסף. מי שמשקיע לא שוקע.