האוצר יגיש לרה"מ הצעה חד-צדדית להעלאת גיל פרישה מצה"ל

האוצר מוותר על אזרוחם של עובדים מקצועיים אך מתעקש על העלאת גיל הפרישה ■ גיל הפרישה של אנשי הדרג הלוחם יעמוד על 52 שנה, ואילו גיל הפרישה של הדרג הלא-הלוחם יעמוד על 57

משרד האוצר, בראשות השר יובל שטייניץ, יגיש בשבוע הבא לראש הממשלה הצעה שגובשה במשרדו להעלאת גיל הפרישה בצה''ל, עקב התפוצצות המשא ומתן בין האוצר לצה''ל, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי לפי "הצעת המחליטים" שגיבש האוצר בשבועיים האחרונים באופן חד-צדדי ובלי התייעצות עם צה''ל, גיל הפרישה של אנשי הדרג הלוחם יעמוד על 52 שנה, ואילו גיל הפרישה של הדרג הלא-הלוחם יעמוד על 57. גיל הפרישה הנוכחי, המשותף לשני הדרגים, נע בין 40 ל-45.

"המשא ומתן נכשל ואין תקווה להגיע להסכמה. נעביר את ההצעה שלנו להכרעת ראש הממשלה", אמר ל"גלובס" בכיר באוצר. לדבריו, הכישלון במשא ומתן נובע מכך ש"בצה''ל טרם הפנימו כי יש צורך בשינוי מבני רחב. הם אינם מוכנים לכל העלאה משמעותית בגיל הפרישה". הדיונים בין הצדדים, נציין, נמשכו כמעט שנה והיו אינטנסיביים למדי.

כפי שנחשף ב"גלובס" לפני שנה, שר האוצר יובל שטייניץ שיגר אז מכתב חריף לרמטכ''ל, גבי אשכנזי ובו העלה כמה דרישות להתייעלות, וביניהן העלאת גיל הפרישה ואזרוח של עובדים מקצועיים כגון כלכלנים, משפטנים, מהנדסים וטכנאים.

ל"גלובס" נודע כי האוצר ויתר על דרישה אחרונה זו (אזרוח עובדים מקצועיים), אף שוועדת ברודט שעסקה בבחינת תקציב הביטחון, שמה בהמלצותיה דגש על נושא זה.

אזרוח בעייתי

במסגרת המו"מ טען צה"ל כי לחלופת האזרוח כמה חסרונות, ובראשם האפשרות של עובדים אזרחיים להתאגד, לדרוש העלאות שכר לפי ביצוע ואין אפשרות לפטר אותם. "מודל הקבע הוא היעיל והזול ביותר", אמרו אז נציגי הצבא.

גם בעניין הגיל יש לצבא מה להגיד: "למה 57 ולא 58 או 59?", שאל את "גלובס" גורם בכיר מאוד במערכת הביטחון, "העובדות הן כי 80% מעובדי המגזר הציבורי פורשים לפני גיל 53. מה הסתברות שעובד קבע שפורש בן 57 יחזור לשוק העבודה בגיל כזה? אולי המודל שלנו יותר טוב משל האוצר?".

בשבוע הבא יעבירו שר האוצר ופקידיו את הצעתם להכרעת ראש הממשלה ואז צפויה להתחיל המלחמה האמיתית בין שני הגופים: מצד האוצר צפויים להתייצב שר האוצר עצמו, יחד עם הממונה על האגף התקציבים, אודי ניסן והממונה על השכר אילן לוין. מנגד יתייצבו שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ''ל גבי אשכנזי, אשר לפי הערכות יפנו לסיוע יו''ר ההסתדרות עופר עיני, שהוא בין הגורמים החזקים היום במשק.

מאגף כוח אדם של צה''ל נמסר בתגובה: "גיל הפרישה מצה"ל עולה בהדרגה וצה"ל ממיישם זאת בצורה מדודה ומתוכננת. מגמה זו תימשך בעקביות ובזהירות על מנת לשמור על האפקטיביות המבצעית והארגונית של צה"ל. ההידברות הרציפה בין צה"ל לאוצר בנושאים אלו מצויה כעת בעיצומה".