שטיגליץ: "יציאת ה'פד' מהשווקים תחריף את משבר הנדל"ן"

להערכתו, הסכנה העיקרית שניצבת מול הכלכלה העולמית היא "יציאה מהירה מדי" של הבנקים המרכזיים מן הצעדים שננקטו במהלך המשבר אשר מונעת בחלקה על ידי פחד "לא רציונלי" לעליית האניפלציה

"החלטת ה'פד' לסיים את התוכניות הרכישה של המשכנתאות בסוף החודש מעלה סכנה להחרפת המשבר בשוק הדיור בארה"ב", אמר חתן פרס נובל הכלכלן ג'וזף שטיגליץ.

"הנסיגה של ה'פד' צפויה לגרום לעלייה בשיעורי הריבית ובמספר העיקולים, הדבר צפוי להחריף את המתח והלחץ שמתמודדות מולו המשפחות האמריקניות", אמר שטיגליץ היום (ד') בריאיון בטוקיו.

שטיגליץ טען כי הבכירים "טועים בהערכותיהם" והוא חוזה כי מספר העיקולים וכישלונות הבנקים צפויים לעבור השנה את המספרים שנרשמו ב-2008 ו-2009. להערכתו, הסכנה העיקרית שניצבת מול הכלכלה העולמית היא "יציאה מהירה מדי" של הבנקים המרכזיים מן הצעדים שננקטו במהלך המשבר, אשר מונעת בחלקה על ידי פחד "לא רציונלי" בקרב המשקיעים כי תוכניות החילוץ והתמיכה הממשלתיות יובילו לעליית האניפלציה.

"הנזילות שנוצרה על ידי הבנקים המרכזיים כדי להילחם במיתון לא צפויה לעלות המחירים בגלל ביקוש הצרכנים המדוכא", אמר.

נזכיר כי האנליסטית הבכירה מרדית' וויטני אמרה אתמול (ג') בראיון לרשת CNBC כי שוק הדיור ודאי יסבול ממשבר נוסף. להערכת וויטני, התוכניות הממשלתיות שנועדו לתמוך בשוק הדיור האמריקני היו "מעורפלות" וכאשר השפעתן הזמנית תתפוגג, ההיצע בשוק הדיור יגדל באופן משמועתי ויגרום לנסיגה נוספת.

וויטני טענה כי העובדה שהקונים היחידים של ה-MBS הם ה'פד' והבנקים, מראה כי אין לצפות ליציבות בשוק. "אם ה'פד' יפסיק את מדיניות קניית ה-MBS, זאת באמת תהיה בעיה משמעותית כי אין תחליף לקונה", הסבירה.