עימות בין האוצר להסתדרות על רקע התרסה של החשכ"ל

העימות נוצר לאחר ששוקי אורן פרסם אתמול כי עובדי האבטחה במשרדי הממשלה יזכו להפרשות פנסיוניות כבר מיומם הראשון בעבודה

הודעתו של החשב הכללי (חשכ"ל) במשרד האוצר, שוקי אורן, שפרסם אתמול כי עובדי האבטחה במשרדי הממשלה יזכו להפרשות פנסיוניות כבר מיומם הראשון בעבודה, יצרה עימות בין האוצר להסתדרות.

ההודעה של החשכ"ל הייתה מתריסה במיוחד, בזו הלשון: "מדובר בתנאים טובים מאלו שנקבעו בצו ההרחבה בענף בעקבות ההסכם הקיבוצי שנחתם בין ההסתדרות לחברות השמירה, בו נקבע כי עובדים יזכו לתנאי הפנסיה רק בתום חצי שנה לעבודתם". החשכ"ל הדגיש עוד כי גם הפיצויים שיופרשו לעובדי השמירה במשרדי הממשלה יינתנו מהיום הראשון, בעוד שהסכם עליו חתמה ההסתדרות קובע הפרשה הדרגתית עד 2014.

בהסתדרות בירכו על ההודעה, אך "הזכירו" לאוצר כי לא מספיק להטיל על הקבלנים את כל האחריות לתשלום, שכן בצורה הזו ייתכן מאוד שחוסר הרווחיות לקבלן תפגע בסופו של דבר בעובד בדרכים שונות. עוד הזכירו בהסתדרות כי בזמן שהחשכ"ל מודיע בחגיגיות על התנאים המיטיבים במשרדי הממשלה, האוצר ממשיך להתנגד עקרונית להסכם של ההסתדרות ואחד הארגונים הגדולים בענף הניקיון, שמבטיח תוספת שכר של 20% לעובדים בענף.

למעשה, המשוואה שיצר האוצר בין התנאים שהשיגה ההסתדרות בכלל הענף לבין התנאים המיטיבים שדורש האוצר מהקבלנים במשרדי הממשלה, איננה הוגנת. ההסתדרות כאיגוד מקצועי לא יכולה להכתיב תנאים למעסיקים אלא מחויבת לפשרות והסכמות, ואילו המדינה במקרה הזה היא "לקוחה", שיכולה לכפות על הקבלנים שורה של תנאים במסגרת מכרזים. ניסיון העבר הוכיח כי לא מספיק לדרוש מהקבלן תנאים טובים לעובדים, יש לוודא שהתשלום לקבלן אמור להספיק בכדי שיעמוד בתנאים האלה וגם יגזור רווח סביר - אחרת העובד עלול להיפגע בסוף.