קלינטון: מדיניות היד הקשה נגד ישראל השתלמה

(עדכון) - מכחישה שארה"ב רוצה לאכוף שינוי בקואליציה בישראל ■ פוקס: אובמה ונתניהו ייפגשו ■ גורמים מדיניים: לא נקבעה פגישה ■ קודם לכן דווח ב"גלובס", שישראל לא ביקשה לקבוע פגישה ואינה מצפה שהנשיא יעשה זאת

שרת-החוץ, הילארי קלינטון, אומרת שמדיניות היד הקשה שנקטה ארה"ב נגד ישראל משתלמת, אך היא מכחישה שארה"ב רוצה לאכוף שינוי בקואליציה בישראל. בתוך כך מוסרת סוכנות הידיעות היהודית (JTA), שפקידי ממשל דוחים דיווח של ערוץ החדשות פוקס ניוז שלפיו נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימיין נתניהו, ייפגשו ביום ג' בבית הלבן. הידיעה מיוחסת למקורות ישראליים. פקיד ממשל רמז לאתר "פוליטיקו" שהידיעה בלתי מדויקת. כתב גלובס מציין, שהדיווח בפוקס התקבל בהפתעה בוושינגטון ובירושלים. גורמים מדיניים מסרו הערב לגלובס, כי לא נקבעה כל פגישה בין שני המנהיגים, בשלב זה.

בראיון לבי.בי.סי., שנערך במוסקווה, אמרה קלינטון, כי נוקשות התגובה האמריקנית על אישור הבניה ברמת שלמה הניבה פירות: קידום התהליך המדיני.

שאלה: נטלתם סיכון בהחרפת נימת (הוויכוח) עם ישראל בשבוע שעבר. אני מבין שהיחסים עם ישראל יציבים, אך הישראלים יכלו לומר, שהם מעולם לא הבטיחו הקפאה הבניה במזרח ירושלים. זה השתלם?

קלינטון: "אני חושבת שנו עומדים להיות עדים לחידוש מסלול המו"מ והמשמעות היא, שהנוקשות השתלמה, מפני שזו היתה מטרתנו.הבה נוביל את הצדדים למו"מ. הבה נעלה את סוגיות הליבה על השולן. הבה נבדוק את הדרכים שבהן ניתן ליישב את חילוקי הדעות".

שאלה: האם הלחץ על נתניהו נועד לאלצו לבחור בין שלום לבין הקואליציה הימנית שלו?

קלינטון: "איננו נוקטים שום עמדה ואין לנו שום עניין מיוחד במי בוחרים הישראלים לשלטון. ישראל היא דמוקרטיה והישראלים הם שבוחרים. נראה לי שחלקים מסוימים של הקואליציה פועלים או משמיעים הצהרות באופן שאינו משרת את האינטרס של הממשלה כולה. "אני חושבת שראש הממשלה אמר פעמים חוזרות ונשנות שהוא אישית וממשלתו מחויבים למו"מ (ולכן) הוא צריך לדאוג לכך שכולם אכן יהיו מחויבים לכך. זו האחריות שלו. זה לא משהו שארה"ב יכולה או מעוניינת לעשות".

קודם לכן דיווח גלובס, מפי גורמים מדיניים, כי נתניהו לא ייפגש, ככל הנראה, עם אובמה בביקורו בוושינגטון, בשבוע הבא, למרות שיחת פיוס בין ראה"מ לשרת-החוץ, הילארי קלינטון, שלשום, ולמרות שהנשיא יהיה בבית הלבן בעת ביקור נתניהו. אובמה החליט לדחות מסע לאוסטרליה ולאינדונזיה, שתוכנן לימים הקרובים, בגלל המאמצים להעביר את חוק הרפורמות בשירותי הבריאות בקונגרס.

הגורמים מדיניים אמרו, כי פגישה בין ראה"מ לנשיא כלל אינה נמצאת על הפרק. לדבריהם, ישראל לא ביקשה לקבוע פגישה בין נתניהו לאובמה, והיא אינה מצפה שהנשיא יעלה בקשה כזו. דחיית ביקורו של אובמה באינדונזיה חוללה אכזבה במדינה המוסלמית הגדולה בעולם, שרואה בו בן יקיר. (הנשיא למד שם בילדותו). לפי הערכות בוושינגטון, לא סביר להניח שאובמה ייפגש עם ראש ממשלת ישראל בדיוק באחד הימים שבהם הוא היה אמור להיות באינדונזיה. פגישה כזו תתפרש, קרוב לוודאי, כסטירת לחי לאינדונזים, שעלולים להניח, גם אם לא בצדק, שהנשיא דחה את ביקורו במדינתם כדי להיפגש עם מנהיג ישראלי.

דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, התחמק אתמול משאלה לגבי פגישה אפשרית. הוא טען, שלוח הזמנים של הנשיא לשבוע הבא טרם הוכן.

קרוב לוודאי שנתניהו ייפגש עם קלינטון ועם סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בעת ביקורו בוושינגטון. ראה"מ יצא לדרך ביום א' בערב. הוא מתוכנן לשאת את הנאום המרכזי בוועידה השנתית של אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, ביום ב' בערב (לפנות בוקר יום ג', שעון ישראל) וייפגש עם מחוקקים יהודיים ואחרים בקונגרס למחרת.

פגישות בין נתניהו לאובמה נעשו בעיה עדינה מאז שנכנס אובמה לבית הלבן והן נתפסות, יותר משבעבר, כברומטר ליחסים בין ישראל לארה"ב. כך, למשל, בביקורו הקודם של נתניהו בוושינגטון, בנובמבר אשתקד, כדי לנאום בוועידה השנתית של הפדרציות היהודיות באמריקה הצפונית, הוזמן נתניהו לבית הלבן ממש ברגע האחרון, עם נחיתת מטוסו בבסיס אנדרוז. זה נתפס בזמנו כתרגיל של הבית הלבן להבעה של מורת רוח ממדיניות ישראל. גם פגישתם בשולי העצרת הכללית של או"ם, בספטמבר, הסתיימה באקורדים צורמים.