הודו לוחצת: העלתה את הריבית לראשונה מאז יולי 2008

העלאת הריבית המפתיעה מגיעה כחודש לפני הפגישה המתוכננת של הבנק המרכזי של הודו לצורך קבלת החלטת הריבית ■ המשקיעים חוששים שממשלות העולם יוצאות מוקדם מדי מתוכניות התמיכה בשווקים

הבנק המרכזי של הודו העלה היום (ו') במפתיע את הריבית במשק ב-0.25% והעמידה על 3.5%, וזאת לאחר שהאינפלציה עלתה לשיא של 16 חודשים - 2.7% ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר. זוהי העלאת הריבית הראשונה בהודו מאז יולי 2008, והיא מגיעה כחודש לפני הפגישה המתוכננת של הבנק המרכזי לקבל את החלטת הריבית השגרתית.

הודו וסין, 2 הכלכלות האסיאתיות הצומחות במהירות ואשר אמורות להוביל את הצמיחה העולמית השנה, החלו לסגת מתוכניות התמיכה שלהן בשווקים. וול סטריט, שפתחה את היום בעליות קלות, עברה לירידות של כ-0.6% עם הודעת הבנק המרכזי של הודו, וגם שוקי המניות באירופה עברו לירידות.

מתחילת השנה, הממשל בסין העלה את שיעור רזרבות המזומנים הנדרש מהבנקים המסחריים כנגד מתן האשראי, וכך עשתה גם הודו. הסיבה לכך היא עליית מחירים חדה בשתי המדינות, שבאה לידי ביטוי במחירי הנדל"ן, המזון ועוד.

המעבר למדיניות הידוק מוניטארי בסין והודו מגביר את החשש בשווקים שמא ממשלות העולם יוצאות מוקדם מדי מתוכניות התמיכה. בתגובה, מגיבים שוקי המניות מסביב לעולם בירידות לאחר ההודעה של הבנק המרכזי בהודו. החשש המרכזי בקרב המשקיעים הוא שהגל הנוכחי של ההתאוששות הכלכלית הושג הודות להתערבות הממשלות ואילו שיעורי האבטלה הגבוהים בעולם לא מאפשרים נסיגה מהתערבות זו בשלב זה, אחרת ישנו סיכון למיתון נוסף.

אזהרה זו ניפק גם השבוע ג'וזף שטיגליץ, חתן פרס נובל לכלכלה, ואמר לפדרל ריזרב לא להסתכן ביציאה מוקדמת מדי מתוכניות הסיוע שלו. דבריו של שטיגליץ באו בתגובה להחלטת ה'פד' לסיים את רכישות האג"ח מגובות המשכנתאות בארה"ב בסוף החודש.

כלכלת הודו הינה הרביעית בגודלה בעולם (אחרי ארה"ב, יפן וסין) וגודלה כ-1.2 טריליון דולר. המשק ההודי צמח ב-7.2% אשתקד וההערכה היא כי הוא יצמח ב-8.2% השנה.

אך עם הצמיחה מגיעים גם הלחצים האינפלציוניים; נתוני מאקרו עדכניים שפורסמו היום בהודו הראו כי התפוקה התעשייתית בהודו זינקה ב-6.7% בינואר לאחר שבדצמבר היא עלתה ב-17.6% - הקצב המהיר ביותר מאז 1994. במקביל, האינפלציה ליצרן עלתה ל-9.89%, מה שהניע את הבנק המרכזי בהודו לפעול באופן מפתיע היום ולהעלות את הריבית.