בדיקת "גלובס": כמה ירוויחו מניות ת"א 75 מיציאת וריפון?

מניית וריפון יצאה מהמדדים וצללה - אך שאר מניות ת"א 75 ירוויחו מהמהלך, כבר ביום ד' הקרוב

מיד לאחר פרסום הדו"חות האחרונים של חברת וריפון , לפני כשבועיים, הודיעה יצרנית המסופים לסליקת כרטיסי אשראי על מחיקת מניותיה מן המסחר בת"א בחודש יולי. על-אף שהמניה תחדל להיסחר בארץ רק עוד ארבעה חודשים, החליטה הבורסה על גריעתה מהמדדים השונים כבר עתה, עם סיום המסחר ביום רביעי הקרוב.

התגובה של המשקיעים הישראלים לא איחרה לבוא, ומניית וריפון צנחה היום בת"א ב-9.6%, כשהיא מרכזת את מחזור המסחר השלישי בגודלו בבורסה, בהיקף של 76 מיליון שקל.

הסיבה המרכזית לכך היא שתעודות הסל יצטרכו למכור בתוך יום את החזקותיהן ב-וריפון, ברגע שהיא תצא מהמדד. מבדיקת "גלובס" עולה, כי משקלה של החברה במדד ת"א 75 גבוה ועומד על 9.5%. היקף תעודות הסל על מדד זה הוא כ-3 מיליארד שקל, כך שחלקה של וריפון במדד הוא כ-285 מיליון שקל. היקף ההחזקות של מנהלי תעודות הסל בוריפון בתעודות על מדד ת"א 100 עומד על כ-180 מיליון שקל, ובמדד התל-טק 15 מסתכם היקפן ב-10 מיליון שקל. כך, שביום אחד יימכרו מניות וריפון בהיקף של כ-465 מיליון שקל.

יציאתה של מניית וריפון מן המדדים תאלץ את מנהלי תעודות הסל למכור את מניות וריפון, מה שצפוי להביא ללחץ כבד על המניה, כפי שהחל לבוא לידי ביטוי כבר היום.

תמונת הראי של הנפילות במניית וריפון צפויה להיות הביקושים לשאר המניות באותם מדדים. אחרי שמנהלי תעודות הסל "ייפטרו" מההחזקה בוריפון, הם יצטרכו לקנות בו זמנית את שאר המניות, כל אחת על-פי משקלה היחסי במדד.

המשמעות היא שביום אחד (סוף המסחר של יום רביעי) יזכו שאר מניות מדד ת"א 75 בביקושים של כ-400 מיליון שקל.

מחזור המסחר הממוצע של המדד עומד על כ-250 מליון שקל, כך שביום רביעי הקרוב הוא יהיה ככל הנראה גבוה בקרוב לפי 3, מה שיוביל כנראה לעליות במניות המדד.

סטארלימס יוצאת מהיתר 50

תהליך דומה, אם כי במימדים קטנים יותר, התרחש היום במדד היתר 50.

החל מהיום חזר מדד יתר 50 להכיל 50 מניות. בעדכון המדדים האחרון בחודש דצמבר הכיל המדד 51 מניות, בעקבות כניסתה של קומטאץ' למדד במסלול הרישום המהיר, אולם היום, עם השלמת רכישתה של סטארלימס על-ידי אבוט, נגרעה המניה ממדדי היתר 50 והיתר 120, שמשקלה בהם היה 2.25% ו-1.45%, בהתאמה. מנהלי תעודות הסל שמכרו את המניה יצטרכו לקנות את שאר המניות, אולם הפעם מדובר בהיקפים קטנים של כמה מיליוני שקלים בלבד.