שובו של הטפט: מהם הטרנדים הבולטים בתחום חיפוי הקירות?

פסח הוא זמן טוב לרענן את קירות הבית באמצעות צביעה, הדבקת טפטים או שינוי אריחים ■ הטרנדים העדכניים: אריחים מודפסים, טפטים תלת-מימדיים וקירות מנצנצים ■ המחירים מתחילים במאות שקלים ומטפסים לאלפים

אם החלטתם לחדש את מראה הקירות בבית, אתם ניצבים ודאי בפני החלטה נוספת - לצבוע או להדביק? שורה של אפשרויות יחסית פשוטות לביצוע עומדות היום בפני המשפצים, החל מטפטים ועד סוגים שונים של צבע.

מעצב הפנים תומר שפירא, למשל, תומך בטפטים: "אלה הרוצים לשמור על מקוריות יכולים לפנות לגרפיקאי שיבצע דוגמה/הדפס מיוחד. למי שמעוניין לצבוע מומלץ לנצל את הטכניקות החדשות, המאפשרות לקבל גוונים במרקמים שונים - מה שיוצר פלטפורמה רחבה לעיצובים מרתקים".

לצד חיפויי האבן שנכנסו לפנים הבית, מציע שפירא חיפוי קיר באמצעות וילונות "המעניקים תחושה של רוך וחום", חיפויי זכוכית ומראות, חיפויי עץ ועוד.

טפטים

טפטים
 טפטים

סיור ברחוב הטפטים התל-אביבי, בוגרשוב, הוא חגיגה לעיניים. העיצובים המקסימים וגווני הטפטים על שלל הטקסטורות, יעניקו מראה דרמטי, רומנטי או צבעוני לחלל הבית ולמצב הרוח.

בין הבולטים ברחוב היא גולדשטיין גלרי טפט הוותיקה. "ענף הטפטים עבר שינויים עצומים, עם שימוש בחומרים שבעבר איש לא היה מעלה על דעתו לשלב בקירות הבית" אומרת שרית קרייתי-גולדשטיין, סמנכ"ל השיווק בחברה. "המגוון אינסופי - לא עוד טפטים קיטשיים עם גבעולים מסתלסלים ותבניות שחוזרות על עצמן, אלא מגוון דוגמאות, צבעים וטקסטורות המשובצים בחומרים טבעיים שונים כמו בדי יוטה, אבנים ואפילו בקבוקי פלסטיק ממוחזרים". היא מדגישה את קלות הטיפול בטפט: "עד לפני מספר שנים הטפטים נחשבו, ובצדק, לקשים לטיפול. לאחר ההדבקה, קשה היה להסירם ומטלית לחה היתה עלולה להרוס את הטפט. את הטפטים של היום קל להדביק, קל להסיר וקל לנקות".

* אילו חידושים מאפיינים את הקולקציה הנוכחית?

"הדגש הוא על חדר האמבטיה שזוכה לעיצוב מחדש בזכות טפטים ייחודיים, טפטים לצביעה עצמית, טפטים העשויים מחומרים ממוחזרים, וחיפויי ענק עם תמונה מרכזית. גם הפרחים חוזרים לככב בשלל דוגמאות".

רפי קאופמן, מבעלי בית העיצוב נוסבאום, מדגיש את הפן האמנותי והשילוב עם בדי הריפוד: "הטפטים החדשים מתאפיינים ברישומים ובאיורים כאילו נעשו ביד. הטרנד האחרון בתחום הלבשת הקירות הוא בדים ש"מטפסים" מהרהיטים אל הקירות ועוטפים את החדר בסגנון "טוטאל לוק".

בגלריה "מטפטים" שבהוד השרון, שמים את הדגש על טפטים אקולוגיים המיוצרים מיערות בעלי היתר (על כל גדיעת עץ "זקן", מחויבים בנטיעה מחודשת). יש העדפה לצבעים מבוססי מים על-פני כימיקלים ועוד. קולקציית Eco השוויצרית, הנמכרת בגלריה, כוללת הדפסים מהטבע כמו אבני חצץ, עלים מיובשים, לצד קולקציה המבוססת על טהרת הלבן ומשחקי אור וצל ועוד.

מאפיין נוסף של הטפטים היום הוא האפקט התלת-מימדי, שמתבטא בטפטים דמויי עור. מרקו חבר, סמנכ"ל שיווק וסחר ב"כרמל", מציין כי הטפטים עשויים מ-pvc יצוק, מה שמחד מאפשר יצירת טקסטורות רבות והדבקה קלה, ומאידך מטשטש מכות או שריטות על גבי הטפט.

* כמה עולים טפטים?

גולדשטיין: 45-1,240 שקל למ"ר (גליל: מ-50-140 ס"מ).

נוסבאום: 250-750 שקל לגליל (5 מ"ר).

מטפטים: 200-3,000 שקל למ"ר.

כרמל: 300-400 שקל לגליל (5 מ"ר).

התקנה: 40-70 שקל למ"ר.

דבק: 35 שקל למיכל (עבור 25 מ"ר).

צבעים

צבעים
 צבעים

המגמה הירוקה בולטת גם בענף הצבעים: ניבה יחיאב מנהלת העיצוב של טמבור, מציינת כי המגמה האקולוגית באה לידי ביטוי בגווני ירוק וכחול-תכלת, תוך דגש על גווני האפור (בנימה אורבאנית) ובטקסטורות גסות שמקורן בחומרים טבעיים (משי, פשתן, קנווס) המעניקות מראה מיושן. "הגוונים של היום הופכים עמוקים ודרמטיים (אדום, זהוב) מחד או צבעי טבע כפריים מאידך, תוך צמצום בגימורים נוצצים ובוהקים. גווני הצבעים מבטאים סגנונות שונים (יוקרתי, כפרי, הוליסטי, צבעוני וכד') התואמים לאופי הרצוי לחלל הבית".

בנירלט דווקא מדגישים את הביקוש לקירות מנצנצים, עם הרחבת סדרת קריסטל Brush הכוללת צבעים על בסיס מים בגימור מנצנץ ובחספוס עדין. איריס יוגב, אדריכלית הבית של החברה, מציינת מגמה נוספת: משחקים של מרקם וטקסטורה: "אין צורך בצביעת הבית כולו, מספיק להדגיש קיר אחד או נישה. מכיוון שקיר עם טקסטורה הופך לדומיננטי, יש לחשוב מראש על מינונים (10%-30% מקירות הבית)". המרקם מתקבל באמצעות סוגי טיח, בהם טיח שליכט (נטורה) למראה מינראלי וכדורי זכוכית לתעתועי אור.

נוחם אוחנה, מנהל אתר "מידרג" המדרג בעלי מקצוע, מסביר כי צביעה איכותית יש לחשב לפי 1,000 שקל לחדר לפחות. "מה שמשפיע על המחיר הוא צביעת משקופים ודלתות, אלמנטים מיוחדים ומצב הקירות, לצד איכות שבאה לידי ביטוי גם בדברים הקטנים, כמו פירוק והרכבת שקעים". לדבריו, הצעת המחיר צריכה לכלול התייחסות למרכיבי הצביעה, תיקון סדקים, עיצובים ספציפיים וניקיון לאחר העבודה.

* כמה עולים צבעים?

נירלט: בסיס מ-240 שקל (5 ל'), קריסטל בראש: 365 שקל (4.5 ל'), טיח, מ-250 שקל.

טמבור: בסיס מ-150 שקל ל-5 ליטר (290 שקל למארז זוגי), אפקט ספארי (מרקם חול) - 260 שקל (4.5 ק"ג).

בעל מקצוע: המחיר בהתאם לגודל הבית וטכניקת הצביעה. מ-5,000 שקל לדירת 4 חדרים.

אריחי קיר

אריחי קיר
 אריחי קיר

מאבנים מסותתות ועד אריחים שבעבר שימשו בעיקר לחדרי הרחצה: אריחי הקירות העדכניים כוללים שימושים בטכניקות המעניקות מראה תלת-מימד לצד אריחי קירות שנקלעו מענפי קוקוס, אריחים במראה פסיפס מזכוכית ממוחזרת ועוד.

רינה דואניאס, מבעלי רשת מודי קרמיקה, מדגישה את המודרניזם העומד לנגד המעצבים שמחפשים, "עיצובים חדשים מחומרים מרתקים במטרה לרגש ולהפתיע. העיצוב הדוגל בחללים פתוחים היווה את הסיבה העיקרית ליציאת אריחי הקירות מחדר הרחצה. האריחים שהיו נהוגים בעבר, הוחלפו באריחים גדולים, בעיצובים מלבניים ובגדלים לא שגרתיים. גם מעצבי העל בתחום העיצוב שמים את חותמם באריחי הקיר, בהם אולף מוריץ, פטרישיה אורקיולה, פאולה נבונה ואחרים".

בקולקציית אריחי הקיר של "נגב" בולטים הדפסים באמצעות טכנולוגיית ה-NOVO IMAGINE (ייצור האריחים בתהליך שריפה בטמפרטורות נמוכות מה שמאפשר לשלב גוונים).

לצד הפן העיצובי, האריחים, כך מדגיש ראובן קושמן, הטכנולוג הראשי של מפעל נגב, כוללים יתרון חשוב המונע בעיות רטיבות וחלחול מים מהקירות, ומטבעם מתנקים בקלות".

טכניקת ההדפסים מאפשרת לבחור טקסטורות מתוך היצע קיים או לתת לדמיון להתפרע. לחובבי האגדות מוצגת קולקציית בהשראת דיסני הכוללת עיצובים ברוח הסרט "אליס בארץ הפלאות", לצד מותגי דיסני הקלאסיים - ולא רק לחדרי ילדים.

הטרנד הירוק בענף האריחים בא לידי ביטוי באריחים דקיקים (3-4.5 מ"מ) החוסכים בכ-30% אנרגיה הנדרשת ליצורם והמיוצרים מחומרים טבעיים נטולי עופרת.

ב"טורקיז האוס" בבית יצחק תמצאו סגנון אחר, הכולל אריחי חרס מקסיקאניים בעבודת יד המותאמים לחיפוי פנים הבית והחצר. בשל הצבעוניות העזה, חיפויים אלה יכולים להשתלב בפינה אחת וליצור תמונת קיר. סגנון אחר כולל שילוב של לבנים טבעיות המעניקות מראה חמים לקירות. הלבנים עשויות מבוץ בעבודת-יד (בהודו) ומותאמים לחיפוי בתוך הבית ובחוץ, בשל עמידותן לטמפרטורות קיצוניות.

* כמה עולים אריחים? (למ"ר)

מודי קרמיקה: 50-2,500 שקל.

נגב: 1,485 שקל (הדפסים),150-200 שקל לאריחים חלקים, 560-780 שקל לאריחים דקים.

טורקיז: 15 שקל ליחידה (אריח מקסיקני) 3-8 שקל ליחידה (לבני בוץ).

התקנה: מבוצעת על-ידי קבלן או שיפוצניק ונקבעת בהתאם.

הובלה: בהתאם לגודל ההזמנה. כ-500 שקל (מודי)