האוצר: ירידה נוספת במחירי ובמכירות הדירות בפברואר - בשל נסיגת המשקיעים

מחיר חציוני של דירה בישראל עמד בפברואר על 1.11 מיליון שקל ■ "משקל הדירות שנרכשו להשקעה מסך העסקאות באזור ת"א ירד בחודש פברואר בשיעור חד, לרמתו הנמוכה ביותר בשנים האחרונות"

שוק הנדל"ן ממשיך להתקרר, לפחות על פי גרסת משרד האוצר. מנתוני האוצר שפורסמו היום (ד') עולה, כי בחודש פברואר נרשמו ירידות במחירי הדירות ובמכירות, בהמשך להתקררות השוק שהחלה באוקטובר. עם זאת, יש להדגיש כי הנתונים עומדים בסתירה לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המדברים על המשך העלייה במחירי הדירות, על בסיס סקרים ארעיים שעורכת הלמ"ס.

"בחודש פברואר נרשמה ירידה, זה החודש השלישי ברציפות, במספר הדירות הנרכשות, אם כי בשיעור מתון של כ-1% בהשוואה לירידה שנרשמה בחודש ינואר", מסר האוצר. "במספר אזורים - ובפרט בת"א ובאר-שבע - נבעה הירידה במספר העסקאות בעיקר מירידה חדה ברכישת דירות להשקעה".

נתוני האוצר ממשיכים כאמור להצביע על נסיגת המשקיעים משוק הנדל"ן, הן בשל תחילת העלאות הריבית במשק והן בשל הראלי בבורסה. אם בשנת 2008 נהרו המשקיעים לנדל"ן, שנחשב לחוף מבטחים בימים של סערה בשוקי המניות, הרי שלפי נתוני האוצר בחודשים האחרונים השתנתה מגמה זו.

"משקל הדירות שנרכשו להשקעה מסך העסקאות באזור ת"א ירד בחודש פברואר בשיעור חד, לרמתו הנמוכה ביותר בשנים האחרונות", מסר האוצר. "לירידה זו השפעה רבה על מכירת דירות ע"י קבלנים באזור זה. משקל המשקיעים ברכישת דירות מקבלנים בת"א הוא הגבוה ביותר בהשוואה ארצית (עמד על כ-50%)".

גם מחירי הדירות המשיכו לרדת לפי נתוני האוצר, אם כי באופן מתון יותר. הנתונים מעידים על ירידה של 0.2% במחיר החציוני של דירות חדשות בפברואר, לרמה של 1.11 מיליון שקל. זאת, בהמשך לירידה של 0.6% במחיר החציוני בפברואר. ואולם, יש לציין כי המחיר הממוצע של דירה בישראל דווקא עלה בפברואר ב-2.8% לרמה של 1.03 מיליון שקל.

"הירידה הקיפה כמעט את כל האזורים, למעט אזור רחובות ואזור ירושלים, שם נרשמה בחודש האחרון עלייה של 1.3%", מסר האוצר. "בהקשר זה יש לציין כי עליית מחירי הדירות החדשות בירושלים בשנת 2009 הייתה בשיעור המתון ביותר מבין כל האזורים".