מי ישלם על תוכן באינטרנט

הגולש הישראלי הוא הרבה דברים, זה נכון. דבר אחד בטוח - פראייר הוא לא

כשרופרט מרדוק אומר בארה"ב שתוכן באינטרנט לא יוצע בחינם לנצח, היו בטוחים שגופי התוכן בעולם הקשיבו - והקשיבו היטב. גם בישראל.

מבחינתם, הצהרה כזו היא קרש הצלה - "אם טייקון מדיה בסדר גודל של מרדוק אומר כזה דבר, הוא בטח צודק", מלמלו בכירי האתרים אחד לשני בשקט. למה בשקט? כדי שהגולשים לא ישמעו. הרי אין הרבה אתרי תוכן שיעזו להתייצב לצד אמירות כה לא פופולריות.

"איך אפשר לקחת כסף על משהו שהרגלתם אותנו לקבל בחינם", מצקצקים הגולשים בלשונם בצדק, ואילו אחרים מצטטים את הטיעון השגור בפי כל - "תמיד יבוא מישהו שיציע את אותו דבר ובחינם, ככה זה כשיש תחרות". גם הם צודקים. שביל הזהב מסתתר איפה שהוא בספירה הווירטואלית.

איפה בדיוק? שאלה טובה שבה מתחבטים גם יצרני התוכן בישראל.

הניסיון של אתר mako, לדוגמה, המאפשר צפייה בתשלום בפרקי "ארץ נהדרת" ב-48 השעות הראשונות שלאחר שידור התוכנית בטלוויזיה, הוא צעד בכיוון, אבל לא בטוח שבכיוון הנכון.

הגולש הישראלי הוא הרבה דברים, פראייר הוא לא. לכן קשה לתאר שגולשים רבים יסכימו לשלם עבור תוכן שאפשר לראות בשידור חי בטלוויזיה בחינם, ניתן להקליט בממיר מקליט ולשמור לאחר-כך, וקל למצוא ברשת בעוד כמה ימים, גם כן בחינם. כמה בכל זאת רואים?

מה כן אפשר לעשות בזירה הזו? לאפשר צפייה נטולת פרסומות או לאפשר לגולש לצפות בפרק הראשון בסדרת המקור המדוברת לפני כולם, ובעיקר לפני שאפשר לצפות בו בכל מקום אחר ובחינם.

לחילופין, תוכניות תחקיר שמייצרות באזז, לדוגמה, יינתנו לצפייה או לקריאה ברשת רק תמורת תשלום - בטוח שיש צרכנים שהיו מוכנים לשלם בשביל לראות את "שיטת השקשוקה", לדוגמה, אם אף גוף שידור טלוויזיוני לא היה מרים את הכפפה.

מעל הכל מדובר בניסיון שבשוליים - גופי התוכן יודעים היטב כי הנחת היסוד החינמית של האינטרנט היא כמעט בלתי הפיכה בתחום זה, לפחות לא בשנים הקרובות. קשה לתאר מצב שבו וואלה, ynetאו נענע10 יגבילו את הגישה לאתר בתשלום דמי מנוי מתוך מחשבה שזה יפצה על ההכנסות מפרסומות, או שיצרני התוכן יצליחו להגיע להסכמה קרטלית שכולם מציעים תוכן בתשלום. זה נשמע אפילו די בדיוני. אבל אין זה אומר שלא ניתן להתנסות במודלים שונים של תוכן בתשלום - הכנסה מהצד אם תרצו.

ברור שכסף גדול לא יהיה בזה, לפחות לא בשנים הקרובות. מלבד העובדה שמחירו של תוכן בתשלום חייב להיות שווה לכל כיס - ברור שרק אחוז קטן מסך התכנים מתאים למודל שכזה, ושרק פלח מסוים מהאוכלוסייה ישלם בעבור כך.

אולם, לא כדאי לזלזל באף מקור הכנסה אלטרנטיבי. למרות שהזיכרון האנושי הוא קצר - המיתון האחרון רק הזכיר לתעשייה את המנטרה הידועה: כמו בכל השקעה, גם כאן מומלץ לגוון את מקור ההכנסות. ויפה שעה אחת קודם.