אחרי החג: חוגלה-קימברלי תייקר את מוצריה ב-5% לפחות

שטראוס מייקרת את השוקולדים והחטיפים, וגם בסנו נערכים להעלאת מחירים ■ הערכות: התחרות בין רשתות השיווק תבלום בשלב ראשון את עליות המחיר של חלק מהמוצרים לצרכן

חברת חוגלה-קימברלי תייקר את מוצריה בשיעור של מעל 5% אחרי פסח - כך נודע ל"גלובס".

החברה כבר החלה בשיחות הכנה עם רשתות השיווק לקראת ביצוע המהלך. ההתייקרות צפויה לחול על כל מוצרי החברה, לרבות חיתולים, מגבונים, חומרי ניקוי ועוד.

עוד נודע כי גם בחברת סנו נערכים להתייקרות המחירים, אם כי טרם הוחלט באילו שיעורים.

בקבוצת שטראוס צפויים אף הם לייקר את מחירי טבלאות השוקולד והחטיפים המתוקים לאחר החג, בשיעורים שבין 4%-7%.

‏לדברי מנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין, ההתייקרות צפויה לאור עלייה דרמטית במחירי הקקאו והסוכר.

לדברי מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, "כל יצרני השוקולד בעולם העלו גם בסוף 2008 וגם ב-2009 מחירים, לאור עלייה בחומרי הגלם. אנחנו נמנענו מהעלאת המחיר וספגנו את העליות. לא חשבנו שבשנה של מיתון אנחנו צריכים להעלות מחירים. אבל אנחנו צפויים אחרי החג לעשות שינויים קטנים במחירי המכירה בטבלאות שוקולד וחטיפים מתוקים".

‏"בחלב אין לנו כרגע תוכניות, לאחר שבתחילת השנה העלינו מחירים של מספר מוצרים נקודתית", הוסיף בלס.

‏ההתאוששות הכלכלית בעולם גוררת אתה עלייה בחומרי הגלם. מגמת ההתייקרות החלה ברבעון הרביעי 2009, אך צברה תאוצה בחודש וחצי האחרונים.

חברות הנון-פוד סופגות עלייה בחומרי גלם רבים, לרבות בתאית - חומר הגלם הבסיסי לחיתולים ונייר, בחומר הספיגה לחיתולים ובדבקים. ‏

‏"ככל שאנחנו מתרחקים מחומר הגלם בשרשרת, ההתייקרות נמוכה יותר", מסביר מנכ"ל סנו, אלכס לנדסברג, "אם נניח עץ מתייקר ב-50% - התאית מתייקרת ב-30%, ומוצרים שעשויים מתאית מתייקרים ב-15%. יחד עם זאת, עדיין לא חזרנו לטירוף המחירים של שנת 2008".

‏* האם ההתייקרות היא תוצר של התאוששות מהמשבר הכלכלי העולמי? ‏

‏"בהחלט. כנראה שהצריכה חוזרת לקדמותה".

‏ואכן, מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מחירי המכירה של מוצרי סנו לרשתות השיווק זולים בשיעורים של 5%-11% מהמחירים של אותם מוצרים בתקופה מקבילה אשתקד.

כך, למשל, מחיר סנו אוקסיז'ן נמוך ב-4.8% ממחירו אשתקד, מחיר אבקת כביסה מקסימה זול ב-8%, מחיר מגבות נייר זול ב-9.3%, ומחיר אבקת כביסה פסגה זול ב-11%.

ההערכה היא לפיכך כי המחירים לרשתות לאחר עליות המחיר, יהיו עדיין נמוכים מהמחירים אשתקד.

האם עליות המחיר יתגלגלו לצרכן? זאת כבר שאלה אחרת. יש להניח כי חלק מהעליות יתגלגלו לצרכן, וחלק אחר ימותן - לפחות בשלב הראשון - על-ידי התחרות בשוק.

בכל מקרה, כרגע מדובר בהצהרת כוונות של ספקים, שצפויה להיגרר למשא-ומתן קשה עם רשתות השיווק.