הערכות: בנק לאומי יחלק דיבידנד של 50% מהרווח הנקי

החלוקה - בכפוף לעמידה ביעדי הלימות ההון של הבנק לאחר שיאושרו על ידי בנק ישראל ■ לאומי: "נחזיק הלימות הון גבוהה מהסף שיגדיר בנק ישראל, גבוהה ביחס לבנקים בארץ"

בנק לאומי, בניהולה של גליה מאור, יגבש ברבעון השני של השנה מדיניות דיבידנד חדשה. ההערכות הן כי בנק לאומי יחזור למדיניות הדיבידנד שהיתה נהוגה בעבר: חלוקת 50% מהרווח הנקי, בכפוף לעמידה ביעדי הלימות ההון של הבנק לאחר שיאושרו על ידי בנק ישראל.

בלאומי כבר קבעו יעדי הון לבנק והלימות ההון של הבנק נמצאת כיום בתוך הטווח. כעת ממתינים להנחיות המפקח על הבנקים רוני חזקיהו לגבי שיעור ההון הראשוני המינימלי. לפני שבוע הודיע חזקיהו כי מיד אחרי פסח יקבע יעד הלימות הון ראשוני ספציפי לכל בנק. לאחר מכן יקבע לאומי את מדיניותו לגבי חלוקת דיבידנד.

בנק לאומי הודיע ביום חמישי האחרון, בעת הצגת הדו"חות הכספיים, כי קבע יעד של הלימות הון ראשוני מקורי (הרובד הראשון של ההון, המורכב מהון המניות ורווחי החברה בלבד, ללא אגרות חוב וכתבי התחייבות נדחים) בשיעור של 8%-8.5%. עוד דיווח הבנק כי בכוונתו לשמור על הלימות הון כוללת מינימלית בטווח של 14%-14.5%. "נחזיק הלימות הון גבוהה מהסף שיוגדר על ידי בנק ישראל, גבוהה ביחס למערכת הבנקאות בישראל וביחס לממוצע במדינות ה-OECD" הודיע הבנק.

הלימות ההון של לאומי נמצאת, כאמור, בתוך הטווח שקבע הבנק. לאומי סיים את 2009 עם שיעור הלימות הון ראשוני על פי כללי באזל 2 של 8.33% ושיעור הלימות הון כולל של 14.09%. בניגוד לציפיות, המעבר לבאזל 2 הוריד את הלימות ההון של הבנק ב-0.19% בלבד. ההערכות הן כי מטעמי שמרנות לאומי לא יחלק דיבידנד במהלך 2010 ורק ברבעון הראשון של 2011, לאחר שתוצאות 2010 יהיו ברורות, יחזור לחלק דיבידנד.

חזקיהו הבהיר לאחרונה בכנס של בנק ישראל כי הוא מצפה מהבנקים לעבודה מושכלת בנושא ההון. "תסתכלו קדימה", אמר חזקיהו, "ההון שאתם צריכים היום אינו ההון שתצטרכו מחר. תתכננו מראש, תעשו תהליכי ICAAP (נאותות ההון) נכונים. תחשבו איזה הון הבנק צריך בהינתן תוכנית העבודה שלו והתרחישים שהוא צופה".