הבנק המרכזי של סין מזהיר מפני התפוצצות בועות נכסים בעולם

בדו"ח השנתי ל-2009 שפרסם הבנק המרכזי של סין על השווקים הפיננסיים העולמיים הוא מעריך כי "הדולר האמריקני יתחזק בשיעור מוגבל ב-2010" אותו הגדיל כ"תיקון טכני" ■ העלייה החדה במחירי נכסים ב-2009 נשענה על מדיניות מוניטרית "אולטרה מרחיבה"

הבנק המרכזי של סין טוען היום (ו') במאמר שפורסם באתרו ה-People's Bank Of China כי "בועות נכסים מופיעות באיזורים שונים בעולם ובתעשיות מסויימות והן עלולות להתפוצץ, אלא אם תחול התאוששות ריאלית בכלכלה". העלייה החדה במחירי נכסים בשווקים מובילים במהלך 2009 נשענה על מדיניות מוניטרית "אולטרה מרחיבה" שבהן נקטו הממשלות ברחבי העולם "אך זה לא אומר שהכלכלות התאוששו או יתאוששו בחדות מבחינה ריאלית".

עליות אלו "אלא אם יקבלו תמיכה משמעותית מנתוני המאקרו הפונדומנטליים, עלולים להוביל לסיבוב חדש של בועות נכסים שעלולות להתפוצץ" נאמר במאמר של הבנק המרכזי של סין.

הערות אלו משקפות את החששות של קובעי המדיניות בכלכלה השלישית בגודלה בעולם מפני הסיכונים העומדים בפני ההתאוששות בכלכלה העולמית בעוד שהממשלות מתווכחות על העיתוי המתאים לנסיגה מתוכניות החילוץ האדירות שהושקו על מנת להתמודד עם המשבר הפיננסי. ראש הממשלה הסיני, וון ג'יבאו גם הוא מתמודד עם דילמה שכזו בעודו מנסה לרסן את האינפלציה ולצמצם את בועת מחירי הנכסים, תוך שמירה על קצב צמיחה.

"כל הבנקים המרכזיים מתמודדים עם המשימה הדוחקת של עצירת בועות הנכסים והאינפלציה בעודן מבטיחות את ההתאוששות הכלכלית" נכתב בדו"ח שפרסם הבנק המרכזי על השווקים הבינלאומיים ל-2009. "הזינוק בנזילות בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם עלולים לדחוף מעלה את האינפלציה כשהכלכלה תתאושש" נאמר בדו"ח.

ממשלות ברחבי העולם הוציאו יותר מ-2 טריליון דולר בתוכניות עידוד פיסקאליות שונות על מנת לעודד את הצמיחה, אך הן עלולות ללעמוד בפני קשיים בניהול אסטרטגיית היציאה מהן בשל "ההתאוששות הגלובלית הלא מאוזנת" נאמר ע"י הבנק הסיני המרכזי. הנסיגה מתמיכה יחד עם הסיכון של עליית האינפלציה והסיכונים הקיימים לחלק מהממשלות מכיוון היקפי החוב שלהן מסבכים את התהליך, נכתב בדו"ח.

"בועות נכסים הן החשש האמיתי כאשר סין מגיחה מהמשבר הפיננסי הגלובלי לזמנים של בום כלכלי" אמר ב-1 בפברואר היועץ הקודם לבנק המרכזי, פאן גאנג. כלכלנים באקדמיה הסינית המגובה ע"י הממשל הסיני הזהירו ב-11 בינואר כי התמ"ג הסיני עשוי לזנק עד 16% ב-2010, אלא אם מובילי המדיניות ייסגו מתוכנית התמריצים. למרות זאת ראש הממשלה הסיני קרא ב-5 במארס להמשך מדיניות מוניטרית "מרחיבה במידה מתונה" בשנה הקרובה על מנת להבטיח את ההתאוששות של כלכלת סין, בעוד שהאינפלציה תישאר ברמה של כ-3%.

הבנק המרכזי הציב מטרה להפחית ב-22% את היקף ההלוואות החדשות לעומת רמת השיא שנקבעה בשנה שעברה והגיעה ל-9.59 טריליון יואן. כמו כן הורה הבנק המרכזי לבנקים להכפיל את הלימות ההון על מנת להימנע מבעיות של נזילות. הבנקאים חוששים כי מדד המחירים לצרכן שעלה בפברואר ב-2.7% והעלייה בשיעור החד ביותר זה שנתיים במחירי הנכסים ב-70 הערים הגדולות בסין יביאו את הממשלה להורות למלווים להקשיח את תנאי ההלוואות ענף הנדל"ן.

הדולר יתחזק בשיעור מוגבל ב-2010

בהתייחס לשוק המט"ח אמר הבנק המרכזי הסיני כי הדולר האמריקני יתחזק בשיעור מוגבל ב-2010 בשל החוב הפיסקאלי הגדול של ארה"ב ורמת הריבית הנמוכה הנהוגה בה. להערכתו יתכן "תיקון טכני" ביחס לשנה שעברה בה נפל שערו של הדולר, אך ציין כי התחזקותו של הדולר כניראה "לא תהיה חדה מאד". עוד העריכו כלכלני הבנק המרכזי של סין כי המטבע האמריקני יחשב פחות "כמטבע המשמש כחוף מבטחים" על רקע ההתאוששות בכלכלת העולם.

סין היא המדינה בעלת ההחזקות הגדולות בעולם של אג"ח של ממשלת ארה"ב, חתכה את החזקותיה ב-5.8 מיליארד דולר ל-889 מיליארד דולר בינואר, ובכך רשמה שלושה חודשים רצופים של מימוש החזקות אלו. מתחילת השנה עלה המדד על הדולר כנגד 6 המטבעות המרכזיים בעולם ב-3.9% לאחר שבשנה שעברה איבד מדד זה 4.2% מערכו.