תשואת האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עלתה ל-4%

הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2009 ■ ההתאוששות הכלכלית כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני המאקרו והחשש להתקרבות מועד העלאת הריבית הם שהשפיעו בימים האחרונים על ירידות המחירים בשוק האג"ח האמריקני

התשואה על אגרות החוב של ממשלת ארה"ב לפידיון תוך 10 שנים ממשיכות לטפס זה היום השלישי ברציפות והגיעו הערב לרמה של 4%, לראשונה מאז יוני 2009 על רקע נתוני המאקרו החזקים שפורסמו ביום ו' האחרון והערב בוול סטריט ומצביעים על התאוששות מספר מרכזי של גורמים כמו שוק העבודה, הפעילות המגזר השירותים ושוק הנדל"ן למגורים.

נציין כי הריבית (הקופון) אותו משלמת האג"ח עומד על 3.625%. מחיר אגרת החוב אשר מועד פרעונה ב-2020 נפל הערב 14/32 או ב-4.38 דולר לכל 1,000 דולר מנכס הבסיס לרמה של 97.03125 דולר.

הערך ערך משרד האוצר האמריקני מכרז בו מכר חוב צמוד מדד ל-10 שנים בהיקף של 8 מיליארד דולר כאשר הריבית שנקבעה בו היתה 1.709% לעומת צפי כי הריבית בו תהיה גבוהה יותר ותקבע ב-1.75%.

"נתוני המאקרו מעידים על כך שהכלכלה נמצאת במומנטום חיובי ושוק האג"ח מתחיל לתמחר זאת" אמר היום מייקל פונד, אסטרטג הריביות בברקליס ניו יורק שהינו אחד מ-18 הגופים הפיננסיים המובילים המורשים להגיש הצעות במכרזי הממשל.

סוחרי האג"ח צופים כיום כי עד סוף השנה תגיע התשואה על האג"ח ל-10 שנים לרמה של 4.2%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2008. כך על פי נתוני החציון של סקר שנערך ע"י בלומברג.

שיעור התשואה על האג"ל ל-10 שנים בארה"ב מהווה את מדד הבנצ'מרק לפיו נקבעים מרבית נכסי הריבית ביניהם הריביות על המשכנתאות ועל האג"ח הקונצרניות. מעבר לנתונים החיוביים מושפעות התשואות ממהלכו של הפדרל ריזרב בו הוא הפחית את התמיכה בשוק ני"ע מגובי המשכנתאות החל ב-1 באפריל לאחר שרכש ני"ע מסוג זה עם הלאמת סוכנויות המימון פאני מיי ופרדי מק בהיקף של 1.25 טריליון דולר במהלך המשבר הפיננסי. האג"ח בריבית קבועה של פאני מיי ל30 שנה עלו הערב ב-0.11% ל-4.67%, רמתן הגבוהה ביותר מאז אוגוסט.

עוד גורם מרכזי לעליית התשואות וירידת מחירי האג"ח היא הציפיה המתעוררת בשוק כי במידה וימשיך הזרם החיובי של נתוני המאקרו יבחר הפדרל ריזרב להעלות את הריביות מוקדם מן הצפוי. נציין כי הערב עורך הפד' פגישה סגורה בה הוא ידון על גובה ריבית הדיסקאונט, אותה ריבית בה מלווה הבנק המרכזי למערכת הבנקאית, ריבית שהועלתה במפתיע בחודש שעבר לרמה של 0.75%.

"המצב הכלכלי כיום טוב מהרבה ממה שהאנשים ציפו שיהיה" אמר בריאן אדמונד, המנהל הבכיר של תחום האג"ח בקנטור פיצג'רלד בניו יורק והוסיף, "כאשר נעבור את רמת 4% באמת נתחיל לראות את הריביות עולות מה שישפיע על שיעורי ריבית המשכנתאות, ישפיע על עלויות המימון בהלוואות, או במילים אחרות - זה ישפיע במידה רבה על גורמים הממתנים את הפעילות הכלכלית".