חוות-דעת דלויט: מבטח שמיר לא צריכה לפרסם דו"ח תנובה

חוות-הדעת ניתנה במסגרת המחלוקת בין מבטח שמיר לרשות ני"ע, הדורשת ממנה לצרף נתונים בדבר השווי ההוגן של החזקתה בתנובה ■ בימים הקרובים תערער מבטח שמיר על החלטת הרשות

מבטח שמיר, שבשליטת מאיר שמיר, הצטיידה בחוות-דעת של פירמת רואי החשבון דלויט בריטמן אלמגור את זהר, לפיה היא זכאית לפטור מהגשת דו"חות תנובה - כך נודע ל"גלובס".

מבטח שמיר הזמינה את חוות-הדעת בכדי לתמוך בעמדתה מול רשות ניירות ערך, הדורשת ממנה להציג את השווי ההוגן של החזקתה בתנובה (ומכאן גם את נתוניה הכספיים). מאחר שקרן אייפקס, שותפתה של מבטח שמיר בתנובה, מתנגדת להצגת הנתונים - אלה לא הועברו לידי מבטח שמיר ולא הוצגו על-ידה בדו"חות הכספיים.

בשל כך קבעה באחרונה רשות ניירות ערך כי הדו"חות של מבטח שמיר לא נערכו כדין. החברה מתכוונת לערער על החלטת הרשות בימים הקרובים, ובין היתר היא נסמכת על חוות-הדעת של דלויט.

נודע כי על-פי חוות-הדעת של דלויט, מבטח שמיר פטורה מהצגת דו"חות תנובה, וזאת מכוח תקן חשבונאי בינלאומי המאפשר פטור מהצגת דו"חות במקרים חריגים. אותם מקרים כוללים, בין היתר, מצב שבו הנכס הפיננסי המוחזק לא נסחר בבורסה, לא נעשו בו עסקאות, או שאין יכולת לקבל את הנתונים לגביו.

שוקלת הליכים נגד אייפקס

תנובה, כך נטען בחוות-הדעת, היא אגודה שיתופית שאינה נסחרת בבורסה. כמו כן, לא נעשו בה עסקאות היכולות ללמד על שווייה, ובנוסף למבטח שמיר אין יכולת לקבל את הנתונים לגביה. במקרה כזה, על-פי התקן, ניתן להציג את הנכס לפי שיטת העלות. על-פי חוות-הדעת, המאפיינים של תנובה עונים לחריג בתקן הבינלאומי, ולכן במקרה כזה מבטח שמיר פטורה מהצגת נתוני תנובה.

עוד נודע כי מבטח שמיר בוחנת במקביל הליך משפטי נגד אייפקס, המתנגדת כאמור לחשיפת נתוני תנובה. ואולם, אם יתקבל ערעורה של מבטח שמיר על החלטת רשות ניירות ערך, ותתקבל עמדתה כי היא פטורה מהצגת נתוני תנובה - ממילא לא יהיה צורך בהליך שכזה נגד שותפתה לשליטה.

מבטח שמיר רכשה לפני כשנתיים את תנובה ביחד עם קרן ההשקעות אייפקס תמורת 2.88 מיליארד שקל, ומחזיקה כיום 20.7% ממניות החברה, בעוד שאייפקס מחזיקה 56% מהמניות. קרן אייפקס, בניהולה של זהבית כהן, אינה נוהגת לחשוף את תוצאות החברות-הבנות שלה.