גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה מטריד את הנגיד?

ההנחה כי יעד האינפלציה הוא המוטיב המנחה את הנגיד בנוגע לריבית הוכחה כהנחה מוטעית

ד"ר אופיר ברנע הוא מרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן

מדד המחירים לצרכן לחודש מארס עלה ב-0.1%, רמת המחירים במשק ברבעון הראשון של 2010 ירדה ב-0.9%, ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים ב-3.2%.

את שנת 2009 חתם המשק הישראלי עם אינפלציה של 3.9%, מעל יעד האינפלציה של הממשלה העומד בתחום של 1%-3%, נכון לרבעון הראשון של 2010 האינפלציה נשמרת ביציבות ובתחזית ל-12 החודשים הקרובים נמצאת בתוך יעד האינפלציה.

האינדיקטורים לבחינת הפעילות המאקרו כלכלית במשק מעידים כי המשק נמצא בתהליך צמיחה, הפעילות הריאלית מתרחבת וצפויה להמשיך ולהתרחב גם בחודשים הבאים, אך אינדיקטורים אלו אינם תומכים בהעלאת ריבית נוספת בשלב זה.

שיעור הצמיחה השנתי ע"פ נתוני הרבעון האחרון של 2009 עומד על 4.9%, לעומת 3.6% בחישוב שנתי ע"פ הרבעון שקדם לו, תחזית הצמיחה של בנק ישראל לשנת 2010 עומדת על 3.5% עליה של 1% ביחס לתחזית הקודמת אשר עמדה על 2.5%.

התוצר לנפש צמח בשנת 2009 ב-0.9%, לצורך ההשוואה התוצר לנפש במדינות OECD ירד בשנת 2009 ב-3.5%. שעור האבטלה במשק נמצא בירידה ועומד על 7.3%.

המצרף המוניטרי - המזומן שבידי הציבור + פיקדונות העו"ש נמצא בירידה, לאחר ירידה של 1.2% בחודש פברואר, המשך לירידה של 1.9% בינואר.

במהלך חודש מרץ התחזק השקל מול הדולר בשיעור של כ-2.2%, זאת במקביל להיחלשותו של הדולר מול מטבעות רבים בעולם, ביחס לאירו התחזק השקל בשיעור של כ-3.1%, וביחס לשער החליפין הנומינלי האפקטיבי, המייצג את השינוי בשקל מול שותפות הסחר העיקריות של ישראל, התחזק השקל בשיעור של כ-2.3%.

שוק ההון - החזרה לרמות "השיא" של 2007, גורמת לתסיסה ורתיחה בעיקר אצל הכתבים הכלכליים וכותרות כ"שוק ההון רותח"- צצות חדשות לבקרים. כאשר בודקים לעומקם של דברים, מדד המעו"ף אכן נמצא סביב שיאו מ-2007 אך בהבדל משמעותי: המדד מגובה ברווחי החברות - הרווח המצרפי של חברות המעוף לשנת 09 עומד על 36 מיליארד שקלים לעומת 21.5 מיליארד בשנת 2008, ברבעון האחרון של 2009 עמד הרווח המצרפי על 8.7 מיליארד שקלים לעומת הפסד של 0.9 מיליארד ברבעון המקביל ב-2008 (של אותן חברות).

ולאוהבי המכפילים- מכפיל הרווח המצרפי של חברות המעוף בשיא המשבר עמד על 25, לעומת מכפיל הרווח כיום העומד על 15.

הערה קטנה לגבי מכפילים- מנית גוגל הונפקה ב-18/8/04 בשער של 85 דולר, שערה כיום עומד על 566 דולר וזאת למרות מכפילי רווח של 60 ויותר.

ההנחה כי יעד האינפלציה הוא המוטיב היחיד המנחה את החלטת הנגיד בנוגע לריבית הוכחה כהנחה מוטעית. בהסתמך על יעדי האינפלציה, גם בחודש הקודם היה מוקדם עדיין להעלות את הריבית.

אז מה בכל זאת מטריד את הנגיד?

שתי הגדרות מעניינות מוצנעות בפרוטוקול החלטת הריבית של בנק ישראל לחודש אפריל

"עליות במחירי הנכסים" ו"תמיכה ביציבות המערכת הפיננסית".

שתי הגדרות פוליטקלי קורקט ל"בועת נדל"ן", "ובועת אג"ח", או בשם כולל "בועת אשראי".

החשש מהתפתחות בועות או יותר נכון הצורך להתחיל ולהוציא את האוויר מבועות קיימות, עומד מול עיני הנגיד, כגורם אשר יכול לתמוך בהחלטה להעלות את הריבית פעם נוספת.

שוק האשראי

משכנתאות - בשנתיים האחרונות גדל היקף המשכנתאות החדשות ב- 56 אחוזים והגיע ל- 65 מיליארד שקל, לעומת 41 מיליארד בשנים 2007-2006. הגידול גרם לעלייה של למעלה מ- 30% במחירי הדיור.

העלייה בהיקף המשכנתאות החדשות היא תוצאה ישירה של ירידת שערי הריבית במשק, אשר הובילה לירידת הריבית על המשכנתאות, ולעליית הביקוש לרכישת דירות, ועליית מחירי הנדל"ן.

רמות הריבית הנמוכות "העלו את קרנן" של המשכנתאות בריבית משתנה ומשכנתאות הפריים, היקפן של משכנתאות אלו הגיע לשיא של 77% מכלל המשכנתאות החדשות במהלך 2009, והחל לרדת במקביל להעלאות הריבית האחרונות ועומד כיום על כ- 51% מכלל המשכנתאות החדשות.

משכנתאות אלו הן המושפעות באופן מיידי משינויים בריבית, ע"פ נתוני בנק ישראל הריבית הממוצעת על משכנתאות הפריים עמדה בשנת 2009 על כ- 1.7%, ריבית אשר ע"פ נתוני הבנק יכולה להגיע עד סוף שנת 2010 ל -4.5-5% (בשנים שקדמו לירידות הריבית עמדה ריבית זו על כ-7%).

המשמעות הכלכלית - ההחזר החודשי על משכנתא ממוצעת בגובה של 600,000 שקל ל-20 שנה, במסלול של פריים עלול לעלות בשיעור מצטבר בכ- 1,000 שקלים לחודש, והעלות הכוללת של המשכנתא תוכפל, מ- 842,765 שקל ל- 1,627,584 שקל, (בפער בין 1.7%-5% בערכים נומינליים), תלוי כמובן בריבית ההתחלתית, ובהנחה ששינויי הריבית לא יעלו מעבר לתחזיות.

אג"ח קונצרני

כחלק מהמגמה של חיפוש תשואה, שאפיינה את 2009 ועדיין מאפיינת את המשק, נוכח שיעורי הריבית הנמוכים באפיקי השקעה סולידיים, כפיקדונות בבנקים ואג"ח ממשלתיות, פנה כסף רב אל שוק האג"ח הקונצרני והשוק רותח. כל מדדי האג"ח הקונצרנים נמצאים ברמתם הגבוהה ביותר: מדד האג"ח הקונצרניות עומד על 225.91 נק' - עלייה של 33.95% מתחילת 2009 . תל בונד 60 עומד על 252.02 נק' - עליה 28.97% מתחילת 2009, וערכים דומים נמצא גם בתל בונד 20.

אפיק סולידי עם תשואה שאינה מביישת אפיקים מנייתיים

הביקוש להשקעות באג"ח מחד, ומאידך הרצון בגיוס הון הביאו לגידול בהנפקות האג"ח הקונצרניות. בשנת 2009 היו בבורסה 130 הנפקות בהן לוו המנפיקות 36,041.2 מיליון שקל, היקף ההנפקות נמצא במגמת עליה, ובשלושת החודשים הראשונים של 2010 היו 58 הנפקות בהיקף של 9652 מיליון שקל, לעומת שנת 2008 בה היו בסה"כ 58 הנפקות בהן לוו המנפיקות 17,639 מיליון שקל.

אולם הבעיה היותר משמעותית המטרידה את הנגיד בשוק האג"ח ואני מצטט "נמשך הגידול בהנפקות האג"ח הקונצרניות אולם נמשכת הירידה בדרוג האשראי של החברות המנפיקות לאחרונה", ובלי תקינות פוליטית - חלה עליה במספר ההנפקות ובמקביל עלייה בהנפקות אג"ח זבל.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנעלם בתאונת מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק בגבול עם אזרבייג'ן, ויש "חשש לחייו" ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

אורן הוד, מנכ''ל שופרסל נדל''ן / צילום: כרמל שירן

עזיבה נוספת בשופרסל: מנכ"ל זרוע הנדל"ן פורש מתפקידו

אורן הוד, מנכ"ל חברת שופרסל נדל"ן, עוזב את הרשת פחות משנתיים לאחר שמונה ● ברקע העזיבה: פערים משמעותיים בין הוד למנכ"לים המשותפים ובעלי הבית החדשים בשופרסל, האחים יוסי ושלומי אמיר

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"