אירופה נפתחת: אל-על וישראייר יחדשו הטיסות לחלק מהיעדים

(עדכון) הטיסות שצפויות לצאת מחר מיועדות לנוסעים שכרטיסיהם נרכשו לתאריך של מחר - ולא לאותם נוסעים שטיסותיהם בוטלו בימים האחרונים ■ רשות התעופה האירופית: נמלי התעופה בבוקרשט, סופיה, קייב, מינכן, ברלין, ברצלונה ומילאנו ייפתחו לתנועה אווירית מחר בבוקר

קברניט ליאור יבור, סמנכ"ל המבצעים של אל על עידכן אחה"צ (א') כי נכון לעכשיו, ובהנחה כי לא יחול שינוי לרעה במצב ענן האפר הוולקני במהלך שעות הערב והלילה, הצפי הוא שחברת אל על תחזיר מחר את הטיסות ליעדים הבאים: בוקרשט, קייב, סופיה, מינכן, ברלין, בודפשט, מדריד, ברצלונה, וורשה מרסאי ומילאנו. בנוסף, ממשיכה אל על לתגבר את טיסותיה לרומא, מדריד ואתונה במטרה להחזיר ארצה כמה שיותר ישראלים לקראת יום הזיכרון ויום העצמאות.

נציין כי הודעת חברת אל על על הצפי לחידוש הטיסות הגיעה עוד לפני שרשויות התעופה האירופאיות עדכנו האם ואילו משדות התעופה הסגורים יפתחו מחדש לפעילות. על פי ההודעה באתר היורוקונטרול הערכת המצב הבאה תתבצע בשעה 18:30, שעון ישראל.

ואכן, רשות התעופה האירופית הודיעה הערב כי נמלי התעופה בבוקרשט, סופיה, קייב, מינכן, ברלין, ברצלונה ומילאנו ייפתחו לתנועה אווירית מחר בבוקר, עם זאת רשימה זו שונה מרשימת היעדים שעליה הודיעה אל על ומספר היעדים המצויינים בה קטן מזה שברשימה שפירסמה אל על.

הטיסות שצפויות לצאת מחר מיועדות לנוסעים שכרטיסיהם נרכשו לתאריך של מחר, ה-19 באפריל 2010 ולא לאותם נוסעים שטיסותיהם בוטלו בימים האחרונים.

מאל על נמסר כי במידה ומי מהנוסעים שהסיעתו בוטלה יבקש לטוס, במידה שאכן יתחדשו הטיסות מחר, מוזמן ליצור קשר עם מוקד אל על. עוד נמסר כי הנוסעים מתבקשים שלא לעזוב את בתיהם בטרם יוודאו במוקד אל על כי הטיסות אכן יוצאות לדרכן.

בעקבות השיפור בתחזית המטאורולוגית ועקב פתיחתם של מספר שדות תעופה באירופה מודיעה הערב גם חברת "ישראייר" כי טיסותיה לשלושת היעדים ניס, מוסקבה וברלין יופעלו מחר (ב') .

הפסד של 200 מיליון דולר ביום

מניית אל על הגיבה היום (א') ביתר שאת למשבר התעופה באירופה, שנוצר בעקבות ענן האפר הוולקני שמתפשט באירופה בשל התפרצות הר געש באיסלנד, ונסחרה בירידות חדות בבורסה.

ההערכה היא כי חברות התעופה בעולם מפסידות כ-200 מיליון דולר ביום בשל השבתת שדות התעופה בחלק ניכר ממדינות אירופה. קשה עדיין לאמוד את הנזק הכספי הישיר שייגרם לאל על, אולם נזק זה צפוי להיות כבד כיוון שהחברה ביטלה את מרבית טיסותיה לאירופה.

אל על מפעילה היום "טיסות חילוץ" לישראלים שנתקעו באירופה, וכך גם חברת ישראייר. הטיסות היו אמורות להתמקד ב-4 יעדים: אתונה, ברצלונה, מדריד ורומא, אך עקב התפשטות הענן בוטלו הטיסות גם לברצלונה.

בצהרי היום הודיעה אל על כי היא מבטלת את טיסות החילוץ לברצלונה בשל התפשטות הענן הוולקני. קברניט ליאור יבור, סמנכ"ל המבצעים של אל על, מסר כי עקב התפשטות ענן העשן מעל אירופה גם לדרום היבשת, נסגר נמל התעופה של ברצלונה. מטוס אל על שהיה בדרכו ליעד חזר לנתב"ג והטיסה שתוכננה להערב בוטלה.

לדברי החברה, היא לא מתכוונת לגבות תשלום מיוחד מנוסעים שרכשו כרטיסי טיסה של אל על וטיסותיהם בוטלו בגלל ענן האפר הוולקני, אולם היא תגבה מחיר מלא מנוסעים שרכשו כרטיסים דרך חברות אחרות ומעוניינים להצטרף ל"טיסות החילוץ" שלה.

לפי נתוני רשות שדות התעופה, מתחילת האירוע ביום חמישי בצהריים ועד היום, בוטלו 150 טיסות לכ-30 שדות תעופה באירופה ו-40 אלף לקוחות לא הגיעו ליעדם מנתב"ג ואליו. ההערכה היא כי שמי אירופה יוותרו סגורים בימים הקרובים לכל הפחות.

להציע אלטרנטיבות

משבר הענן הוולקני שמשבית את התנועה האווירית מעל אירופה פוגע משמעותית גם בכיסן של חברות התעופה הישראליות, ובכיסן של חברות הקשורות לענף התעופה. לפי ההערכות, במידה שהמשבר יימשך, הוא עשוי לגרום לאל על פגיעה בהכנסות של 20 מיליון דולר מדי שבוע.

פעילות הטיסות של אל על לאירופה מהווה כ-50% מפעילותה הכוללת, כשמדובר במספר מושבים, וכ-60% מהפעילות הכוללת בהתייחס למספר הטיסות (עקב העובדה שמרבית הטיסות לאירופה לא מתבצעות במטוסים רחבי הגוף של החברה).

חשוב לציין כי הפגיעה הכלכלית באל על במהלך סוף השבוע החולף היתה פחותה שכן החברה ממילא לא טסה במהלך השבת. סאן דור, חברת השכר של אל על, שיתקה עקב המשבר 90% מפעילותה, והנזקים לחברה זו מוערכים במיליוני שקלים לשבוע. פעילותה של ארקיע לאירופה עומדת בתקופה זו על כ-20%, שכן החברה מפעילה גם טיסות רבות ליעדים באגן הים התיכון. בחברה מעריכים את הנזקים בינתיים במאות אלפי שקלים.

לדברי המנכ"ל, גדי טפר, עד כה נאלצה ארקיע לבטל 3 טיסות, ואחד ממטוסיה שיצא לפריז ביום ה' חונה עדיין בנמל התעופה ללא יכולת לשוב. "כמו כולם גם אנחנו עוקבים אחרי ההתרחשויות ומנסים להתאים את עצמנו למצב בשטח, ולהגיב בהתאם. נשתדל להוציא טיסות ליעדים אליהם יתאפשר לטוס במטרה להציע לישראלים דרכים להגיע בחזרה לארץ. אנחנו שוקלים לתגבר יציאות לאגן הים התיכון כדי להציע אלטרנטיבות לישראלים שחופשותיהם באירופה בוטלו".

במקביל הודיעה החברה על הוצאת תגבור טיסות לרומא. נוסעים שנתקעו במזרח כי רכשו כרטיסים דרך אירופה יכולים לחזור עם ארקיע דרך קטאר וירדן. לארקיע יש הסכם קוד-שר עם קטאר אירווייס. הנוסעים יכולים להתקשר למוקד של ארקיע. נפח הפעילות האירופית של ישראייר עומד על 60% מתוך כלל פעילותה, והחברה מפעילה כ-24 טיסות שבועיות לאירופה.

המנכ"ל, עופר גרין, מעריך את אובדן ההכנסות בכ-230 אלף דולר ליום. "כרגע יש לנו עדיין את רומא שפועלת כרגיל, ולכן בימים שפועלות הטיסות לרומא אובדן ההכנסות נמוך מעט יותר. אם המשבר יימשך לאורך זמן, זה יכול לשנות את פני התעופה העולמית, אבל באירועים מהסוג הזה לפעמים עדיף להיות קטן".

בתיאום עם הרשות

הפגיעה הכלכלית לא נעצרת רק בחברות התעופה והיא משיקה גם לחברות העוסקות בתחומים קשורים לענף. כך לדוגמה, רשות שדות התעופה סופגת אובדן הכנסות של עשרות אלפי דולרים ליום עקב היעדר תקבולים מאגרות נוסעים, מיסי נמל ואגרות נחיתה. גם החברות המספקות שירותים למטוסים חוות פגיעה משמעותית בהכנסות. כך לדוגמה, ISS המספקת שירותי הסעדה למרבית החברות הזרות, מדווחת על ירידה של 80% בנפח העבודה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

גם בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון מדווחים על ירידה משמעותית בהכנסות, אולם שם מסרבים בינתיים להתרגש מהמשבר. לדברי אבי בן חור, מנכ"ל הדיוטי פרי, במידה שהמשבר יימשך רק כמה ימים, השפעתו תהיה זניחה. "אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שמרבית הנוסעים שטיסתם בוטלה יטוסו במועדים מאוחרים יותר. כרגע צמצמנו את כוח האדם, הוצאנו עובדים לחופש, ואנחנו עובדים בתיאום מוחלט עם הרשות, ומתאימים את מצבת כוח האדם לתנועת הנוסעים".

מחיר מלא - 950 דולר

אל על הודיעה אמש על תגבור טיסות, והוצאת מטוסים בעלי קיבולת גדולה יותר לשדות התעופה שעדיין נותרו פתוחים באירופה. הטיסות שיצאו במהלך היום אמרות היו לאסוף נוסעים שלא יכלו לממש את כרטיסי הטיסה שרכשו באל על ובסאן דור, ויצאו לנמלי התעופה של ברצלונה, מדריד, אתונה, ורומא. אולם בשעות הבוקר נסגר גם נמל התעופה של ברצלונה, והמטוס שיצא לדרכו מישראל נאלץ לשוב על עקבותיו.

מאל על נמסר כי נוסעי אל על שנתקעו באירופה יוכלו להמיר את הכרטיסים שבידיהם לטיסות אלה ללא תוספת תשלום, אולם נוסעים שלא מחזיקים בידיהם כרטיסים של שתי החברות, יוכלו לרכוש כרטיסים במחיר מלא העומד על כ-950 דולר לכרטיס. במקביל נרשמת עלייה משמעותית בביקושים לטיסות ישירות מישראל לארה"ב, בעיקר בקרב נוסעים שתכננו להגיע לארה"ב עם חברות אירופאיות המבצעות חניית ביניים באירופה. עקב הביקושים הגבוהים לטיסות אלה, הולכים ואוזלים כרטיסי הטיסה במחלקות הזולות.