קרן מרציאנו: "הצלחתי לשנות את התדמית האפורה של הכלכלה"

הצלחתה המפתיעה של "תוכנית חיסכון" הביאה את מרציאנו מעמדת כתבת כלכלית למגישה פופולרית ■ בראיון ל"פירמה" היא מספרת על לידת התוכנית ועל המתחרים בערוץ 10

כלכלה נתפשה לאורך שנים כנושא בלתי טלוויזיוני בעליל, בטח שלא בערוץ מסחרי. פעם אחר פעם התלבטו בחדשות 2 בנושא, העלו רעיונות, גיבשו פורמטים וגנזו אותם. פאי מפולח ושורת מניות שרצה בתחתית המסך פשוט לא נראו טבעיים על מסך ערוץ מסחרי. כך שסיפור לידתה של "תוכנית חיסכון" היה כמעט מקרי.

זכייניות ערוץ 2 רשת וקשת חיפשו אחר "מקפצה" טובה למהדורה המרכזית ב-20:00. בהחלטה זריזה בספטמבר 2007 האור הירוק ניתן - מעלים תוכנית טלוויזיה כלכלית בת רבע שעה, שתוביל ליונית לוי. למנכ"ל חברת החדשות אבי וייס היה ברור שמי שתוביל את המשדר תהיה קרן מרציאנו. הכתבת הכלכלית של חדשות 2, ניסתה פעם אחר פעם להפיח חיים בתוכנית כלכלית במסגרת הערוץ, ורגע לפני שזו סוף-סוף נולדה עמדה מרציאנו בפניה לידה אחרת.

"הייתי בחודש התשיעי, ובעלי ואני היינו בדרך לחופשה בצפון עם הילד", מספרת מרציאנו בראיון למגזין "פירמה". "זה היה בשבת ב-10:00 בבוקר, כשאבי וייס התקשר ואמר: 'תשמעי, אנחנו חושבים שנעלה מחר תוכנית. התפנתה רבע שעה לפני המהדורה שהזכיינים נתנו לנו באופן זמני, ואנחנו רוצים לראות אם זה יילך'".

מרציאנו לא התבלבלה, עשתה פניית פרסה, והנופש בוטל. "בעלי כעס ולא הבין על מה אני מדברת. ביקשו ממנו לבטל את החופשה, ואני רק חשבתי וחשבתי איך התוכנית תיראה", היא נזכרת, "כל צמרת המערכת עשתה סיעור מוחות בינה לבין עצמה איך זה צריך להיראות. הגענו בבוקר, העלינו רעיונות והגענו לפורמט מסוים. באותו ערב התוכנית עלתה. אחרי כמה ימים הבנו שיש בזה משהו, שהיא מצליחה".

עבור מרציאנו, הצלחת התוכנית לא היתה מפתיעה. "זיהינו את הצורך ואת הדרישה. ראינו שאנשים צמאים למידע ולחומר, וחשבנו שצריך לתת תשובה יותר טובה בעניין הזה. גם לאור ההתפתחות המואצת של העיתונות הכלכלית, חשבנו שאנחנו צריכים לתת תשובה טלוויזיונית בעניין הזה".

התחום שמרציאנו, 31, כל-כך אוהבת היה זר לה לחלוטין במקום שבו התחילה את דרכה העיתונאית, לפני למעלה מעשור. בכר הגידול הגל"צניקי שם טופחה, אף אחד לא רצה להיות כתב כלכלי. "זה היה תחום אפור, שאי-אפשר לצמוח ממנו ולהפוך להיות כוכב באמת. אני שמחה שאני לפחות, בחלקת אלוהים הקטנה שלי, הצלחתי גם לפרוץ את הדרך וגם לשנות את התדמית האפורה של התחום", היא אומרת.

קוצר-הרוח של מרציאנו כלפי התפלספות ודיבור גבוה בא לידי ביטוי בעבודתה היומיומית. כשהיא מודעת לעניין השברירי של הצופה במטריית הנושאים בהם היא עוסקת, היא דורשת ממרואייניה לדבר ברור ונגיש.

"הם כבר התרגלו לכל הדרישות שלי", היא מחייכת, "כשאני באה עם המצלמה אני אומרת 'עכשיו אתם לא מדברים אל המילייה הברנז'אי שלכם. את השפה שלכם אני מבינה, זה בסדר, אבל זה לא מספיק'. אני חושבת שאחת המטרות שלי - גם כשהתחלתי ככתבת כלכלית ועכשיו באופן הרבה יותר בולט - זה מצד אחד לא להביך את מי שמבין, לא לדבר בשפה שהיא פשטנית מדי, ומצד שני לא לתת לאנשים שלא מבינים את ההרגשה שמתנשאים מעליהם".

* יש חומר שאת מוותרת עליו כי את חושבת שאנשים לא יבינו?

"יש דברים שאפשר לוותר עליהם בחלק מהזמן, אבל בסוף אתה חייב לדווח עליהם. היו לנו המון התלבטויות בשיא המשבר הכלכלי. אני זוכרת שבאיזה שלב העורך בועז סטמבלר בא אלי ואמר 'מה עם האג"ח הקונצרני?'. פשוט התעלמנו מזה. אז ישבתי יום אחד ואמרתי אפשר להסביר את זה יותר פשוט. זה כסף שאתם הבאתם, של קרנות הפנסיה, של ההשתלמות, של קופות הגמל שלכם. זה כסף שאתם הלוויתם לטייקונים, ועכשיו הם באים ואומרים שאין להם איך להחזיר, כי הם השקיעו אותו בכל מיני הרפתקאות נדל"ניות. ומאותו רגע החלטתי שדי, אני מתחילה לטפל בזה".

* במידה מסוימת, התוכנית שלך היא לא באמת תוכנית כלכלית. חלק ניכר הוא צרכני גרידא.

"התוכנית היא כלכלית דרך פלטפורמת צריכה. כשמדברים על הריבית, אז אני אדבר על הריבית הרבה בזוויות של איך זה ישפיע על הצרכן הקטן. אני חושבת שהסוד של התוכנית זה בתמהיל. האייטם הראשון והשני הם אייטמים שהם כלכליים או חברתיים מאוד כבדים.

"כדי לעבות את האייטמים האלה אני בעצם מביאה לתוכנית את הפרשנים הכלכליים המובילים בתקשורת הכתובה. אחר-כך באים אייטמים צרכניים, שהולכים מהצרכנות הכבדה לקלה יותר.

"בסוף יש את מנחם הורוביץ, שאני חושבת שהוא המציא את עצמו מחדש, וזאת נישה מאוד יפה ומצליחה. לעשות השוואה אמיתית בין תעריפי חברות הסלולר, ולדבר אחר-כך עם הפרשנים על הבעייתיות בשוק ועד כמה עושקים את הצרכנים, זה לא פחות חשוב מאשר לדבר על התקציב הדו-שנתי. האם הביטוחים הרפואיים באמת מספקים לנו הגנה בריאותית טובה - זה לא פחות חשוב מיעד הגירעון".

* מה את אומרת על "לילה כלכלי" של ערוץ 10?

"זה בשעה מאוחרת, ולא יוצא לי לצפות הרבה. יש לי ילדים קטנים. אבל אני חושבת שזה עשה טוב לכולנו שיש עוד תוכניות כלכליות".

* מאז שהיא עלתה, נדמה שאתם מוצגים באור אחר. הם צעירים ו"היי-טקיסטיים", ואילו אתם הפכתם למייצגי הכלכלה היותר "דודתית".

"אני חושבת שאנחנו הכלכלה שפונה לאחוזי צפייה יותר גבוהים ולפלח אוכלוסייה יותר רחב. אין מה לעשות, זה ההבדל בין 19:30 בערב בערוץ 2 לבין 23:00 בלילה בערוץ 10".

הכתבה המלאה - במגזין פירמה