נבחן מסלול לקידום פיתוח וייצור של קבלי משנה מקומיים

הנושא נבחן אצל המדען הראשי בעקבות פיילוט שהתנהל בהצלחה במשך 5 שנים ובו לקחו חלק 13 קבלני משנה ■ המטרה: להביא לכך שיצרניות ציוד מקורי לא יוציאו עבודות ייצור מחוץ למדינה אלא יבצעו אותן בישראל

קבלני משנה מקומיים רבים מסתכלים בעיניים כלות על עבודות הפיתוח והייצור שחברות היי-טק רבות בוחרות להוציא מחוץ לגבולות ישראל. מצד שני, יש לא מעט חברות היי-טק שאין בידיהן האפשרות הכלכלית להחזיק יחידות מו"פ, ושזקוקות לשירותי מו"פ תלויי פרויקט. בישראל קיימות חברות שמספקות שירותי פיתוח בתחומים שונים, כמו אלקטרוניקה ומדעי החיים, אבל בהיקף מצומצם שלא עונה על הצרכים בתעשייה. על הפתרון לוואקום הזה בתעשייה חושבים במדען הראשי כבר הרבה שנים - איך לייצר מערך שירותי מו"פ עבור חברות תעשייה ועל הדרך גם לשתף את האקדמיה.

המחשבות הולכות וקורמות עור וגידים בימים אלה. ל"גלובס" נודע, כי בלשכת המדען הראשי הפעילו בחמש השנים האחרונות פיילוט, שנועד להביא לכך שחברות OEM (יצרניות ציוד מקורי) לא יוציאו עבודות ייצור מחוץ למדינה אלא יבצעו אותן בישראל. התוכנית שהסתיימה בדצמבר 2009 נועדה לשדרג את האיכות של קבלני משנה, בין היתר, באמצעות הטמעת טכנולוגיות חדשניות בקווי הייצור.

שיפור בניהול ובייצור

13 קבלני המשנה, בהן חברות ההרכבות האלקטרוניות USR, פי.סי.בי ו-TKS, קיבלו סיוע בהחדרת שיטות מתקדמות לאולמות הייצור, שילוב טכנולוגיות חדשניות ובשינוי הבקרה והשליטה על תהליכי הייצור, לרבות רכש ולוגיסטיקה במפעל. לדברי החברות שהשתתפו בפיילוט, הסיוע הביא לשיפורים של עשרות אחוזים בניהול התפעול, ובכלל זה שיפור תנובת הייצור בשיעור של 20%-30%. עוד טוענות החברות כי בחלק מהמקרים לא רק שנמנעה יציאת עבודות קבלני משנה לחו"ל, אלא הועברו הזמנות מחו"ל לארץ.

המדען הראשי, ד"ר אלי אופר, מאשר את הדברים ומציין, כי "קבלני המשנה הקטנים והבינוניים הם מרכיב קריטי להצלחת התעשייה עתירת הידע וליצירת מקומות עבודה בישראל. התנאים התחרותיים והעסקיים של היום מחייבים התייעלות ואפקטיביות תפעולית ברמה גבוהה ועלויות איכות מינימליות, על מנת לקיים בארץ פעילות תעשייתית המתחילה במו"פ ומסתיימת במוצרים המשווקים ללקוחות בעולם". במדען הראשי שוקלים בעקבות הצלחת הפיילוט להפוך את התוכנית למסלול תמיכה קבוע נוסף בלשכה.

במקביל, בוחנים בלשכת המדען גם סיוע למעבדות המספקות שירותי מו"פ בתחום הניסויים הקליניים. אחת האפשרויות הנבדקות היא סיוע בשיתוף עם הפורום לתשתיות לאומיות (תל"ם) והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה. במסגרת זו יושק מסלול תמיכה לרכש ציוד כבד והכשרות עובדים.