רשות ני"ע עשויה להתערב בהדחת רו"ח ענבר מחברת החשמל

‏רשות החברות הממשלתיות הודיעה באחרונה לרו"ח יגאל בריטמן, יו"ר פירמת דלויט בריטמן אלמגור את זהר המבקרת את חברת החשמל, על דרישתה להחליף את רו"ח אדיר ענבר, שותף בכיר בפירמה, בשותף אחר

רשות ניירות ערך שוקלת התערבות בפרשת הדחתו של רואה החשבון המבקר של חברת החשמל, אדיר ענבר, בידי רשות החברות הממשלתיות - כך נודע ל"גלובס".

‏רשות החברות הממשלתיות, בראשותו של דורון כהן, הודיעה באחרונה לרו"ח יגאל בריטמן, יו"ר פירמת דלויט בריטמן אלמגור את זהר המבקרת את חברת החשמל, על דרישתה להחליף את רו"ח ענבר, שותף בכיר בפירמה, בשותף אחר. בעקבות זאת הודיע בריטמן לענבר על הפסקת עבודתו כמבקר חברת החשמל לטובת שותף אחר בפירמה - רו"ח ישראל נקל.

החלפתו של ענבר היא המהלך האחרון בניסיונותיה של חברת החשמל להעבירו מתפקידו, לאחר חיכוכים מתמידים ביניהם, באשר לטיפול החשבונאי בפער שהתגלה בהפרשות שביצעה חברת החשמל לקופת הפנסיה של העובדים: על-פי הממצאים ניפחה חברת החשמל את ההפרשות לפנסיה בהיקף של מיליארדי שקלים.

ענבר, אחד המומחים ל-‏IFRS‏, סבר כי הפער שהתגלה מחייב את תיקון הדו"חות. חברת החשמל התנגדה לכך ואף גייסה חוות-דעת משפטית ממומחה ‏IFRS‏ אחר - משה פרץ משרד רוה"ח קסלמן וקסלמן - שלפיה אין צורך בתיקון הדו"חות אלא די בשינוי אומדן.

רשות ניירות ערך נכנסה לעובי הקורה ובדקה את הנושא. בתום בדיקתה קיבלה את עמדתו של ענבר וחייבה את חברת החשמל לבצע תיקון של הדו"חות כפי שדרש ענבר. המחלוקות הביאו לאיחור בהגשת דו"חותיה של חברת החשמל.

בזמנו, רשות החברות הממשלתיות התייצבה בתוקף נגד ניסיונות חברת החשמל להביא להדחתו של ענבר. מנהל רשות החברות דאז, אודי ניסן, כיום ראש אגף התקציבים באוצר, אף הבהיר לחברת החשמל כי פעולות בעניין זה עשויות להוות ניסיון לפגוע בעיקרון האי-תלות. אולם כעת רשות החברות היא שדרשה את החלפתו של ענבר.

‏במשרד בריטמן סברו כי מאחר שרשות החברות היא זו הדורשת הפעם את החלפת רואה החשבון, ומאחר שדו"חות חברת החשמל הוגשו כבר עם התיקון - הרי שיש מקום להיענות לדרישתה של רשות החברות להחליף את ענבר.

‎‎בלי סלחנות

‏‎‎בכל מקרה, ברשות ניירות ערך עוקבים אחר הנושא. גורמים בכירים ברשות ניירות ערך הבהירו באחרונה כי הרשות לא תגלה סלחנות בכל הנוגע לפיקוח על התנהלות חברות. מנהלת מחלקת התאגידים הנכנסת, שיראל גוטמן-עמירה, הבהירה במספר הזדמנויות באחרונה כי הרשות לא תהסס לפעול נגד שומרי סף שאינם ממלאים את תפקידם וכן נגד חברות והנהלות המונעות משומרי סף למלא את תפקידם.

על רקע זה, לא מן הנמנע כי רשות ניירות ערך תחליט להתערב בנושא. בין השאר, לא מן הנמנע כי הרשות תדרוש הסבר מדוע הוחלף רואה החשבון.

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה כי "לרשות הערכה רבה לעבודתו ולמקצועיותו של רו"ח אדיר ענבר. הרשות עוקבת אחר הנושא, ואם תמצא לנכון להתערב, היא תעשה זאת".

‏מלשכת רואי החשבון נמסר בתגובה כי ללשכה אין עמדה בנושא, וכי היא "אינה מתערבת ביחסים בין חברי הלשכה ללקוחותיהם". ‏‎‎‏