טרנד מוזיקלי חדש: החידושים הקרובים בתחום הגיימינג

השדרוגים של חיישני התנועה בקונסולות XBOX 360 ופלייסטיישן 3 צפויים להביא לקאמבק של משחקי הריקוד

בתחילת העשור, הרבה לפני ההצלחה של משחקי הגיטרות גיטר הירו ורוק בנד, הפעילות המוזיקלית שמצאו הגיימרים בביתם היתה שטיחי ריקוד. הרעיון היה לחבר לקונסולת המשחקים מעין שטיח אלקטרוני, שכלל כ-9 כפתורים גדולים, עליהם היה צריך הגיימר לדרוך עם הרגליים שלו, לפי הקצב והצבעים שמופיעים על מסך הטלוויזיה.

המשחק כיכב בעיקר באולמות משחקי הווידיאו, שעדיין היו קיימים באותה תקופה, והכניסה שלו לסלון הביתי הצליחה לסחוף קהל מעריצים רציני. בשנים האחרונות, המותג המוביל בתחום משחקי הריקוד, Dance Dance Revolution (או בקיצור DDR), כמעט ונעלם מרשימות רבי-המכר, כשרק מעריצים מושבעים של המוצר הזה במדינות שונות בעולם המשיכו להישאר נאמנים.

את משחקי הריקוד החליפו משחקי הגיטרות, כמו רוק בנד של חברת הרמוניקס או גיטר הירו של אקטיוויז'ן. הרעיון במשחקים האלה היה דומה מאוד: במקום לדרוך על כפתורים, הגיימר מחזיק גיטרה מפלסטיק שדומה בעיצוב ובגודל שלה לגיטרה אמיתית, שכוללת כפתורים צבעוניים, עליהם השחקן צריך ללחוץ לפי הצבע שמופיע על-גבי המסך.

משטחי הריקוד נשכחו מאחור

אבל כעת, לצד ירידה קלה במכירות של משחקי המוזיקה, נראה כי משחקי הריקוד מתכוננים לקאמבק משלהם. אחת האבולוציות ממשטחי הריקוד הגדולים התבצעה בשנה שעברה על-ידי חברת Ubisoft, שהשיקה את המשחק Just Dance עבור קונסולת ה-Wii. בכותר הזה השחקנים היו צריכים לרקוד עם השלט של נינטנדו לפי ההוראות שעל המסך, כשניתן לשחק אותו גם עם עוד חברים ועל-פי 30 שירים. חיישני התנועה בשלטי ה-Wii חסכו מהגיימרים את השטיח, אולם חייבו אותם לבצע את תנועת הריקוד על-פי ההוראות.

בתחילת אפריל הודיעה Ubisoft כי Just Dance, שיצא לשוק בנובמבר 2009, הצליח למכור מעל 2 מיליון יחידות מאז ההשקה. על-פי נתוני חברת המחקר NPD, המשחק היה הנמכר ביותר בקטגוריית משחקי המוזיקה בארה"ב מדצמבר 2009 ועד למארס 2010.

"התגובות של הצרכנים ל-Just Dance היו נהדרות", אומר ג'ון פארקס, מנהל השיווק לאזור אירופה והמזרח-התיכון ב-Ubisoft. "עם ההצלחה של המשחק הזה, אנחנו רואים חזרה של קטגוריית משחקי הריקוד".

ההצלחה האדירה של Just Dance בקונסולה של נינטנדו מסמלת כנראה את הכיוון שאליו מתכוונות ללכת גם סוני ומיקרוסופט. שתי החברות מתכננות להשיק בחודשים הקרובים אביזרים חדשים לקונסולות המשחק שלהן, שיכללו חיישני תנועה, כתגובה להצלחה של השלטים בעלי טכנולוגיה דומה בקונסולת ה-Wii של נינטנדו.

מיקרוסופט תשיק את Natal, מעין מצלמת תנועה שמאפשרת להפעיל את ה-XBOX 360 באמצעות תנועות הידיים, הרגליים והקול.

במקביל, סוני תוציא אביזר חדש לפלייסטיישן 3 בשם Move. מדובר כאן בשלט רחוק המזכיר מאוד את זה של ה-Wii, המאפשר להפעיל משחקים בתנועת הידיים.

"DDR היה משחק מצליח מאוד בזמנו, אבל הוא לא הגיע לאותו קהל רחב כמו גיטר הירו", אומר ג'סי דיבניץ', סגן נשיא לתחום האנליסטים בחברת Electronic Entertainment Design and Research, לסוכנות הידיעות רויטרס. "פרויקט Natal וה-Move של סוני יעזרו לקטגוריית משחקי הריקוד להגיע לקהל רחב יותר. זו יכולה להיות קטגוריה של מיליארד דולר בשנתיים הקרובות".

על-פי רויטרס, יצרניות המשחקים כבר עובדות על משחקי מוזיקה וריקוד שמבוססים על טכנולוגיות התנועה החדשות של מיקרוסופט וסוני, וחלק מההכרזות צפויות כבר ביוני הקרוב במסגרת תערוכת המשחקים הגדולה E3 שתיערך בלוס אנג'לס.

הקאמבק של משחקי הריקוד נובע, בין היתר, גם מהפופולריות של התחום בתרבות הנצרכת בשנים האחרונות על מרקעי הטלוויזיה. התוכניות "רוקדים עם כוכבים" ו"נולד לרקוד" (שמבוססת גם היא על פורמט מחו"ל) רצות כבר כמה שנים טובות בישראל ובחו"ל ויצרו לעצמן קהל מעריצים יחסית קבוע. "רוקדים עם כוכבים" הרחיקה לכת, ובשנים האחרונות יצא לשוק משחק וידיאו המבוסס על הגירסה האמריקנית.

צעד ראשון של ביונסה?

העניין במשחקי המוזיקה והריקוד לא נעלם גם מעיניהם של חלק מכוכבי תעשיית המוזיקה. בשנתיים האחרונות אמנים מוכרים, בהם הלהקות "מטאליקה", "אירוסמית'" ו"הביטלס", תרמו את שיריהם ואת דמותם למשחקים כמו גיטר הירו ורוק בנד. מבחינתם מדובר במקור הכנסה רווחי, שרק יתפוס תאוצה גדולה יותר בעתיד.

לדברי סינתיה סקסטון, סגנית נשיא לשיתופי-פעולה בתחום המותגים הבינלאומיים בחברת EMI Music, החברה כבר החלה להרוויח מהתחום הזה לאחר ששילבה 32 שירים בתוך המשחק Just Dance. אבל נראה כי ז רק ההתחלה.

מגזין המוזיקה הפופולרי "בילבורד" דיווח באחרונה כי הזמרת ביונסה רוצה להיכנס לעולם משחקי הווידיאו דרך צעדי הריקוד שלה. ביונסה אמנם בעניין של משחק שמבוסס על תרגילי כושר, אך הבסיס יהיה לרקוד מול הקונסולה הביתית.

"אני רוצה להיות מעורבת בעולם משחקי הווידיאו, מכיוון שאני אוהבת את ה-Wii Fit", אמרה ביונסה ל"בילבורד". "אני חושבת שזה יהיה רעיון טוב לשלב ריקודים, מכיוון שבשבילי, אימוני כושר הם הרבה יותר מהנים בדרך הזו".

אם ביונסה תוציא משחק כזה בעתיד דרך נינטנדו, לא יהיה מדובר בשיתוף-הפעולה הראשון שלה עם החברה היפנית, מכיוון שבעבר היא פרסמה את קונסולת ה-DSi הניידת של החברה.

ריקודים זה בריא

הכיוון שביונסה רוצה ללכת אליו - משחק ריקודים שיעזור להיכנס לכושר - הוא בהחלט הימור נכון. אחד היתרונות של משחקי הריקוד על השטיח או משחקי תנועה ב-Wii היא היכולת לבצע אימוני כושר ואירובי תוך כדי, כך שהגיימר, מלבד הנאה, גם זוכה לקצת כושר גופני.

בבית-ספר במערב וירג'ניה בארה"ב החלו כבר ב-2006 להשתמש במשחק הריקוד DDR לצורך פעילות גופנית של התלמידים שלהם. מלבד שיפור הכושר הגופני, משחק הריקודים הזה הצליח לגרום לשחקנים לשרוף המון קלוריות.

היום, 4 שנים אחרי, שימוש במשחקי מחשב בשיעורי התעמלות בבתי-ספר הוא עדיין לא דבר נפוץ, בטח לא בישראל, אולם ההבנה של הורים ומורים, ששימוש במשחקים שמשלבים תנועה תורמת לשיפור הכושר הגופני, שכיחה יותר. הכניסה של סוני ומיקרוסופט לתחום רק תוסיף לכך.