2009 ב-IT הישראלי: בלי פיטורי ענק, ועם עלייה של 4% בשכר

דו"חות החברות הציבוריות בשוק שירותי המחשוב בארץ מעלים כי אשתקד הועסקו כ-14,800 עובדים, שהשתכרו בממוצע 10,858 שקל ■ אמת מחשוב משלמת את השכר הגבוה ביותר, ובטלדור התבצעה עליית השכר המשמעותית ביותר

איך הייתה שנת 2009 בשוק שירותי המחשוב הישראלי? בשנה שעברה לא נרשמו בשוק ה-IT זעזועים מיוחדים, פיטורי ענק, איבוד לקוחות אינטנסיבי או פשיטות רגל. רוב התופעות האלה, שנצפו מדי פעם במהלך השנה, היו קשורות לגורמים ספציפיים שהמשבר הכלכלי רק החריף, אך לא היה הגורם המרכזי.

דו"חות הסיכום של 2009, שפורסמו באחרונה, חשפו זווית נוספת על התנהלות החברות בנוגע למספרם ושכרם של העובדים בתעשייה, שאינם בדרגי הניהול הבכיר. במשך השנה פורסמו נתונים מעורפלים על ירידה במספר המועסקים ובשכר, אך הדו"חות מספקים אפשרות להעריך את השפעת המשבר על הפרמטרים האלה, בפירוט שיכול להוות אינדיקציה למה שהתרחש בתלוש של עובדי שירותי המחשוב בתקופה האמורה.

ראשית, כמעט ולא היו פיטורים אשתקד. מצבת העובדים הצטמצמה בכ-650 עובדים (ראו טבלה) ל-14,800 עובדים בחברות הציבוריות הגדולות שנסחרות בבורסה בתל אביב. רוב הירידה במספר העובדים משויכת לעובדי טלדור, שפיטרה או הפסיקה פעילות של כ-16% מעובדיה - 500 עובדים - ב-2009.

נס ישראל צמצמה את מצבת כוח האדם שלה ב-8.5%, כ-230 איש, מתוך ירידה כללית של כ-600 עובדים בנס כולה (לא מצויין בטבלה), ומספר העובדים בוואן תוכנה ירד בכמה עשרות. לעומתן, מלם-תים הוסיפה כ-150 איש לסך העובדים, וחילן-טק גדלה ב-40 עובדים.

בשנה הקודמת לא נרשמה פעילות מיזוגים ורכישות - לפחות לא כזו שהובילה לתוספת משמעותית במספרי העובדים או ההכנסות, כך שניתן לבצע את ההשוואה בין השנתיים האחרונות גם ברמת השכר. את המידע ניתן לקבל בפירוט שמספקות החברות בביאורים על הדו"חות השנתיים תחת הסעיף "שכר והוצאות נלוות". למרבה הצער, הנתונים לא כוללים את נס ישראל, משום שהפירוט לגבי עובדיה לא פורסם במסגרת הדו"חות שהגישה החברה לנאסד"ק.

טלדור משכה את השוק

ההפתעה הגדולה מגיעה מרמת ההכנסות. השכר הממוצע לעובד בתעשיית ה-IT הישראלית, כפי שעולה מהדו"חות, טיפס ב-4% ב-2009 לסך של 10,858 שקל לחודש. כדאי לקחת בחשבון כי הנתונים שמופיעים בסעיף השכר והנלוות הם העלות למעסיק, כלומר, כוללים גם תשלומים סוציאליים בהם משתתף המעביד, עלות טלפון ורכב, ושקלולים שונים. כדי להפוך את התוצאה למה שרואה השכיר הממוצע בתלוש החודשי, נהוג להפחית כ-35%, לסך של כ-7,100 שקל בחודש.

טכנית, הסיבה לעליית השכר היא עליית חדה בשכר המשולם בחברת טלדור, בעקבות צמצום במספר העובדים שהשתכרו שכר נמוך יחסית. השכר הממוצע בטלדור הסתכם בשנה שעברה בכ-9,700 שקל בחודש, מה שסחב את התעשייה כולה כלפי מעלה. ללא טלדור, נרשמה ירידת שכר של עד 6% ברוב החברות. הפחתת השכר הבולטת ביותר, של כ-6%, הייתה באמת מחשוב, בה הסתכם השכר הממוצע לעובד ב-19.7 אלף שקל לחודש ב-2009. עם זאת, היא מובילה בפער ניכר על שאר החברות בשכר הממוצע.

מטריקס מעדכנת אותנו בדו"חותיה כי הפחתות השכר היזומות של החברה למנהלים, במסגרתן הופחת 7.5% מהשכר בשנת 2009, הסתיימו ברבעון הראשון של 2010. היקפן של הפחתות שכר שנעשו לעובדים במחלקות מסוימות פחות ברורים. התוצאה באה לידי ביטוי בירידה כללית של 11 מיליון שקל בעלויות השכר הכולל של מטריקס, ובירידה של 2% בשכר הממוצע לעובד.

השכר הנמוך ביותר - בחברת טלדור

המספרים בדו"חות מציגים שונות גבוהה בין השכר שמקבלים העובדים בחברות, מה שמוסבר גם בהוצאות שכר שונות לגמרי לעובדים בדרגות ניהוליות. הדו"חות מספקים לנו את האפשרות לנטרל לפחות חלק מהשונות הזו על-ידי הפחתת עלויות השכר והתגמולים של ההנהלה הבכירה שמפורטים. ככל שהחברה קטנה יותר, כך באות לידי ביטוי רמות השכר של הבכירים לעומת השכר הממוצע. את ההבדלים ניתן לראות באופן בולט בחברות חילן-טק ואמת מחשוב. מעניין לציין ששכר הבכירים לא שינה את הפרופורציות בין השנים, כלומר, לא טיפס יחסית לשכר העובדים הרגילים.

בממוצע, השכר הנמוך ביותר משולם בחברת טלדור. זה אינו מעיד על שכר נמוך בהכרח, אלא על תמהיל תפקידים שבמסגרתו מעסיקה החברה גם מספר גדול של עובדים ברמות שכר נמוכות יותר, כגון בתחום השירותים שהחברה מפעילה. תופעה דומה מתרחשת בחברה שמובילה את הטבלה, אמת מחשוב, בה מועסק מספר גדול של עובדים בתחום שדורש מקצועיות גבוהה יחסית - אינטגרציה של מערכות מחשוב מורכבות - שדוחף את רף השכר בחברה כלפי מעלה.

22
 22