אנליסטים על סיכוי להפסד טבע לפייזר: "סיכון כבד, אך מוגבל"

אבירן רביבו, אנליסט כלל פיננסים, מעריך כי אם טבע תיאלץ לשלם פיצויים לפייזר, הללו יהיו בגובה מקסימלי של 1-1.3 מיליארד דולר

האפשרות שטבע תפסיד לראשונה על "השקה בסיכון" של תרופה גנרית, מעסיקה את בתי ההשקעות שמסקרים את מניית החברה. לאחר שחבר מושבעים אמריקני קבע בסוף השבוע שאחד הפטנטים המגנים על תרופת ה-protonix של פייזר תקף, ממתינים כעת הצדדים לפסיקת השופט שיכריע האם טבע הפרה את הפטנט בכך שהשיקה גרסה גנרית לתרופה בשנת 2007.

טבע עשתה זאת על בסיס ערכאות נמוכות יותר, שהיו לטובתה. התרופה מיועדת לטיפול בהחזר תוך-ושטי בשחרור מושהה (כלומר מצב בו תוכן הקיבה "עולה" לוושט וגורם לצרבות ופגיעות אחרות), ונמכרת בהיקף של קרוב ל-2 מיליארד דולר בשנה בארה"ב. התרופה פותחה על-ידי Wyeth, שנרכשה על-ידי פייזר .

כאשר חברה גנרית משיקה תרופה בסיכון, כלומר לפני תום ההליכים המשפטיים, ומאוחר יותר מתברר שהפטנט היה תקף - היא עלולה לשלם ליצרנית המקורית פיצויים של עד פי 3 מההפסד שנגרם ליצרנית.

אבירן רביבו, אנליסט כלל פיננסים, קובע כי אין ספק שמדובר בכישלון צורב לטבע, אולם מזכיר שההליך המשפטי עוד לא הסתיים וטבע יכולה, אם כי בסבירות לא גבוהה להערכתו, להפוך את הקערה על פיה. להערכתו, אם טבע תיאלץ לשלם פיצויים לפייזר, הם לא יגיעו לסכום המקסימלי שהוערך ב-3 מיליארד דולר, אלא יהיו בגובה מקסימלי של 1-1.3 מיליארד דולר. "סיכון כבד, אך מוגבל", מגדיר זאת רביבו.

הוא מתייחס לשאלה, האם בטווח הארוך כישלון אפשרי בפרוטוניקס יפחית את התיאבון של טבע להשקות בסיכון, ומעריך שהתשובה לכך היא לא. השקות אלו, לדבריו, מהוות מקור של רווחים יפים לטבע לאורך השנים, ובסך הכול מדובר כאן במימוש של סיכון שגלום אינהרנטית באופי הפעילות של החברה. רביבו מזהה הזדמנות דווקא במצב שנוצר, ומציין שתגובת השוק להתפתחויות האחרונות מגלמת את פוטנציאל הנזק המירבי ואף יותר, ומחזירה את מניית טבע לטווח מחירים נוח.

תיתכן גם פשרה

בסיטי מעריכים את הפיצויים שטבע עלולה לשלם לפייזר ב-652 מיליון דולר, ומציינים שפסיקה שלילית תפגע במכירות החברה בהיקף של 350 מיליון דולר וברווח הנקי ב-27 סנט למניה בשנת 2010. להערכתם, הנזק הפוטנציאלי מקוזז בחלקו בהשקת תרופות ה-CozaarHyzaar, שבהליכים הנוגעים להן טבע זכתה לאחרונה.

האנליסטים ב-UBS מזכירים שמועד הכרעת השופט עדיין לא נקבע, אך מציינים שאם הוא יפסוק נגד טבע, יתחיל הליך לקביעת גובה הפיצוי במקביל לערעור אפשרי של טבע. כן, הם לא פוסלים אפשרות של פשרה בין טבע לפייזר.

טבע, בניהולו של שלמה ינאי, נסחרת בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 54.5 מיליארד דולר.