גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיכול וולקני

האם התפרצות הר הגעש האיסלנדי והשלכותיו על התעופה מצדיקים השתחררות מחוזים?

התפרצות הר הגעש באיסלנד מעלה שוב על סדר היום את אופן תחולתו של דין הסיכול של חוזים בשיטה הישראלית. מתעוררות שאלות ביחס לגורלם של חוזים שנעשו בין לקוחות לבין חברות תעופה ובתי-מלון וכן חוזים אחרים המושפעים מן השיבושים החמורים שהתרחשו.

הפסיקה המסורתית בישראל בתחום הסיכול נקטה גישה קשיחה, השוללת טענות סיכול באופן גורף, ובכך קירבה את האחריות החוזית בשיטתנו למשטר של אחריות מוחלטת. אמרות-אגב של השופט יצחק אנגלרד בבית המשפט העליון החלו לכרסם בעמדה זו.

הצעת הקודקס האזרחי החדש בנדון, אשר נוסחה עבור ועדת הקודיפיקציה על-ידי כותב שורות אלה, הציעה הגמשה של דין הסיכול באמצעות קליטה של מבחן הסיכון הנוהג בדין האמריקני.

לפנינו, בסוגיה זו, דוגמה אחת מני רבות למתח בין ודאות חוזית לבין צדק חוזי, בין "אמת" לבין "יציב". אתייחס לנושא הסיכול ולמבחנים הראויים בנדון. הנחת הדיון תהיה כי על החוזה הנדון חל המשפט הישראלי, על-פי כללי ברירת הדין במשפט הבינלאומי הפרטי.

דין הסיכון וסיכוניו

מבט ביקורתי על פסק דין שנתן לאחרונה בית המשפט המחוזי בתחום הסיכול, (ת"א (ת"א) 1072/07 מורן נ' פוקס (7/3/10, השופטת מיכל אגמון-גונן)), מספק "מקרה מעבדה" המדגים את הזהירות שבה יש לנקוט כאשר בוחנים את ההגמשה הראויה של דין הסיכול.

בית המשפט אימץ את הרוויזיה העקרונית שהוצעה, כאמור, על-ידי השופט אנגלרד ועל-ידי הצעת הקודקס, וטוב שכך. אין מניעה לעשות כן באמצעות פסיקה, אף בטרם חקיקת הקודקס, ויש להניח כי בית המשפט העליון ינהג בדרך זו. אולם עם כל הכבוד, בית המשפט המחוזי לא איזן כהלכה בין השיקולים המעורבים בנדון.

במקרה שנדון בעניין מורן הוגשה כנגד רוכש מניות תביעה לקבלת דמי תיווך בגין שירותי התיווך שהתובע נתן לנתבע, לרכישת המניות. הרוכש ציפה לקבל מחברה שווייצרית מימון לרכישה, על-פי חוזה שנערך עמה טרם תחילת מלחמת לבנון השנייה. חוזה הרכישה עצמו נכרת 8 ימים לאחר תחילת המלחמה.

זמן מה לאחר מכן הודיעה החברה השווייצרית לרוכש כי היא לא תספק מימון, ועסקת הרכישה נכשלה. בית המשפט קבע כי צמחה טענת סיכול לטובת החברה השווייצרית כתוצאה מהמלחמה, כי בעקבות כך צמחה טענת סיכול לטובת רוכש המניות מול המוכר, וכי כפועל יוצא מכך, גם סוכל חוזה התיווך עצמו.

אני סבור כי גם אימוץ דין סיכול גמיש יותר מהדין הפסוק כיום אינו מצדיק את קבלת טענות הסיכול הנדונות בפסק הדין בעניין מורן. בכל הנוגע לחוזה המימון, אין זה ברור אם מלחמת לבנון השנייה אכן החמירה באופן מהותי את הסיכון שאליו נחשף המממן (החברה השווייצרית). השלכות מלחמה זו על הפעילות הכלכלית בישראל היו מוגבלות למדי. על מנת שהשינוי בסיכון יצדיק השתחררות מחוזה המימון בטענת סיכול, נדרש שינוי דרמטי יותר מכך. בית המשפט המחוזי אינו מנתח את החוזה האמור ואת הוראותיו.

מכל מקום, בכל הנוגע לחוזה הרכישה, נראה בבירור כי לא היה מקום לאמץ את טענת הסיכול. חוזה זה נכרת 8 ימים לאחר פרוץ המלחמה. הסיכון לכך שהמממן השוייצרי יחליט להימנע מהמימון מצוי באחריותו של רוכש המניות, ביחסיו מול המוכר. הסיכון כי חוזה שנערך "גב אל גב" לא יבוצע הוא שגור למדי, והוא מוטל על החייב. יצוין גם כי בעניין מורן כבר היה בעת הכריתה פיגור בהעברת המימון.

ההחלטה של בית המשפט המחוזי פותחת פתח רחב ביותר להסתלקות של צדדים מעסקאות, תוך פגיעה חריפה בוודאות החוזית. את מבחן הסיכון (או מבחן גמיש של צפיות, הנשען על גישה רעיונית דומה) יש ליישם תוך התחשבות במספר גורמים: מידת חריגותו וצפיותו של הסיכון הנדון, זמניות או נצחיות האירוע, חלוקת הסיכונים המסתברת בין הצדדים על-פי הוראות החוזה וטבעו, השפעת האירוע על כדאיות העסקה, שיקולי יעילות כלכלית, ועוד. יישום מבחנים אלה אינו מצדיק את מסקנת בית המשפט בעניין מורן.

לא פחות בעייתית מהקביעה בעניין מורן באשר לסיכול חוזה המכר, היא הקביעה כי גם חוזה התיווך סוכל (או כי עמידת המתווך על שכרו היא בגדר חוסר תום-לב). הפעולה שהולידה את הזכאות לדמי תיווך (כריתת חוזה הרכישה) נעשתה לאחר פרוץ המלחמה, כך שאין מדובר באירוע בלתי צפוי.

זאת ועוד: על-פי דיני התיווך "הפנימיים", משעה שנכרת חוזה מכר תקף ובלתי נפסד, המתווך זכאי לשכרו. הפרת חוזה המכר על-ידי צד אינה גורעת מהזכאות לדמי תיווך. סיכול חוזה, על-פי הדין הקיים, אינו שולל את עובדת ההפרה.

התפרצות הר הגעש כאירוע מסכל

אכן, ראוי לעבור, כמוצע בקודקס, ל"דין הסיכון" הגמיש יותר מהגישה הנוהגת על-פי הפסיקה המסורתית. אולם הגמשה בלתי מבוקרת דיה של דין הסיכול תוביל לעמעום חריף של האחריות החוזית, ולפגיעה בלתי מאוזנת בוודאות המשפטית.

את החלתה של טענת הסיכול יש לשמור למצבים החורגים באופן מובהק מהסיכונים המוטלים על כל צד. אני סבור כי פסק הדין בעניין מורן אינו עומד בדרישה זו. אין לעבור מעמדה קיצונית גרועה של אחריות חוזית כמעט מוחלטת, לעמדה קיצונית הפוכה וגרועה אף היא, המציבה בסיס אחריות הקרוב לאחריות באשמה בלבד.

פסק הדין בעניין מורן ממחיש את סכנת ה"מדרון החלקלק" הטמונה בסוגיה זו. הדרך להימנע מהחלקה במדרון זה היא באמצעות הפנמה כי גם לאחר ביצוע רפורמה בדיני הסיכול יש להחיל את טענת הסיכול במשורה בלבד. כך, "מלחמה" אינה "מילת קסם" המצדיקה השתחררות מחוזים באופן בלתי מבוקר.

לא מלחמת יום הכיפורים כמלחמת לבנון השנייה; לא חוזה הנכרת לאחר פרוץ המלחמה כחוזה שנכרת בטרם כך; ובעיקר יש לזכור כי תפקידו של חוזה הוא חלוקת סיכונים בין הצדדים. משהסיכונים חולקו באופן רצוני, חלוקה מחודשת שלהם באמצעות הדין מוצדקת רק במצבים מיוחדים, שבהם הצדק היחסי שבין הצדדים ישובש באופן בולט, בהיעדר הכרה בטענת סיכול.

אני סבור כי המקרה הנדיר של התפרצות הר הגעש האיסלנדי, והשלכותיו חסרות התקדים על התעופה העולמית, אכן חורגים מהסיכון המוטל על צדדים לחוזה, אם החוזה הנדון נערך טרם ההתפרצות. התוצאה המשפטית הנובעת מכך אינה כוללנית וסתמית, אלא היא תלויית הקשר, על-פי המבחנים שהוזכרו לעיל.

ככל שההשפעה של התפרצות הר הגעש היא מיידית ועוצמתית - הדבר יוביל להתבטלות החוזה, תוך השבה הדדית. כך הדבר, למשל, לעניין חוזי ההטסה. איש מהצדדים - חברת התעופה והנוסע - אינו נושא בסיכון להתפרצות הר הגעש, ואינו חייב לשלם פיצוי כלשהו כתוצאה מאי-קיום החוזה, אולם על חברות התעופה להשיב את דמי הנסיעה ששולמו.

בחוזים כאלה מועד הביצוע הוא קריטי, בטווח של שעות, ואין מקום לדחיית החיובים אלא לביטול ולהשבה. לגבי חוזים עם בתי-מלון, יש לגזור דין דומה בכל הנוגע ללילות שהוזמנו בתוך משרעת המועדים של קרקוע המטוסים ובסמוך למועדים אלה. כתנאי לכך, יש להטיל על הלקוח חובת הודעה מיידית ככל האפשר לבית-המלון בדבר תוכניותיו, כדי לאפשר למלון היערכות מתאימה. במקרים גבוליים ראוי לעשות שימוש ברעיון של חלוקת האחריות בין הצדדים, תוך הטלת חבות חלקית על הלקוח.

ככל שמתרחקים מתחום המלונאות והתעופה, אשר ספגו את ה"מהלומה הישירה" מהאירוע, יש לנקוט גישה ספקנית יותר כלפי טענות סיכול כתוצאה מהתפרצות הר הגעש ולדרוש הוכחה משכנעת בדבר היעדר חלופות הולמות.

גם כאשר טענת סיכול מתקבלת במקרים אלה, יש ברגיל להעדיף - כמוצע בהצעת הקודקס - פיתרון של דחיית הביצוע של החוזה על פני התבטלותו, אלא אם כן המועד המקורי לביצוע הוא קריטי להגשמת תכליותיו של החוזה הנדון.

הכותב הוא פרופסור מן המניין בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב ומשמש כיועץ במשרד עהו"ד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, ברנדויין ושות'.

עוד כתבות

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של ביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● 
גם בבריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים