אירופה 2010: שיעור האבטלה בספרד זינק מעל 20%

הגידול באבטלה מקשה על ממשלת ספרד להעביר קיצוצים בתקציב כדי להפחית את הגירעון ■ הערכות: האבטלה בספרד תמשיך לעלות השנה

בזמן שהאיחוד האירופי מדבר על השלמת חבילת הסיוע ליוון תוך ימים וביוון ופורטוגל מנסים להעביר קיצוצים מאסיביים בתקציבי הממשלה, נתונים קודרים שמתפרסמים היום (ו') ביוון ממחישים את הבעייתיות בה נמצאת אירופה בהתמודדותה עם משבר החובות של מדינות ה-PIGS.

שיעור האבטלה בספרד זינק ל-20.1% ברבעון הראשון של השנה לעומת 18.8% ברבעון הרביעי של 2009. שיעור האבטלה בספרד הוא הגבוה ביותר באיחוד האירופי והוא כפול מהאבטלה הממוצעת באיחוד.

ממשלת ספרד יוזמת קיצוצי תקציב מהותיים במטרה להוריד את הגירעון שלה ולהתמודד עם משבר החוב, לאחר שבשבועיים האחרונים עלויות גיוסי החוב שלה זינקו. השבוע הורידה חברת דירוג האשראי S&P מעלות את הדירוג של ספרד, מה שהחריף את המשבר. הגידול באבטלה מקשה על הממשלה לבצע את הקיצוצים הנדרשים.

"אני חושש שהאבטלה בספרד תמשיך לעלות השנה", אמר לסוכנות בלומברג בן מאי, כלכלן ב-Capital Economics. "אין ספק שזה ישפיע על תוכניות הממשלה".

הגירעון התקציבי של ספרד היה השלישי בגודלו באיחוד האירופי אשתקד ועמד על 11.2% מהתמ"ג. S&P מסרה השבוע כי היא צופה שהגירעון יירד ל-5% מהתמ"ג עד שנת 2013, השנה בה התחייבה הממשלה לחתוך את הגירעון לפחות מ-3% מהתמ"ג בהתאם לדרישות האיחוד האירופי.

לפי הערכות S&P, הצמיחה הכלכלית בספרד תעמוד על 0.7% בממוצע לשנה עד שנת 2016. כמו כן, האבטלה צפויה לעלות ל-21% השנה. לעומת זאת, ממשלת ספרד צופה צמיחה של 1.8% בשנה הבאה והאצה בצמיחה לכיוון ה-3.1% בשנת 2013.