עוד תיק לאוסף: אולמרט יועמד לדין בפרשת המינויים הפוליטיים

זאת בכפוף לשימוע ■ רה"מ לשעבר יועמד לדין יחד עם עובד יחזקאל בטענה כי פעלו בניגוד עניינים לקידום חברי מרכז הליכוד ■ יועץ התקשורת של אולמרט: "מפתיע שעדיין לא מנהלים חקירה נגד אולמרט על שלא חצה במעבר חציה"

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, יעמוד לדין בפרשה נוספת - לצד פרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות: פרקליטות המדינה הודיעה היום (ב') לעורכי דינו של אולמרט על ההחלטה להעמידו לדין בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד התמ"ת.

ההחלטה, שהתקבלה על-ידי מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד אביה אלף, כפופה לשימוע שייערך לאולמרט בחודשים הקרובים.

לצד אולמרט הוחלט להעמיד לדין בפרשה זו גם את יועצו לשעבר, עובד יחזקאל, ואולם בכל הנוגע למעורבים אחרים בפרשה החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה מחוסר הוכחות.

כמו כן, בניגוד להמלצת המשטרה החליטה הפרקליטות לסגור מחוסר ראיות מספיקות את התיק נגד רענן דינור, ששימש כמנכ"ל משרד התמ"ת ומשרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו של אולמרט במשרדים אלה.

חקירת המשטרה בפרשת המינויים הפוליטיים החלה באוקטובר 2007, בעקבות דו"ח מבקר המדינה בנוגע למספר מצומצם של מינויים שעשה לכאורה אולמרט בעת כהונתו כשר התמ"ת, ברשות לעסקים קטנים ובינוניים.

החקירה התרחבה בעקבות תחקירים עיתונאיים, שגילו כי אולמרט אחראי לכאורה ליותר מ-100 מינויים פוליטיים בגופים שונים השייכים או נמצאים באחריות משרד התמ"ת, בתקופה שבה כיהן כשר במשרד.

בתום חקירת המשטרה בפרשה זו, שארכה שנים אחדות, המליצה המשטרה להעמיד לדין את אולמרט, בקובעה כי "נמצאה תשתית ראייתית לביצוען של עבירות פליליות בפרשה".
בחודשים האחרונים התקיימו דיונים במחלקה הכלכלית בפרקליטות, שבחנה את חומר הראיות שנאסף, ובתום דיונים שבהם השתתפו פרקליט המדינה, משה לדור, והמשנה לפרקליט לעניינים פליליים, יהושע למברגר, הוחלט להעמיד לדין את אולמרט ויחזקאל בכפוף לשימוע שייערך בפני למברגר.

"מועד השימוע ייקבע בתיאום עם החשודים", נמסר ממשרד המשפטים, "ועל-פי החלטת פרקליט המדינה תיאות הפרקליטות לגלות בתקופה הקרובה ובגבולות הסבירות התחשבות בהכבדה על אולמרט, בשל המשפט המתנהל כיום נגדו בבית המשפט המחוזי בירושלים ובשל מכלול הנסיבות הרלוונטיות".

אולמרט חשוד כי בתקופה שבה כיהן כשר התמ"ת, כממלא-מקום ראש הממשלה, כשר התקשורת וכשר האוצר, הוא ניצל לכאורה את מעמדו וסמכויותיו במשרדים השונים, ופעל תוך ניגוד עניינים, באורח מאורגן, שיטתי ונרחב, לקידום ענייניהם של חברי מרכז הליכוד, פעילי הליכוד ומקורביהם. כל זאת בכוונה להיטיב עם חברי המרכז כדי לרצותם, באמצעות סיוע בתעסוקה ובהיענות לבקשותיהם בעניינים שונים מול גורמים בשירות הציבורי, כדי לחזק את מעמדו הפוליטי.

החשדות נוגעים לעשרות רבות של מקרים בגופים שונים שהיו כפופים לשר אולמרט, ובהם: בזק, רשות הדואר, שירות התעסוקה, הרשות לעסקים קטנים ומינהל מקרקעי ישראל. כן נוגעים החשדות למינויים פסולים של פעילי ליכוד ומקורביהם לנציגי ציבור בבתי הדין לעבודה.

על-פי החשד, עשו אולמרט ויחזקאל, ששימש בשעתו כיועצו הבכיר של אולמרט, במילוי תפקידם מעשים של מירמה והפרת אמונים הפוגעים בציבור, וכן ניסיון לכאורה להשפיע על בעלי זכות הצבעה להצביע תוך הבטחת טובת הנאה, מעשים המהווים עבירה לפי חוק המפלגות.

החקירה בעניין זה, כמו בפרשות נוספות שבהן היה מעורב אולמרט, נוהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), בפיקודו של תת-ניצב שלומי איילון, שסיים את תפקידו כראש היחידה בשבוע שעבר.

החקירה בנושא זה היתה רחבת היקף, ובמהלכה העידו ונחקרו יותר מ-400 מעורבים, וזאת ביחס לעשרות רבות של מינויים או הטבות. חומר החקירה בפרשה זו כולל כ-80 ארגזים המכילים עשרות אלפי מסמכים.

אולמרט: "מסע הסתה פרוע"

"האם באמת אין למערכת אכיפת החוק שום נושא אחר לעסוק בו ולהיבנות ממנו מלבד אולמרט?", מסר בתגובה יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן. "מפתיע שבפרקליטות לא מנהלים עדיין חקירה נגד אולמרט גם על כך שלא חצה את הכביש במעבר חציה".

לדבריו, "זה 3 שבועות שאנו עדים למסע הסתה פרוע נגד אולמרט מטעם גורמים במערכת אכיפת החוק, וזאת מבלי שהוא נחקר בנושא הולילנד כלל ומבלי שנשאל בנושא זה ולו שאלה אחת".

עוד מסר יועץ התקשורת כי "פרסום ההחלטה היום הוא המשך ישיר לפרסומים מהשבועות האחרונים כחלק ממסע רדיפה ממושך ומתוכנן, וזאת בעיצומו של הליך משפטי המתנהל - דבר שיש בו כדי להשפיע השפעה ישירה ובלתי כשרה על כל מי שמתבקש להעיד בהליך זה בימים אלה.

"החקירה בנושא זה החלה לפני למעלה משנתיים והעיתוי של הודעת הפרקליטות דווקא כעת מעורר סימני שאלה קשים לגבי השיקולים ותום-הלב שעומדים מאחורי מועד הפרסום".

באשר לפרשת המינויים הפוליטיים עצמה, מסר יועצו של אולמרט כי "מדובר בנושא שנופח מעבר לכל פרופורציה. לא נפל שום פגם בהליך המינויים של בעלי התפקידים, וחלקם הגדול של המינויים, במקרים שהחוק מחייב זאת, אף עבר את אישורה של ועדת רביבי לבחינת מינויים בשירות הציבורי. זאת ועוד, לא הופעל שום לחץ פסול כלשהו לאישור מינויים אלה, שנעשו בהתאם ועל-פי כל הקריטריונים הקבועים בחוק".

יחזקאל: פעלתי בהנחיית אולמרט

פרקליטיו של עובד יחזקאל, עוה"ד דוד ליבאי ודפנה ליבאי, מסרו בתגובה כי "עובד יחזקאל טיפל כיועצו של השר אולמרט, בתוקף תפקידו, באלפי פניות של אזרחים לשר, חלק קטן מהן של חברי מרכז הליכוד. הוא פעל לפי הנחיות השר והפנה את כל הבקשות - לא רק של חברי המרכז - לטיפולם של הגורמים הרלוונטיים. הוא לא היה מוסמך למנות, לא עסק בעצמו במינויים פוליטיים, לא היה לו שום אינטרס למנות חברי מרכז, והוא לא היה מעורב בפעילות בלתי חוקית כלשהי.

"יחזקאל היה עובד ציבור מסור, שומר חוק, והוא נדהם מכך ששוקלים להעמידו לדין, ומאמין כי פרקליט המדינה ישמע את תגובתו בשימוע ולא יעמידו לדין".