המרחק מאתונה לוול סטריט

בהיבטים כמו חוב לאומי, גירעון תקציבי ושיעורי צמיחת המשק, הפער ביניהן הולך ומצטמצם

"בעוד כמה שנים חצי מהעולם, כולל אמריקה, יהיה חדל פירעון, ואילו חציו השני יצטרך למחוק את החובות שמגיעים לו", אמר לי בנקאי שוויצרי חשוב, ספק ברצינות ספק בצחוק לפני כמה שבועות. "למטבעות לא יהיה כל ערך והמסחר הבינלאומי יחזור לשיטת סחר-החליפין" הוסיף.

אידיוסינקרסיה שוויצרית טיפוסית שמתבשמת מחוזקו של המטבע השוויצרי, חשבתי לעצמי, עד שכעבור ימים אחדים נתקלתי במשפט הבא בתחילתו של מאמר מרכזי ב"אקונומיסט" הבריטי: "מהו המרחק בין אתונה לאמריקה?" כותב המאמר מסביר שלמרות שאמריקה עדיין אינה כמו יוון (או דובאי, ספרד, פורטוגל, איטליה וכ"ו) מבחינת החוב הלאומי, הגירעון התקציבי, ושיעורי הצמיחה שלה היא אינה חסינה בפני הסכנות ברוב התחומים האלה.

אפשר, כמובן, להתווכח עם ההשוואות האלה, אך מסתבר שבעקבות "רפורמת הבריאות" של הנשיא אובמה שאושרה לאחרונה בקונגרס האמריקני, המשפט ב"אקונומיסט" נראה פחות הזוי מבעבר.

לא נדון כאן בפרטי הרפורמה כשלעצמה. יותר מדאיגות ההשלכות בתחום הכלכלי. על-פי התחשיבים שנעשו על-ידי משרד התקציבים הקונגרסיונלי, הגירעון התקציבי הכולל של אמריקה לשנים 2009-2020 יגיע ל-12.7 טריליון דולר, כשהגירעון השנתי ב-2020 יגיע ל-1.25 טריליון - כ-5.6% מהתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב.

הנשיא ומצדדי הרפורמה טוענים אמנם שנתונים אלה מעוותים, שהרי אותה חוות דעת של משרד התקציבים הקונגרסיונלי גם קבעה כי רפורמת הבריאות דווקא תצמצם את הגירעון התקציבי האמריקני ב-10 השנים הקרובות בסכום של 143 מיליארד דולר. בדיקה חטופה מבהירה שזו בעצם הצגת שווא, שכן מדובר על "חיסכון" עתידי בהוצאה כספית חדשה ולא בקיצוץ גירעונות קיימים, וכפי שתיאר זאת אחד הפרשנים הכלכליים ב"וושינגטון פוסט": "התנהגותו של אובמה דומה למצב של משפחה שמסובכת ממילא בחובות מעיקים, אך מחליטה לעשות טיול מסביב לעולם - מפני שלטענתה מצאה דרך לשלם בעבור כך".

גם ראש המחלקה הפדרלית הממונה על החוק והאקטואר הראשי שלה, קבע כי בין השנים 2010-2019 ההוצאה הנוספת תסתכם ב-311 ביליון דולר. כלכלן אחר, ששימש בעבר כדירקטור במשרד הקונגרסיונלי, הסביר במאמר ב"ניו-יורק טיימס" שהחיסכון הנובע, כביכול, מהגדלת פרמיות הביטוח הנקובות בתכנית החדשה - הוא חיסכון למראית עין בלבד, שכן הזכאויות שנכללות בתכנית תגדלנה באותם סכומים או אף למעלה מהם.

"האם אובמה מקל ראש במשבר תקציבי בדרך?" שואל רוברט סמואלסון מה"וושינגטון פוסט", ומסכם: "איש אינו יכול לדעת מתי או אם המשבר יפרוץ, אך אובמה מעלה את רף הסיכויים לכך". כישראלים עלינו לקוות שהמשבר יימנע, אך דבריו של הבנקאי השוויצרי נראים היום פחות אקסצנטרים מכפי שנראו.

הכותב היה שגריר ישראל בארה"ב