ברוש: "היצואנים הישראלים חשופים מהותית למשבר החדש"

שרגא ברוש "אין ספק שאם משבר האירו יתגבר, זה ייאלץ אותנו לעדכן את תחזית הצמיחה של המשק מטה" ■ מנכ"ל מכון הייצוא: "אני קורא ליצואנים להגביר את מאמצי החדירה שלהם לשווקים אחרים, בעיקר לדרום-מזרח אסיה"

המשבר ההולך ומסלים באירופה מעורר נורות אדומות בקרב קברניטי התעשיינים והייצוא המקומי. "כתוצאה מכך ששליש מהייצוא הישראלי הוא באירו, שנסחר היום בכ-20% מתחת לרמתו בתחילת השנה, ובנוסף לכך שבשנתיים האחרונות - כתוצאה ממשבר הדולר - עברנו להתמקד בזירת האירו - היצואנים הישראלים חשופים מהותית למשבר החדש", טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים וראש לשכת הארגונים הכלכליים.

לדבריו, "אין ספק שאם משבר האירו יתגבר, זה ייאלץ אותנו לעדכן את תחזית הצמיחה של המשק מטה - אם הערכנו שב-2010 נהיה בצמיחה של 3.7% וב-2011 קיווינו לעבור את ה-4%, אז בשבועות הקרובים, לפי התפתחות המשבר, נצטרך להעריך את הצמיחה מחדש", מוסיף ברוש.

לדבריו, "אם מדינות נוספות בגוש האירו ייקלעו לקשיים, ומדינות גדולות - תהיה לכך השפעה מהותית על הייצוא הישראלי. השאלה הגדולה היא כמובן גם איך המשבר ישפיע על ארה"ב. צריך לזכור שכתוצאה מהיחלשות הדולר, ארה"ב החלה לייצא ובעיקר לאירופה. לכן גם היא, שבעצמה נתונה במשבר, חשופה למשבר באירופה. השפעה עליה תהווה השפעה נוספת עלינו", מדגיש ברוש.

לדבריו מצטרף אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא. "בחודשיים האחרונים אנחנו שומעים מיצואנים עדויות על קשיים ביחס למספר אלמנטים: ירידה בהיקפי ההזמנות ממדינות יוון פורטוגל, אירלנד וגם ספרד, איחור בתשלומים וכן אי עמידה בתנאים וקשיים פיננסיים של הלקוחות. כל אלה ישפיעו ללא ספק על נתוני היצוא העתידיים של ישראלים אל המדינות שנתונות במשבר", אומר חפץ. לדבריו, "המשבר באירופה עדיין לא הגיע לשיאו והבעיות עדיין ממתינות בפתח. ברבעון הראשון היצוא לאיחוד האירופי עלה אמנם ב-20% ל-3.2 מיליארד דולר, אבל מדובר בעלייה מתונה משיעור העלייה הממוצעת בייצוא לכלל העולם שעומד על 26%", הוא מוסיף. "אני קורא ליצואנים להגביר את מאמצי החדירה שלהם לשווקים אחרים, בעיקר לדרום-מזרח אסיה, שהם שווקים צומחים שכמעט שאינם מושפעים מהמשבר באירופה. ארצות היעד שנכון לשים עליהן את הדגש הן סין, הודו וברזיל, שממשיכות לצמוח בקצב מהיר", מדגיש חפץ.

ש: מה היצואנים צריכים לעשות ברמה המיידית?

חפץ: "היצואנים צריכים לבחון את הסיכונים אליהם הם חשופים מול הלקוחות האירופים, לצמצם את היקפי האשראי הניתן ללקוחות ולהגדיל את כיסוי ביטוחי סחר חוץ למדינות החשופות יותר לסיכון" עוד לדברי חפץ, "אם המשבר הנוכחי במדינות יוון, פורטוגל וספרד לא יטופל כראוי, מעבר להזרמה של 110 מיליארד אירו ליוון, ע"י גורמים באיחוד האירופי וגורמים פיננסיים בינלאומיים אחרים, זה הולך להיות משבר כלל אירופי שיהיו לו השלכות על הכלכלה הגלובלית, ובתוך כך על היצוא הישראלי".

מעט על הסחר עם המדינות הללו במספרים: הייצוא ליוון ב-2009 הסתכם ב-295 מיליון דולר, והייצוא לפורטוגל היה 111 מיליון דולר. הייצוא לשתי המדינות הללו אמנם לא היה בהיקפים משמעותיים, אבל "כל דולר חשוב, ובעיקר בתקופה של משבר כפי שהיינו, וחוץ מזה הייצוא לספרד הגיע לכמיליארד דולר", אומר חפץ.

הסכנה לדבריו היא שהמשבר יתפשט למדינות גדולות כמו בריטניה ואיטליה, שהיקף היצוא של ישראל אליהן משמעותי. היקף הסחר עם בריטניה אשתקד היה 1.5 מיליארד דולר והיקף הסחר עם איטליה היה 1.1 מיליארד דולר. מנתוני מכון היצוא עולה, כי עפ"י פרמטרים מקרו כלכליים של גרעון ממשלתי ביחס לתוצר ושל החוב הממשלתי ביחס לתוצר, מצבה של בריטניה אינו טוב יותר ממצבה של אירלנד ומצבה של צרפת אינו טוב יותר ממצבה של פורטוגל: בריטניה השנה (2010) בעלת חוב ממשלתי של 78% מהתוצר וגרעון תקציבי של כ- 12.8% מהתוצר.

לצרפת חוב ממשלתי של כ-84.4% מהתוצר וגרעון תקציבי של כ- 8.4% תוצר. שיעור האבטלה בצרפת צפוי להגיע השנה לכ-10.4% ובבריטניה צפוי להגיע לכ-8.4% השנה ולכ- 9.1% ב-2011. עוד לדבריו, ענף הכימיקלים מוביל ביצוא למדינות האיחוד האירופי וחשוף להתפתחויות הכלכליות באירופה.

גם ייצוא ההיי-טק חשוף במידה רבה למדינות אירופה (אם כי עיקר החשיפה שלו היא לארה"ב) ועלול להיפגע. "אסור לשכוח שענפים אלה מאופיינים בפעילות עם שולי רווח צרים, וכושר הספיגה שלהם לירידה בשולי הרווח מוגבל. גם ענפים כמו חקלאות, פלסטיקה, מזון ומתכת חשופים לפגיעה אם יירד הייצוא למדינות שנתונות כעת במשבר", מציין חפץ.