בעלי העסקים הפרטיים אופטימיים יותר בשווקים המתפתחים

עלייה של 57% נרשמת ברמת האופטימיות בקרב חברות בבעלות פרטית מבין 14 המדינות המתפתחות ברחבי העולם ■ סין שוב עומדת בראש מדד "ההזדמנות בשווקים המתפתחים"

בעלי העסקים הפרטיים אופטימיים יותר בשווקים המתפתחים. עלייה של 57% נרשמת ברמת האופטימיות בקרב חברות בבעלות פרטית מבין 14 המדינות המתפתחות ברחבי העולם, שצופים שיפור במצב הכלכלי של המדינה בשנה הקרובה. כך פירסמה פירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel שפירסמה סקר חדש של רשת Grant Thornton International.

לעומתן, עם עלייה של 2% בלבד נמצאות חברות בבעלות פרטית ממדינות מפותחות. נתונים אלו באים בהשוואה לממוצע גלובאלי המראה עלייה של 24% ברמת האופטימיות.

ברמת פירוט למדינות, שווקים מתפתחים תופסים 4 מתוך 5 המקומות הראשונים ברמת האופטימיות שלהם ביחס לשנה הקרובה. צ'ילה (85%), הודו (84%), ויאטנם (72%) וברזיל (71%) כאשר בתווך, נמצאת אוסטרליה (79%). מדינות מתפתחות אחרות כגון בופוצואנה, סין, דרום אפריקה, מלזיה ופולין מציגות עלייה של 40% ברמת האופטימיות שלהן.

במדד "ההזדמנות בשווקים המתפתחים" של Grant Thornton, חמש המדינות המובילות השנה נשארו זהות לסוף שנת 2008. בראש הרשימה מופיעה סין, בזכות כמות הצרכנים, התקדמות לכיוון שוק חופשי וגידול בהיקפי המסחר. השנייה - הודו, השלישית - רוסיה, הודות לעושר של המאגרים הטבעיים שלה. ואחריהן 2 המדינות המתפתחות של אמריקה הלטינית - מקסיקו וברזיל.

רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel מציין כי "חשיבות השווקים המתפתחים לכלכלה העולמית תבלוט עוד יותר ככל שהעולם יתקדם ויתאושש מהמשבר. לא רק ששווקים אלו נפגעו הכי פחות, הם גם אלו שמתאוששים במהירות גדולה יותר, עם צמיחה צפויה בשנתיים הקרובות הכפולה מהצמיחה הצפויה במדינות המפותחות".

עוד עולה מהסקר כי בעלי העסקים בשווקים המתפתחים חוששים כי הצמיחה הצפויה תתעכב בגלל הקושי בהשגת מימון ובגלל המחסור בכוח אדם מיומן. הם צופים כי העיכוב יהיה גדול יותר לעומת המקבילות שלהם במדינות המפותחות.

"ההזדמנויות עבור משקיעים, הן משווקים מתפתחים והן ממדינות מפותחות, לנצל את האופטימיות ולעזור לעסקים להתגבר על המחסומים הצפויים להם בעת התרחבות, הן עצומות." מוסיף רו"ח בלומנטל. "אכן שווקים אלו והעסקים בהם צומחים בעוצמה ובמהירות כל כך גדולה כך שהתעלמות מהזדמנויות אלו עלולה להוות סיכון להשגת רווחיות גבוהה בטווח הארוך".